De WorkSharp 3000 in gebruik genomen

WR1944

Oud hout
Kort geleden heb ik de WorkSharp 3000 slijpmachine toegevoegd aan mijn machinepark.
De machine is gekocht bij Woodcraft voor $200 + 6% salestax. Omdat er een Spring Sale gaande was kreeg ik nog een $20 gift card zodat de prijs effectief nog lager uitviel.
Thuisgekomen natuurlijk gelijk uitgepakt en de inhoud van de doos met de inhoudsopgave in het instructieboek vergeleken. Klopte als een bus.
Alles was verpakt in een stevige doos en ook de losse delen waren goed beschermd. Behalve de machine waren er twee glasplaten, een schijf met radiale gleuven, een knop, een slijpsteun, slijpschijven, een blokje om de schijven schoon te maken en een knop mee verpakt
De twee glasplaten dien je te beplakken met oplopende fijnheden schuurschijven. De korrelgrootten zijn 120, 400, 1000 en 3600. Daarnaast is er nog een schijf met gleuven waarmee je uit de hand kan slijpen omdat je door de gleuven direct de resultaten van het slijpen kan zien. Dit laatste heb ik nog niet gedaan.
Als eerste heb ik de glasplaten met de schijven beplakt. De grove schijf was makkelijk te herkennen alsmede de fijnste schijf. Bij de 400 en 1000 schijf kon je pas na het verwijderen van de beschermlaag zien welke korrel je had. Met je vingers kon je net enig verschil voelen.
Het verwijderen van de beschermlagen was even priegelen maar het lukte uiteindelijk wel. Het opplakken van de schijven ging ook makkelijk als je de methode van het instructieboek volgt. Schijf 1 was met de 120 en 400 korrel beplakt, de 2e met de 1000 en de 3600 korrel.
Voor een eerste test koos ik een beitel die ik heel goedkoop heb aangeschaft. Een 1 1/2" beitel van Buck Brothers. Eerst de beitelhoek opmeten met de messing beitelhoekmal, 25°. De helling van de slijpopening hierop ingesteld. De glasplaat met de 120 en 400 korrel opgespannen, de 400 korrel boven. Dan komt het spannende moment, het aanzetten van de machine en de eerste actie uitvoeren.
Eerst de achterkant van de beitel vlakken met de 400 korrel. Dat moet je een paar keer oefenen met weinig kracht en een beetje gevoel. Het gaat het makkelijkst door de beitel op de rand te zetten en dan naar de voorkant toe op de schijf te zetten. Met een vinger licht op de schijf drukken en licht heen en weer bewegen. Dan met de vouw eerst van de schijf lichten en het resultaat bekijken. Als de slijpsporen gelijkelijk over de breedte bij de vouw verdeeld zijn is de achterkant redelijk vlak.
Dan komt de "business" kant van de beitel aan de beurt. Met de slijpopening juist ingesteld leg je de achterkant in de opening en stel je de breedte af op de beitel. Niet te strak maar zo spelingvrij als mogelijk. De beitel moet nauwelijks heen en weer te bewegen zijn. Schuif de beitel langzaam omhoog terwijl je met een vinger de beitel op de ondergrond fixeert. Als de beitel contact maakt met de schijf zorg dan dat de beitel mooi blijft aanliggen op de ondergrond. Laat de beitel steeds voor 1 tot 2 seconden contact maken met de schijf. Controleer steeds of de schijf de hele breedte van de beitel slijpt. Stop de machine en wissel van korrel. Herhaal het slijpen, weer steeds 1 tot 2 seconden tot de hele breedte gedaan is. Dan naar de 2e schijf met de 1000 korrel omlaag gemonteerd. Na deze behandeling vond ik de beitel al aardig scherp. Ik heb de 3600 korrel nog niet gebruikt.
Om een "second bevel" (wat is dit in het Nederlands?) te maken verstel je de helling van 25° naar 30° en tip je de beitel even aan tegen de 1000 korrel. Je ziet dan net een randje aan de vouw. Je hebt nu een scherpe beitel.
Ik heb m'n "betere" beitels daarna een beurt gegeven alsmede m'n schaafbeitels. En ik ben zeer tevreden over de resultaten. Misschien dat de slijpfanaten dit nog lang niet scherp genoeg vinden maar voor mij is dit ruim voldoende. Ik wilde snel een fatsoenlijk scherpe beitel of schaaf en de machine produceert dit probleemloos.
Na een eerste behandeling volstaat het om met 1000 korrel de beitels even op te halen. Mijn probleem was dat de schaven zo moeiteloos door het hout gingen dat ik er teveel van afhaalde. En knoesten werden ook moeiteloos gepakt. En ik kon ook van die bijna doorzichtige schaafkrullen produceren. Alleen moet ik nog wat met de keerbeitel experimenteren om mooiere krullen te krijgen. De keerbeitel heb ik trouwens ook geslepen, die sluit nu naadloos aan op de beitel.

Attached files
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Ziet er heel strak uit. Volgens mij DE manier om snel je beitels scherp te krijgen.
Maar waarom heb je de beitels niet afgewerkt met korrel 3600,
Lijkt me dat ze dan nog scherper worden?
Ik hou het voorlopig nog even bij ouderwets handwerk.....
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ik had al veel op de US forums over de workSharp 3000 gehoord

Helaas is dat ding nog niet in europa verkrijgbaar, zo gauw als dat gebeurd staat dat ding bij mij in de garage :p :p

Dank je voor de uitvoerige werkbeschrijving
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Helaas is dat ding nog niet in europa verkrijgbaar, zo gauw als dat gebeurd staat dat ding bij mij in de garage

????????????
Al heeeeel lang te koop in Europa. Ik heb er een gekocht in Engeland bij Rutlands. Kost daar iets meer dan de helft van de nederlandse prijzen. Andere stekker eraan of verloopstekker gebruiken. Super apparaat. Zoek ook eens in het forum hierover is al vaker geschreven.

Ed
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
mcluma zei:
Ik had al veel op de US forums over de workSharp 3000 gehoord

Helaas is dat ding nog niet in europa verkrijgbaar, zo gauw als dat gebeurd staat dat ding bij mij in de garage :p :p

Dank je voor de uitvoerige werkbeschrijving

Hoezo niet in Europa verkrijgbaar?
Ik heb mijn Worksharp 3000 twee jaar geleden al online bij Rutlands in Engeland gekocht. Met de toen geldende wisselkoersen en een aanbieding incl. lederen polijstschijf (à 40 euro) koste hij mij incl. verzenden 200 euro. In Nederland koste hij toen "kaal" minimaal 300 euro (nu ±280 euro). Even een UK-Euro verloopstekker ertussen en hij werkt gewoon.

Een erg fijne machine om snel en goed beitels te slijpen. Beitels breder dan 2" slijp ik bovenop met een eenvoudige Eclipse slijphulp.
Om het echt scherp te krijgen gebruik ik nog wel eens een Tiger waterslijpsteen tot korrel 6000 of de lederen polijstschijf van de Worksharp. Je kunt de beitels dan vlijmscherp krijgen en met het uiterlijk van een spiegel.
 

WR1944

Oud hout
Creatief_Met_Hout zei:
Ziet er heel strak uit. Volgens mij DE manier om snel je beitels scherp te krijgen.
Maar waarom heb je de beitels niet afgewerkt met korrel 3600,
Lijkt me dat ze dan nog scherper worden?
Ik hou het voorlopig nog even bij ouderwets handwerk.....

Ik heb later toch maar de 3600 korrel gebruikt op de beitel uit de beschrijving. Behalve dat de vouw te gebruiken is als een spiegeltje merk ik weinig verschil in scherpte. Misschien dat het met een betere staalsoort wel merkbaar is.
Ik ben er nu voor 100% van overtuigd dat je met echt scherp gereedschap veel beter werkt en een betere controle hebt over de beitels of schaven. De scherpe vouw gaat bijna vanzelf het hout in zodat je minder kracht hoeft te zetten. Dat komt het sturen door je handen ten goede. Ik verbaasde mezelf dat ik rechter en haakser schaafde dan ooit tevoren.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik was even bang aan de lap tekst te zien dat we geen foto's zouden krijgen, maar gelukkig had ik dat mis. :mrgreen:

Zier er heel mooi uit hoor. Laat zeker even weten hoe het je bevalt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb diverse worksharp machines verkocht in nederland. Is sinds 2007/2008 te koop. Werkt prima voor beitels ed. Toen ik er een goede kwaliteit voordraaiguts op wilde slijpen was het schuurpapier zeer snel op. Nog voor de guts geslepen was. Maar iedereen kan zeer snel en zonder het staal te verbranden scherpe beitels krijgen.
 

MRTN

Nieuw lid
2 sep 2010
21
0
Heel erg interessant!

Ik heb de laatste tijd ook gekeken om dit apparaat te kopen. Even een korte opsomming:
In nl te verkrijgen voor rond de €282,-
In engeland voor ongeveer 200Pond = €228,- (+13pond=15 euro verzendkosten)
In amerika te verkijgen voor $200 = €140,- ($ 40 verzendkosten +19% btw + 10 inklaringskosten = €210,-)

Voor kaal het apparaat maakt het dus niet zo heel veel uit waar je het vandaan haalt. Ga je echter extra accesoires meebestellen dan wordt amerika reuze interessant! Voor wat extra papier betaal je hier iets van €24,- terwijl je in amerika maar $15,- betaalt. Volgens mij ben je, als je 2 accesoires koopt, in amerika veel voordeliger uit!

Ik heb contact gehad of de amerikaanse versie bruikbaar is in de EU. Zowel de amerikaanse verkoper (sharpeningssupplies) als worksharp amerika als worksharp nederland vertelden mij dat er in de amerikaanse versie echt een andere aansturing zit van de motor waardoor deze niet bruikbaar is in de EU. (110V@60Hz vs 230V@50Hz)

Al met al reden voor mij om uiteindelijk toch te kiezen voor een setje Norton waterstenen uit amerika. (waarvan ik zojuist gehoord heb dat deze binnen is:D)

Toch nog even twee vragen over de machine: Op demo filmpjes viel mij op dat op het moment dat de beitel tegen de onderkant van het schuurpapier komt dan lijkt het net of het glazen wiel wat gaat wiebelen...is dat ook jou ervaring?

En werkt jou Amerika versie van deze machine toch wel in nederland of heb jezelf wat dingetjes gemaakt?
 

Co.

Actieve deelnemer
20 jun 2010
27
0
MRTN zei:
En werkt jou Amerika versie van deze machine toch wel in nederland of heb jezelf wat dingetjes gemaakt?

Aangezien hij in de VS woont (staat onder zijn avatar) zal hij daar geen problemen mee hebben.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
MRTN zei:
Heel erg interessant!
Ik heb contact gehad of de amerikaanse versie bruikbaar is in de EU. Zowel de amerikaanse verkoper (sharpeningssupplies) als worksharp amerika als worksharp nederland vertelden mij dat er in de amerikaanse versie echt een andere aansturing zit van de motor waardoor deze niet bruikbaar is in de EU. (110V@60Hz vs 230V@50Hz)

Daar heb je omvormers voor, die vrijwel overal te koop zijn.
 

WR1944

Oud hout
Co. zei:
MRTN zei:
En werkt jou Amerika versie van deze machine toch wel in nederland of heb jezelf wat dingetjes gemaakt?

Aangezien hij in de VS woont (staat onder zijn avatar) zal hij daar geen problemen mee hebben.

Dank je wel, je haalt me de woorden uit de mond.

Ik ben bezig met een verblijfsvergunning voor Amerika. Dat kan nog wel even aanlopen. Maar ik hoop ergens in de komende zomer naar Nederland terug te kunnen keren om m'n spulletjes in te pakken en naar de USA te verzenden. Dan heb ik van veel algemeen gereedschap een Hollandse en een Amerikaanse versie.

Ik heb nog geen verdere praktijk ervaringen met de WorkSharp want het gereedschap lijkt wel langer scherp te blijven. Ik denk dat ik wacht tot er een paar beitels enige botheid gaan vertonen, dan geef ik het gehele beitelpark weer een servicebeurt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.