De walt afkortzaag en festool afzuiging

Martijnsmit34@hotmail.com

Actieve deelnemer
11 mrt 2017
41
0
Winsum (gn)
Hallo allen,

Misschien hebben jullie een creatief idee.

Ik heb een de walt afkortzaag en een festool stofzuiger.
Dit past natuurlijk niet op elkaar. Het mooiste is een festool afkortzaag, maar dat word hem nu even niet.
Ik heb geprobeerd zelf wat verloopjes te fabriceren om het passend te maken. Maar dat werkt niet.

Hebben jullie een idee om in deze combinatie het stof enigzins af te zuigen.

Groeten Martijn
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
- Met wat pvc sokken, zoek bij vijverspeciaalzaken, die hebben vaak vele maten (meer dan een bouwmarkt)

- Met paar lagen MDF op elkaar, tot de helft boren met de ene maar, dan vanaf de andere kant met de andere maat
Dat de buitenkant vierkant is maakt niet uit

Plaats eens foto's en de maten er bij, dat zegt al een stuk meer om mee te kunnen denken
 

Martijnsmit34@hotmail.com

Actieve deelnemer
11 mrt 2017
41
0
Winsum (gn)
Het probleem is dat de stofuitlaat van de zaag rechthoekig is. Als het rond was bij de de walt was het eenvoudig met pvc op te lossen inderdaad.

De uitlaat van de zaag is rechthoekig 30mm hoog en 20 breed en de festool heb ik 50 mm en 36 en 27 mm rond moffen voor.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Kan prima, stukje rioolbuis warm stoken. Eerst de omtrek van het rechthoekige deel meten met een touwtje zodat je weet welke diameter je nodig hebt.
Als ik het niet vergeet zal ik vandaag wel een foto maken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik zou het doen zoals Ronals al zegt. Kijken op basis van de omtrek van de afzuigmond welke maat pvc je nodig hebt. Mag een paar mm kleiner zijn, pvc kan redelijk rekken als het warm is.
Van hout een latje maken met die afmetingen, pvc voorzichtig goed gelijkmatig warmmaken met de verffohn en om het houtje heenduwen. Wel uitkijken dat je niet te hard verwarmt (dan wordt het pvc bruin).
In / om het andere eind ook iets doen zodat dat eind de juiste vorm houdt.

Ipv de verffohn kan je het stuk pvc ook verwarmen in de oven: een kleine 10 minuten op 150 graden, dan is'ie wel gaar. En veel gelijkmatger warm dan met de fohn. Wordt veel door vijverbouwers zo gedaan.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Aanzicht van de aansluiting
_01_aansluiting.jpg
Zijaanzicht
_02_aanzicht.jpg
Doorsnede
_03_doorsnede.jpg
Hierop zit een mof met daarin een verloop van 50 naar 40 mm en daar weer een kort stukje buis van 40 mm in. Daar past de slang van de festo goed in.

Edit: Het is geen aansluiting van een afkortzaag, maar het gaat om het principe.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.