De vloer van mijn schuur

M zichem

Nieuw lid
28 dec 2021
13
2
lelystad
Hallo doe het zelvers houtbewerkers etc

Ik heb verleden jaar een schuur in mijn tuin gezet om mijzelf te vermaken en te maken . Deze schuur staat op kunstof randen / profielen op 50 / 50 beton tegels .
Ik moest snel zijn anders ging de schuur aan mij voorbij .In mijn haast en tydsdruk heb ik geen beton plaat gelegd om een egale vloer te creeren . Nu is het zo dat de afloop in de schuur erg storend werkt . ik heb 5 cm opstande rand waar ik iets in kan storten , mits afgekit . Kan iemand mij vertellen wat { het beste } is beton / buiten egaline zand cement . alle suggesties zijn welkom

Bvd Maxhoutvanhout
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Stuk plastic zeil er in, verzinkt netje 6mm er op en afvullen met beton met fijn grind. Vlak maken met een schuurbord en als het hard is, afpappen met portland.
 
  • Leuk
Waarderingen: M zichem

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
5 cm is weinig om een dragende vloer van te maken. Zijn het puur tegels aan de zijkanten, en kan je binnenin dieper om een dikkere vloer te leggen?
Eigenlijk is 10 cm bij beton het minimum, op voorwaarde dat je de beton er mooi vlak in krijgt. Het beste is eigenlijk 10 cm beton (met wapeningsnet) en later afgewerkt met een zandcementvloer van een cm of 2 daar bovenop, die je de dag na leggen afpapt met een yoghurtdik papje van portlandcement en water zoals Chevy hierboven al aangeeft.

Puur een laag zandcement of egalisatiemortel over de (losliggende) tegels gaat niet werken. Hoe stabiel de tegels ook lijken te liggen, er zit toch wat beweging in waardoor deze laag zal gaan breken/scheuren. Vandaar dat je een laag beton met wapeningsnet moet gebruiken, die is constructief sterk genoeg (bij voldoende dikte, dus minimaal 8 cm, bij lichte belasting, liever 10+). En om deze goed glad af te werken zou ik er zelf een zandcementvloer overheen leggen, dat is makkelijker afwerken dan beton an sich.
Alleen beton zonder extra toplaag kan ook goed, maar daar moet je iets meer ervaring mee hebben om dat mooi af te werken (om het juiste moment te bepalen; te vroeg en je zakt er weer doorheen, te lang wachten en je krijgt het niet meer glad).

Egalisatiemortel is vrij zacht, gemaakt om een vloer uit te vlakken waar iets overheen komt (vloerbedekking, laminaat, tegels). Als toplaag beschadigt het snel.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

M zichem

Nieuw lid
28 dec 2021
13
2
lelystad
5 cm is weinig om een dragende vloer van te maken. Zijn het puur tegels aan de zijkanten, en kan je binnenin dieper om een dikkere vloer te leggen?
Eigenlijk is 10 cm bij beton het minimum, op voorwaarde dat je de beton er mooi vlak in krijgt. Het beste is eigenlijk 10 cm beton (met wapeningsnet) en later afgewerkt met een zandcementvloer van een cm of 2 daar bovenop, die je de dag na leggen afpapt met een yoghurtdik papje van portlandcement en water zoals Chevy hierboven al aangeeft.

Puur een laag zandcement of egalisatiemortel over de (losliggende) tegels gaat niet werken. Hoe stabiel de tegels ook lijken te liggen, er zit toch wat beweging in waardoor deze laag zal gaan breken/scheuren. Vandaar dat je een laag beton met wapeningsnet moet gebruiken, die is constructief sterk genoeg (bij voldoende dikte, dus minimaal 8 cm, bij lichte belasting, liever 10+). En om deze goed glad af te werken zou ik er zelf een zandcementvloer overheen leggen, dat is makkelijker afwerken dan beton an sich.
Alleen beton zonder extra toplaag kan ook goed, maar daar moet je iets meer ervaring mee hebben om dat mooi af te werken (om het juiste moment te bepalen; te vroeg en je zakt er weer doorheen, te lang wachten en je krijgt het niet meer glad).

Egalisatiemortel is vrij zacht, gemaakt om een vloer uit te vlakken waar iets overheen komt (vloerbedekking, laminaat, tegels). Als toplaag beschadigt het snel.
De schuur staat op 5-7 cm dikke tegels die heb ik nu als werkvloer . afgraven is geen optie . Ik had gehoopt om een toplaag binnen de banden te leggen . Bedankt voor je uitleg
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ga je er ook in werken?
Want dan zou ik kiezen voor een geïsoleerde houten vloer.

Ik heb op de betontegels in mijn werkplaats een vloer van vuren vlonderdelen gelegd. Super blij mee. Zoveel comfortabeler.

 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
De schuur staat op 5-7 cm dikke tegels die heb ik nu als werkvloer . afgraven is geen optie
Waarom is afgraven geen optie?
Ik snap dat het dat niet is bij de buitenste rij (waar immers de wanden op staan, die tegels zijn er inderdaad niet uit te halen). Maar de tegels die daar binnenin liggen kan je toch wel verwijderen, dan heb je daar in ieder geval al genoeg dikte qua betonvloer. Want als je tegels 50x50 zijn, zal je schuur niet zo klein zijn dat er geen tegels meer in het midden liggen, toch?

Als je dan aan de randen een iets dunnere vloer hebt ( 5 cm beton, iets van 40 cm brede rand?) is dat niet zo'n groot probleem, dat zou ik wel aandurven. Dan zorgen dat die rand tegels goed schoon (stofvrij) is, net voor het storten "aanbranden" met een cementpapje (portlandcement + water, yoghurtdik, met een handveger op de tegels smeren als zijnde tegellijm) en dan voordat dat droog is volstorten met beton. Wapeningsnet over die rand tegels laten doorlopen om te voorkomen dat de vloer daarop scheurt. Dan moet het met 5 cm dikte sterk genoeg moeten zijn, als het middendeel maar wel dik genoeg is (maar die dikte heb je al met het verwijderen van de tegels daar).
Dan moet je wel volledig met beton werken, en niet met een zandcementvloer erbovenop zoals ik eerder voorstelde (want dan heb je maar 3 cm massief beton op de tegelrand en dat is te weinig).

Plaats anders ff een schetsje met maten van de schuur en eventueel een foto van de huidige situatie met hoe de tegels liggen + de situatie van de opstaande rand. Is de hoogte die je hebt trouwens over de gehele vloer 5 cm? En/of heb je eventueel speling om iets te smokkelen en een cm meer de hoogte in te gaan?
 
  • Leuk
Waarderingen: M zichem

M zichem

Nieuw lid
28 dec 2021
13
2
lelystad
Ga je er ook in werken?
Want dan zou ik kiezen voor een geïsoleerde houten vloer.

Ik heb op de betontegels in mijn werkplaats een vloer van vuren vlonderdelen gelegd. Super blij mee. Zoveel comfortabeler.

Door jouw schuur update ben ik er ook over na gaan denken maar bij mij is het meer dat de ondergrond al scheef is . En aangezien ik alles op wielen heb is een egale rechte vloer wel zo prettig .
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Mijn betontegelvloer was ook niet recht. Je moet balken leggen voor een houten vloer. Die balklaag leg je waterpas. Gewoon op de geëigende plekken plankjes van verschillende dikte eronder. Volgens mij heb ik voor de balken 5x5 Douglas gebruikt. Tussen de balken Piepschuim .
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: M zichem

M zichem

Nieuw lid
28 dec 2021
13
2
lelystad
wat is de ondergrond waarop je de toplaag wilt leggen ?
Betontegels
Mijn betontegelvloer was ook niet recht. Je moet balken leggen voor een houten vloer. Die balklaag leg je waterpas. Gewoon op de geëigende plekken plankjes van verschillende dikte eronder. Volgens mij heb ik voor de balken 5x5 Douglas gebruikt. Tussen de balken Piepschuim .

Mijn betontegelvloer was ook niet recht. Je moet balken leggen voor een houten vloer. Die balklaag leg je waterpas. Gewoon op de geëigende plekken plankjes van verschillende dikte eronder. Volgens mij heb ik voor de balken 5x5 Douglas gebruikt. Tussen de balken Piepschuim .
Dank je Mick ik hou alle mogenlijk heden open
 

M zichem

Nieuw lid
28 dec 2021
13
2
lelystad
Waarom is afgraven geen optie?
Ik snap dat het dat niet is bij de buitenste rij (waar immers de wanden op staan, die tegels zijn er inderdaad niet uit te halen). Maar de tegels die daar binnenin liggen kan je toch wel verwijderen, dan heb je daar in ieder geval al genoeg dikte qua betonvloer. Want als je tegels 50x50 zijn, zal je schuur niet zo klein zijn dat er geen tegels meer in het midden liggen, toch?

Als je dan aan de randen een iets dunnere vloer hebt ( 5 cm beton, iets van 40 cm brede rand?) is dat niet zo'n groot probleem, dat zou ik wel aandurven. Dan zorgen dat die rand tegels goed schoon (stofvrij) is, net voor het storten "aanbranden" met een cementpapje (portlandcement + water, yoghurtdik, met een handveger op de tegels smeren als zijnde tegellijm) en dan voordat dat droog is volstorten met beton. Wapeningsnet over die rand tegels laten doorlopen om te voorkomen dat de vloer daarop scheurt. Dan moet het met 5 cm dikte sterk genoeg moeten zijn, als het middendeel maar wel dik genoeg is (maar die dikte heb je al met het verwijderen van de tegels daar).
Dan moet je wel volledig met beton werken, en niet met een zandcementvloer erbovenop zoals ik eerder voorstelde (want dan heb je maar 3 cm massief beton op de tegelrand en dat is te weinig).

Plaats anders ff een schetsje met maten van de schuur en eventueel een foto van de huidige situatie met hoe de tegels liggen + de situatie van de opstaande rand. Is de hoogte die je hebt trouwens over de gehele vloer 5 cm? En/of heb je eventueel speling om iets te smokkelen en een cm meer de hoogte in te gaan?
Bedankt voor je duidelijke toelichting Rob Hier ga ik mee aan de slag , het is aleen meer werk dan ik gehoopt had ach ja
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.