De Verrijdbare Werk en Frees Tafel, oftewel de VWFT

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Ok Joris, doe maar bij elkaar. Ik had 't in drieën gehakt omdat ik dacht dat er maar 5 foto's per posting bij mochten...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.692
Terkaple
www.woodworking.nl
Bij deze de onderwerpen samengevoegd en ik was zo vrij om de titel ook aan te passen. Maar het staat jaap bri natuurlijk geheel vrij daar zelf een invulling aan te geven. Het aantal foto's per posting is 10. Je kunt zoveel postings in een onderwerp plaatsen als je zelf wilt. Ik liep er zelf van de week ook tegenaan, als het echt te weinig is, schroef ik het wat op. Het maakt voor de kosten van opslag en traffic niet veel uit.

jaap

ps wel verwarrend met al die japen!
 

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Ja Rick, met een 19mm speedboor. Gaat prima, mits je boorstandaard goed fixeert, zie foto.

Hoi Bri,

In deze hele oude post kwam ik jouw oplossing voor haaks boren tegen. Die Wolfcraft heb ik al gevonden op Conrad. Spotgoedkoop. Zo goedkoop dat ik me afvraag of het wel stevig genoeg tegen. Naast wat positieve reviews kwam ik er ook een tegen die zei dat het een gammel ding is.

Wat is jouw ervaring? Ik wil m gebruiken om in een paar regels haakse gaten te boren waar een bout doorheen moet. Die regels zijn dan om het werkblad van mijn werkbank vast te zetten. Ehhh... beetje moeilijke uitleg. Ik kan ook niet goed vinden wat de afstand is tussen de boorkop en de onderkant van de standaard. Er moet nml. wel een flinke speedboor en (voor een ander klusje) slangenboor in kunnen.

Hoor graag. Bij voorbaat dank!
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Dag Whugos,
Er zijn vast wel zwaardere/betere/duurdere boorstandaards te koop dan die Wolfcraft. Ik vond het ding toch goed bruikbaar, zeker voor sporadisch gebruik. Afstand "onderkant klemring" tot "onderkant voetplaat" is 22,5 cm.
Je kunt de boorhoogte vergroten door de voet op een dik stuk hout te schroeven (er zitten 4 schroefgaten in de voetplaat). Als je dit "onderblok" flink groter maakt dan de voet van de boorstandaard, dan kun je het geheel fixeren met lijmklemmen. Dit verbetert de stabiliteit, en de nauwkeurigheid van 't boren!
Succes!
 

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Hoi Bri,

Dank voor je reactie! Helemaal met je eens: alle waar is naar zijn geld. Gaat bij mij (inderdaad) om sporadisch gebruik. Een kolomboor vind ik daarvoor een te grote investering, in ieder geval voor dit moment. Had al gezien dat je standaard op hout had geschroefd. Ga ik ook doen. Dank!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.