DE ultieme zaagtafeltest?

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Beste forumleden,
ik heb de afgelopen tijd allerlei berichten gezien met meningen over zaagtafels.
Jammer dat die beoordelingen nauwelijks met elkaar te vergelijken zijn.
Daarom deze poging om een standaardtest te ontwikkelen. Zie bijgevoegd mijn voorzet.

Wordt dit DE tafelzaagtest of missen we nog belangrijke punten?
Ik zeg met nadruk “belangrijke“ punten want zo’n test kan geen uren duren natuurlijk.
Als dit de test is dan kunnen wij deze gebruiken om de “zaagkwaliteit” van een aantal
typen objectief te vergelijken (daarbij moet je natuurlijk ook de aanschafprijs
betrekken). Volgens mij hebben wij wat aan zo'n test.

Attached files Ultieme zaagtafeltest0001.pdf (427 KB)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ha Tjeerd,

Goed alternatief, dit is volgens mij de eerste keer dat er zoiets dergelijks op dit forum van de grond komt. Op deze manier kunnen we wel veel betekenen voor elkaar, veel meer dan inderdaad al die persoonlijke meningen.

Nogmaals, perfect alternatief, moeten de draaiers ook eens gaan doen voor draaibanken, zo krijg je een bruikbaar archief.

PS: ik gebruik zelf een bruder mannesman zaagtafel van 5 euro van de vrijmarkt. Ik zaag er alles mee, maar in zo'n test wordt ie vermorzeld, dus laat ik dat maar niet doen. ;)
 
A

Athanor

Guest
Woodworker zei:
Nogmaals, perfect alternatief, moeten de draaiers ook eens gaan doen voor draaibanken, zo krijg je een bruikbaar archief.

Volgens mij zijn er nogal wat draaiers die zelf hun bank hebben gemaakt (uit hout) dus is het de vraag of zij objectieve criteria kunnen benoemen ;)

Fons
 

tuoh

Oud hout
Athanor zei:
Woodworker zei:
Nogmaals, perfect alternatief, moeten de draaiers ook eens gaan doen voor draaibanken, zo krijg je een bruikbaar archief.

Volgens mij zijn er nogal wat draaiers die zelf hun bank hebben gemaakt (uit hout) dus is het de vraag of zij objectieve criteria kunnen benoemen ;)

Fons

Ai, alle zelfbouwers zijn bevooroordeeld, moet ook wel, anders begin je er niet aan :lol:

André
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
ArieProduction zei:
Een belangrijk punt is niet alleen of alles haaks staat etc. bij aankoop, maar ook of eventuele afwijkingen in de toekomst makkelijk te corrigeren zijn.
Bedankt voor je tip Arie!!! In mijn formulier heb ik vermeld dat wanneer zaken tijdens de test
niet haaks staan dit vrij eenvoudig bijgesteld moet kunnen worden.
Daar komt jouw eis bij, als alles goed is afgesteld, ontregel de zaak dan maar eens
en kijk of je de zaak weer simpel ingesteld krijgt.
Om de test nog verder te optimaliseren wil ik per onderwerp een cijfer kunnen toekennen zodat de zaagtafels nog gemakkelijker vergeleken kunnen worden. Misschien is dan de toekenning van
het aantal punten voor de onderdelen discutabel, in elk geval worden de zaagtafels op dezelfde manier beoordeeld.
Ik zal kijken of het mij lukt om volgende week iets met punten te hebben.
Het zou mooi zijn dat een aantal mensen de test op hun machine wil uitproberen en de resultaten aan mij wil toezenden (via e-mail of via het forum) met een (geschatte) nieuwprijs. Dan zal ik de resultaten publiceren (haha, ik lijk de consumentenbond wel :D ).
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is een intrigerende posting Tjeerd. Zoals al opgemerkt heb je natuurlijk afwijkingen die te corrigeren zijn, maar dan blijft nog de vraag, hoe kom je aan die afwijkingen. Ik was in het begin heel tevreden met mijn cs 70 van festool, maar toen ik wat meer met dikke stukken onbekant hout ging doen, bleek dat de aanslagen wat te licht waren; waar ook wel weer oplossingen voor te bedenken zijn. Wat ook nog niet uit je test blijkt, is het vermogen om van hout zaagsel te maken, waarbij de keuze van het zaagblad ook weer van groot belang is.
Dan ook nog de vraag of we het bij zaagtafels moeten laten? Zou het een aanvulling voor het forum zijn, om een speciale rubriek "gebruikers ervaringen" te openen, en een soort richtlijn maken waaraan een geschreven review moet voldoen? Of is er voldoende mogelijkheid om het in de bestaande rubrieken te houden? Door vragen van forumleden krijg je natuurlijk ook wel de nodige specifieke info boven water. Ik ben er nog niet helemaal uit, hoe je gegevens krijgt die representatief te vergelijken zijn. Misschien ook niet zo erg, het is ook wel een beetje gevoels hobby en als iemand een beetje liefde voor zijn gereedschap heeft, maakt ie vaak ook mooie dingen!!

jaap
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dit is inderdaad een goed idee!

Jaap, zo'n aparte groep met gebruikerservaringen is een goede, wel zullen we dan moeten bewaken dat de ervaringen die hier gedeeld worden gericht zijn op het vergelijken van machines

Tjeerd, wellicht kun je jouw PDF omzetten in bijvoorbeeld een Word sjabloon/template. We krijgen dan een vast stramien in de ervaringen.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ha Jaap en Houtbewerker.

Een nieuwe rubriek lijkt mij goed, maar dan wel een met structuur om ervaringen te kunnen vergelijken, hoe gebrekkig dan ook.
Denk aan de testen in bijvoorbeeld het blad van de consumentenbond.
Men legt uit hoe de test werkt, hangt er per onderdeel een waardering aan en er rolt een "top tien" uit. Wil je zelf de zwaarte van de waardering wijzigen dan kan dat en rolt er voor jou een ander lijstje uit. Als je de gereedschappen maar op dezelfde manier beoordeelt. Dan zijn ze in elk geval onderling vergelijkbaar op de eigenschappen die getest zijn.
Ik heb beloofd de concepttest deze week concreter te maken. Ik hoop dat het lukt.
Het is een vrije week voor mij en uiteraard heb ik zoveel op mijn werklijst staan dat ik vrees dat ik niet alles gedaan krijg, maar ik doe mijn best.
Als het me lukt zet ik hier een Word-doc neer en dan maar eens testen.
Als het lukt zou je de opzet van zo'n test ook voor andere gereedschappen kunnen gebruiken.
Als je zo'n gebruikerservaringsrubriek wilt, dan graag een met gestructureerde testlijsten. Zo gestructureerd mogelijk. Zo niet, dan kun het beter laten zoals het is.
Stel je voor dat het een succes wordt. Dat.... uh.....leveranciers hun gereedschappen aan ons forum aanbieden om getest te worden. Kom, kom, niet te veel dromen, beide voeten op de grond en handen uit de mouwen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.