Naar de praktijk toe: zouden french cleats in MDF een goed idee zijn? (“Haaklaat” lijkt mij meer iets met een haak, de 90-graden oplossing met een lipje dus; ik reserveer volledig en algeheel eigengereid “french cleat” voor de 45-graden oplossing, niet in het minst omdat ik van de naam alleen al aan - de clea[t/vage] van - pakweg Laetitia Casta moet denken en ik dat toch wel een bijzonder prettige gedachte vind).
In antwoord op de vraag zou het natuurlijk gemakkelijk zijn om te roepen: “Pak toch Multiplex en/of een echte plank”, maar bon, dat was de vraag dus niet

. Van MDF ga ik veel meer restjes hebben en zodoende zouden die als french cleat aan een mooi tweede leven kunnen beginnen (merk op: ik hoef me geen zorgen te maken over waterbestendigheid – wie zou trouwens zijn gereedschap tegen een mogelijks vochtige muur hangen!?).
Ik vroeg het me af omdat de kern van MDF uiteindelijk
rafelig karton is, dus hoe sterk zou zo’n hoekje in MDF dan nog zijn? Als je er dan bovendien ook nog eens onzorgvuldig/bruusk dingen aan begint op te hangen gaan er al snel “kapkes” in de randen zitten. Enfin, ik ben druk doende mijn eigen vraag te beantwoorden, valt me nu zo net op...
Jimbo
(heeft daar op vrijdagavond wel vaker last van)