de Record Power 250 lintzaag en de newbie. Een kennismaking

filmblik

Actieve deelnemer
3 feb 2015
43
15
Ik ben ook deze sabre 250 aan het overwegen, maar wat me niet helemaal duidelijk is: heeft deze zaag ook een spanningsindicator?
In algemene zin vraag ik me ook af of zo’n indicator toegevoegde waarde heeft omdat ik andere draadjes lees dat dit geen garantie is voor het knappen van de zaag. Hoor graag jullie meningen.
Er zit wel een spanningsindicator op aan de binnenkant, zie het als een indicatie en niet als ecxact.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
962
404
RegioRotterdam
Zagen breken meestal door vermoeiing, en dan is een 'knikje' na een ongelukje een duidelijke 'hotspot'. Daar zitten restspanningen in het staal (vandaar het knikje) of zelfs scheurtjes en het staal wordt bij iedere doorgang door het hout extra gebogen, dus dan kan het snel gaan.

@filmblik Waar zit die indicator dan? Ik zie hem niet op mijn machine.

Bij een 3D printer gebruiken ze de trillingsfrequentie als maat voor de spanning op de snaren. Je moet een beetje tokkelen met je telefoon erbij en er is een appje om te kijken of je ongeveer goed zit.
Dat zou voor een lintzaag ook kunnen.
(Waarom denk ik nu ineens aan een lintzagenpiano? :p)

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.107
913
Oss
Ik vind de originele zaagbladen van RP duur en slecht.
Het origineel gemonteerde lint heb ik direct weggegooid en het lint dat ik er verder bij had zaagt ook voor geen meter.
Machine op zich zaagt perfect (400).

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.765
1.122
71
Veldhoven
Ik vind de originele zaagbladen van RP duur en slecht.
Het origineel gemonteerde lint heb ik direct weggegooid en het lint dat ik er verder bij had zaagt ook voor geen meter.
Machine op zich zaagt perfect (400).
Dat van dat zaaglint word ook door Baptist geadviseerd om meteen weg te doen.
Ik heb hem opgesleten omdat ik nooit recht zaag. En voor zo ver ik er verstand van heb, zijn de originele bladen van RP van goede kwaliteit.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.107
913
Oss
Nou, dat originele lint zaagde bij mij totaal niet.
Zal het eerst nog eens slijpen, maar heb dit nog niet gedaan , omdat ik nog voldoende andere linten heb.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
962
404
RegioRotterdam
Het lint dat bij de machine zit zal zijn wat de chinese fabrikant van de machine erop heeft gegooid.
De losse linten zullen een andere oorsprong hebben.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
962
404
RegioRotterdam
Heb je daar toevallig nog een linkje van? Hoe moet me zo'n schakelaar voorstellen, want het ontspannen gaat toch mechanisch met een hendel? Of is dat alleen een "verklikker" dat de spanning nog op het blad staat?
Waarheen wil je een linkje?
Ik bedoel een schakelaar zoals ook op de deurtjes zit, en in serie daarmee, dus startblokkering als de handel om het lint te ontspannen in de 'los' positie staat.
Ik heb nu een karabijnhaak die ik om de zaag leg als ik hem ontspan. Ik hang hem de spanhandel bij 'bedrijfstoestand'.

• Leuk
Waarderingen: LukeB2530

munckf

Actieve deelnemer
Waarheen wil je een linkje?
Ik bedoel een schakelaar zoals ook op de deurtjes zit, en in serie daarmee, dus startblokkering als de handel om het lint te ontspannen in de 'los' positie staat.
Ik heb nu een karabijnhaak die ik om de zaag leg als ik hem ontspan. Ik hang hem de spanhandel bij 'bedrijfstoestand'.
Thanks. Nu snap ik het. Als ik heel eerlijk ben vergeet ik zelf nogal eens om de zaag te ontspannen na gebruik. Tot nu toe zonder problemen, maar toch.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
962
404
RegioRotterdam
Als je hem regelmatig gebruikt is dat niet zo'n probleem. Belangrijker is dat je niet vergeet hem te spannen voor gebruik. De mijne staat soms twee maanden of langer stil dus ik probeer eraan te denken om hem te ontspannen na gebruik.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.