De nieuwe werkbank

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik sluit me aan bij ImNaiki wat het vocht betreft.
Ik heb ook een ongeisoleerde schuur en met regelmaat zijn de tegels hier en daar wat vochtig dus als dat bij jou ook zo is dan is laminaat of parket echt geen goed plan.
Als je dan toch iets van hout op de vloer wilt is multiplex denk ik een beter plan.
Of misschien nog beter; maak eerst een frame van vuren balken op de vloer, dan underlayment erop zodat er ruimte tussen blijft en dan je laminaat of parket.
En gooi een laagje schelpen onder de beplating zodat die eventueel vocht kunnen opnemen, dat scheelt weer.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Vandaag dan eindelijk het werkblad gekregen :)

Het rust nu nog op de deuvels zodat ik het nog tijdelijk kan verwijderen om de bankschroef te maken, hoe monteer je zo'n vice eigenlijk? heb er al wel even naar gezocht, maar mij lijkt 'op de kop' het meest logisch, je kunt je werkstuk dan op de geleider stangen laten rusten, maar ik zie em ook wel eens rechtop gemonteerd, en zijn er restricties aan de breedte/hoogte?

Wat betreft optrekkend vocht heb ik nooit, mijn tegels zijn het hele jaar droog... wel werkt mijn kruishout 's winters niet, die moet eerst een dagje in het woonhuis liggen, dus vocht is er wel degelijk. Ik denk toch dat ik het ga proberen, mocht voor 1/2 tientjes wat op de kop kunnen tikken en het ligt een paar jaar ben ik al tevreden!

IMG-20160419-WA0002.jpg

WP_20160419_22_50_14_Pro.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Hou je er dan wel rekening mee dat (glad) laminaat en zaagsel een verradelijk recept voor uitglijden is? Alle kans dat je daar weer een rubber mat op moet leggen.

Fons
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat vind ik een heel goede opmerking Fons.
Je moet er niet aan denken dat je uitgljjdt terwijl je net aan het schaven bent of de zaagtafel aanstaat.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Vocht of geen vocht (ik heb in de ongeïsoleerde garage last van een hoge vochtigheidsgraad), je hebt een mooi werkblad!

Nu nog antwoord krijgen op je vraag inzake de vise! ;)
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Dat is inderdaad een goede Fons,

Moet wel zeggen dat ik vrij 'schoon' werk, het is niet zo dat ik na elke zaagsnede de bezem pak, maar ik vind het vervelend om op kleine blokjes hout e.d. te staan... Daarnaast wil het oog ook wat :)
Nu ben ik ook nog eens eigenwijs (zelfs als mensen dit bevestigen trek ik het nog in twijfel ;) ) en heb ik dus een partijtje laminaat op de kop kunnen tikken, Ik leg dit op 2 foam met daaronder dampremmende folie (200mµ voor de kenners) en laat de tijd het me leren.

Stel het blijkt te glad te zijn... dan los ik dit wel op met antislip tape oid, dat zal tegenwoordig ook wel transparant verkrijgbaar zijn.

En inderdaad hoop ik dat iemand mij kan vertellen hoe ik de vise monteer :)
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Afgelopen zaterdag een uurtje tijd gehad en een beginnetje gemaakt met het laminaat,

Moet eerlijk zeggen dat het materiaal nog wel redelijk stroef is, hoe dit straks gaat met wat zaagsel moet de tijd maar leren.
Het probleem met het verrijden van de werkbank is nu wel opgelost, daar zit gewoon vilt onder.

Als het glad word ga ik wel een matje gebruiken inderdaad, de reden dat ie te verplaatsen moet zijn is wanneer ik met volle platen werk, en rondom de werkbank moet kunnen lopen, maar dat zal niet heel vaak zijn,

WP_20160423_21_15_38_Pro.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.