De eerste snijplank

  • Onderwerp starter Petertje2445355
  • Startdatum
P

Petertje2445355

Guest
Welkom, enne we houden van foto’s. Ook van snijplanken.:cool:

U vraagt en wij draaien! of ja, draaien, dat is een ander deel van het forum.
Maar bij deze een foto van mijn eerste creatie:
20200509_111420.jpg

Ik ben er in elk geval erg blij mee. Hij is verre van perfect en ik heb een hoop dingen geleerd van het maken van deze ene plank.
Zoals:
- controleer altijd de hoek van je tafelzaag voor je begint
- een goede tafelzaag zal vast beter werken dan het goedkope ding dat ik lang geleden gekocht heb
- koop goede zaagbladen voor zowel tafelzaag als afkortzaag
- koop meer klemmen (en dat ze tijdens pandemieën mogelijk uitverkocht zijn, zoals helaas het geval was). Ik had er graag 1 of 2 meer gehad, al lukte het wel redelijk

Mijn bevindingen tijdens dit project waren met name gericht op het zagen van het hout. Ik heb een erg goedkope tafelzaag van de Gamma, ooit gekocht omdat ik nog niet wist of ik er meer mee wilde gaan doen. Vooralsnog werkt hij overigens best prima, maar in de toekomst wil ik die zeker vervangen door een wat geavanceerder model met wat meer power. Ik had niet gecontroleerd of deze mogelijk onder een hoek stond, maar hij bleek achteraf dus wel een kleine hoek te hebben, die blijkbaar veroorzaakt werd door het strak aandraaien van de knop om hem mee vast te zetten. Hierdoor verschoof hij nog een beetje. Prima op te anticiperen als je het weet. Hier kwam ik achter toen ik de latten naast elkaar legde en er openingen tussen zaten. Omdraaien van de stukken zodat ze in de volgorde en oriëntatie van zagen lagen hielp gelukkig wel.

Helaas ging ook het zagen zelf niet perfect. Ik gok dat het standaard zaagblad van de tafelzaag niet echt geschikt (of wellicht al te bot) is voor het hout dat ik gebruikt heb. Hierdoor kwam hij soms tot stilstand midden in het zagen van een van de latten. Ook mijn (on)kunde met het uniform voeden van het hout draagt hier wellicht aan bij. Hierdoor was het hout ook niet perfect recht op de zaagsnedes wat uiteindelijk zorgde voor kleine gleufjes tussen de latten, alsmede brandplekken maar ook een soort afdrukken van de zaag in het hout. Al met al was een hoop schuurwerk nodig om dit op te lossen. Ik denk dat ik wel een uur of zelfs anderhalf heb geschuurd met mijn (excentrische) schuurmachine. De kleine gleufjes heb ik opgevuld met een houtlijm/zaagsel mengsel, maar in de toekomst zou ik graag iets van hars gebruiken voor oneffenheden in het hout. Dat lijkt mij een elegantere en beter werkende methode

Ik vond het wel echt supergaaf om dit te maken en het was ook heel fijn om voor het eerst de transformatie van het hout te zien door het oliën van de plank. Vaak genoeg gezien op filmpjes en dergelijke, maar toch heel fijn om het ook een keer in het echt te zien. Binnenkort ga ik weer even een bezoekje brengen aan de bouwmarkt, om te kijken of ze weer klemmen op voorraad hebben en meteen kijken naar een geschikter zaagblad. En daarna ga ik gewoon alles herhalen (met wat andere combinaties hout) om al het geleerde maar meteen in de praktijk te brengen.

Dus, mochten jullie tips hebben over welk type zaagblad, opvullen van oneffenheden of algemene zaken, dan hoor ik die graag.

Groetjes,
Mark
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Als je niet genoeg lijmklemmen hebt, kun je altijd nog een 'opsluitbak' maken waarin je middels wiggen de boel klemt.

Voor je zaagwerk heb je echt een schulpblad nodig. Minder tanden dan een universeel blad, waarmee zaagmachines meestal voorzien zijn als je ze koopt. Enne: dat blad regelmatig schoonmaken, want hars en andere prut zorgt voor een mindere zaagsnede.

Opvullen van gaatjes enzo moet je zoveel mogelijk vermijden. Een snijplank moet zo gaaf mogelijk zijn, vind ik.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Mark,
de snijplank ziet er goed gelukt uit! Mooie combinatie van houtsoorten en de verhoudingen kloppen ook vanuit esthetisch oogpunt. Als ik nog een tip zou mogen meegeven, zou het de volgende zijn:
Hout dat gezaagd is met de tafelzaag levert zelden perfecte naden op. Een professionele houtbewerker gaat daarom alle stroken nog eens door de schaafbank halen. Maar hobby houtbewerkers zoals wij kunnen dat ook perfect met een handschaaf, zoals te zien is in dit filmpje:
https://woodworkingmasterclasses.com/videos/wooden-tray/wooden-tray-episode-1/
(het filmpje is gratis, maar je moet wellicht wel registreren).
Deze methode levert 100% sluitende lijmnaden op, en dan hoef je niets meer op te vullen achteraf. Bovendien zal de lijmverbinding veel sterker zijn, waardoor je snijplank langer meegaat.
 
P

Petertje2445355

Guest
Als je niet genoeg lijmklemmen hebt, kun je altijd nog een 'opsluitbak' maken waarin je middels wiggen de boel klemt.

Voor je zaagwerk heb je echt een schulpblad nodig. Minder tanden dan een universeel blad, waarmee zaagmachines meestal voorzien zijn als je ze koopt. Enne: dat blad regelmatig schoonmaken, want hars en andere prut zorgt voor een mindere zaagsnede.

Opvullen van gaatjes enzo moet je zoveel mogelijk vermijden. Een snijplank moet zo gaaf mogelijk zijn, vind ik.

Zo'n opsluitbak is een goeie om te onthouden! Daar had ik nog niet over nagedacht. Met name als ik in de toekomst veel van hetzelfde formaat wil maken kan dat helpen.

Dag Mark,
de snijplank ziet er goed gelukt uit! Mooie combinatie van houtsoorten en de verhoudingen kloppen ook vanuit esthetisch oogpunt. Als ik nog een tip zou mogen meegeven, zou het de volgende zijn:
Hout dat gezaagd is met de tafelzaag levert zelden perfecte naden op. Een professionele houtbewerker gaat daarom alle stroken nog eens door de schaafbank halen. Maar hobby houtbewerkers zoals wij kunnen dat ook perfect met een handschaaf, zoals te zien is in dit filmpje:
https://woodworkingmasterclasses.com/videos/wooden-tray/wooden-tray-episode-1/
(het filmpje is gratis, maar je moet wellicht wel registreren).
Deze methode levert 100% sluitende lijmnaden op, en dan hoef je niets meer op te vullen achteraf. Bovendien zal de lijmverbinding veel sterker zijn, waardoor je snijplank langer meegaat.

Dankje! Ik was ook wel blij met hoe de verhoudingen eruit zijn komen te zien. Ik zal eens gaan kijken naar de aanschaf van een handschaaf en hier mee gaan oefenen. Die heb ik nog niet eerder gebruikt. Mooi filmpje trouwens, alles met handgereedschap gemaakt.

Voor een beter zaagblad kun je hier wel kijken.
https://www.ecotools.nl/zaagbladen-prof/ met iets van 36 tanden.

Lijmklemmen zou ik niet bij de gamma halen.
Te duur en te lage kwaliteit.
Ik kan je deze aanraden.
niet duur en prima klemmen.
https://shop.buijtendijk.nl/product/4247818016/

Bedankt voor de tip! Vooralsnog hebben mijn gamma klemmen niet gefaald, maar dat zegt natuurlijk niets over hoe lang ze mee gaan. Deze lijken inderdaad een stukje goedkoper en klinken als een prima alternatief dus ik ga er zeker naar kijken.
 
P

Petertje2445355

Guest
Het is alweer even geleden, maar desondanks heb ik niet helemaal stil gezeten al die tijd. Ik heb namelijk een tweede plank gemaakt :D

plank_twee.jpg

Ten opzichte van de eerste echt een hele verbetering, al heb ik door een stomme fout (niet de juiste besteld) nog niet met nieuwe zaagbladen kunnen werken. Je ziet links ook een klein brandplekje dat overgebleven is. Het schaven van de latjes heeft wel ontzettend veel geholpen tegen openingen tussen de latjes, dus dank voor de tip!

Een fout die ik nog gemaakt heb is dat ik niet goed gekeken heb of alle latjes overal gelijk waren tijdens het lijmen, waardoor er een klein hoogteverschil was. Dit kostte erg veel moeite om weg te schuren. Al met al is het verschil tussen de eerste en de tweede plank echt enorm, dus ik kan niet wachten met aan plank drie beginnen.

Ik ga nu eerst nog even zorgen dat ik de juiste zaagbladen bestel voor ik weer aan de slag ga. In de tussentijd ben ik bezig met mijn hele werkplaats te verplaatsen naar mijn berging. Die heb ik hiervoor helemaal opgeruimd (om plaats te maken). Ik heb een stel werktafels op wielen waar ik mee werk (naar dit idee: How to make simple, modular work tables (using magnets!) - I Like To Make Stuff) die ik ook makkelijk uit mijn berging kan rijden als ik wat extra plaats nodig heb. Dit werkt wat makkelijker dan op mijn balkon of in mijn appartement.

In de nabije toekomst is het nog de bedoeling om een downdraft sanding box (geen idee wat de juiste nederlandse vertaling is) te maken om te helpen tegen het stof. Daarna een goede lamp (of meer) te monteren om ook in de wintermaanden door te kunnen knutselen, en een klein (verrijdbaar) tafeltje te maken voor mijn afkortzaag, zodat deze op dezelfde hoogte als mijn tafels zit.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Mooie snijplanken , kleur combinaties komen goed uit . Welke houtsoorten heb je gebruikt ?
Ga je er ook nog een maken van kops hout . Is wel wat lastiger te maken , maar mooier en vooral beter voor je messen .

Succes Willem
 
P

Petertje2445355

Guest
Is het niet een idee om een schaaf te gebruiken? Zeker als het hout allemaal in de lengte geschaafd kan worden, lijkt me dat sneller en minder stoffig dan schuren.

Daar zat een goede reden achter om dat niet te doen. Namelijk dat ik er nog niet aan gedacht had... Maar bedankt de herinnering. Ik heb het nu wel meegenomen :p

Mooie snijplanken , kleur combinaties komen goed uit . Welke houtsoorten heb je gebruikt ?
Ga je er ook nog een maken van kops hout . Is wel wat lastiger te maken , maar mooier en vooral beter voor je messen .

Succes Willem

Thanks! Dit was met kers, walnoot en esdoorn. Kops hout staat zeker wel op de planning, maar vooralsnog heb ik een paar plankjes in het verschiet.

Dit weekend ben ik weer druk bezig geweest. Ik heb een hoop latjes gezaagd en daarmee de basis voor 4 snijplanken gelegd. Aangezien ik nog steeds geen goede tafelzaag heb (nieuw zaagblad helpt helaas niet zoveel, maar gelukkig wel een beetje) kost het vooral nog veel werk om de planken netjes te krijgen. Maar ik merk wel dat elke plank weer vele malen beter is dan de vorige. Ik leer van alle foutjes die ik gemaakt heb, en maak daardoor ook weer andere fouten, maar elke keer minder dan de vorige keer.


plank.jpg

Vandaag heb ik de eerste in de reeks van 4 afgerond. Door de brandplekken en kleine beschadigingen die achterblijven door het zagen heb ik een goede cardio workout met mijn schaaf gehad. Deze plank bestaat uit Essen, Amouk en Walnoot en heb ik iets dikker gemaakt dan de vorige twee. Erg blij met het eindresultaat en hopelijk lukt het deze week om nog een tweede af te ronden :)

En ondertussen druk aan het sparen voor een (nieuwe/echte) tafelzaag..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.