P
Petertje2445355
Guest
Welkom, enne we houden van foto’s. Ook van snijplanken.![]()
U vraagt en wij draaien! of ja, draaien, dat is een ander deel van het forum.
Maar bij deze een foto van mijn eerste creatie:

Ik ben er in elk geval erg blij mee. Hij is verre van perfect en ik heb een hoop dingen geleerd van het maken van deze ene plank.
Zoals:
- controleer altijd de hoek van je tafelzaag voor je begint
- een goede tafelzaag zal vast beter werken dan het goedkope ding dat ik lang geleden gekocht heb
- koop goede zaagbladen voor zowel tafelzaag als afkortzaag
- koop meer klemmen (en dat ze tijdens pandemieën mogelijk uitverkocht zijn, zoals helaas het geval was). Ik had er graag 1 of 2 meer gehad, al lukte het wel redelijk
Mijn bevindingen tijdens dit project waren met name gericht op het zagen van het hout. Ik heb een erg goedkope tafelzaag van de Gamma, ooit gekocht omdat ik nog niet wist of ik er meer mee wilde gaan doen. Vooralsnog werkt hij overigens best prima, maar in de toekomst wil ik die zeker vervangen door een wat geavanceerder model met wat meer power. Ik had niet gecontroleerd of deze mogelijk onder een hoek stond, maar hij bleek achteraf dus wel een kleine hoek te hebben, die blijkbaar veroorzaakt werd door het strak aandraaien van de knop om hem mee vast te zetten. Hierdoor verschoof hij nog een beetje. Prima op te anticiperen als je het weet. Hier kwam ik achter toen ik de latten naast elkaar legde en er openingen tussen zaten. Omdraaien van de stukken zodat ze in de volgorde en oriëntatie van zagen lagen hielp gelukkig wel.
Helaas ging ook het zagen zelf niet perfect. Ik gok dat het standaard zaagblad van de tafelzaag niet echt geschikt (of wellicht al te bot) is voor het hout dat ik gebruikt heb. Hierdoor kwam hij soms tot stilstand midden in het zagen van een van de latten. Ook mijn (on)kunde met het uniform voeden van het hout draagt hier wellicht aan bij. Hierdoor was het hout ook niet perfect recht op de zaagsnedes wat uiteindelijk zorgde voor kleine gleufjes tussen de latten, alsmede brandplekken maar ook een soort afdrukken van de zaag in het hout. Al met al was een hoop schuurwerk nodig om dit op te lossen. Ik denk dat ik wel een uur of zelfs anderhalf heb geschuurd met mijn (excentrische) schuurmachine. De kleine gleufjes heb ik opgevuld met een houtlijm/zaagsel mengsel, maar in de toekomst zou ik graag iets van hars gebruiken voor oneffenheden in het hout. Dat lijkt mij een elegantere en beter werkende methode
Ik vond het wel echt supergaaf om dit te maken en het was ook heel fijn om voor het eerst de transformatie van het hout te zien door het oliën van de plank. Vaak genoeg gezien op filmpjes en dergelijke, maar toch heel fijn om het ook een keer in het echt te zien. Binnenkort ga ik weer even een bezoekje brengen aan de bouwmarkt, om te kijken of ze weer klemmen op voorraad hebben en meteen kijken naar een geschikter zaagblad. En daarna ga ik gewoon alles herhalen (met wat andere combinaties hout) om al het geleerde maar meteen in de praktijk te brengen.
Dus, mochten jullie tips hebben over welk type zaagblad, opvullen van oneffenheden of algemene zaken, dan hoor ik die graag.
Groetjes,
Mark