De eerste forumstap

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo forumgenoten,
Na enige maanden lidmaatschap komt de tijd om mee te doen op dit forum en waar mogelijk een positieve bijdrage te leveren aan discussie en uitwisseling van kennis, kunde en vaardigheid.
Ik wil dit begeleiden (als het lukt) met een foto van recent werk, gemaakt van Braziliaans FSC hardhout (zie ook op ledenbalk Radius).
Kijk anders overigens ook gerust op mijn site: http://www.arstorno.nl
vr.gr. Jan Pranger.
Lemmer
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jan, van harte welkom.
Zag op je site prachtig werk.
Ook dat je er veel werk van gemaakt hebt om zo ver te komen, door diverse opleidingen in houtdraaien te volgen bij bekende houtdraaiers.
Zag ook dat de diverse objecten van een prijs voorzien zijn. Verkoop je ook daadwerkelijk?
Ben zelf puur hobby houtdraaier, gewoon omdat ik het leuk vind, verkopen is niet mijn bedoeling. Bijna alles gaat naar mijn kinderen, familie, en goede vrienden die mij van hout voorzien.
Heb wel correspondentie uitwisselingen met buitenlandse houtdraaiers, om kennis en ervaringen mee uit te wisselen.
Hoop nog veel van je te zien.
Ad
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Ad.

Bedankt voor je reactie.
Ik ben eveneens hobbydraaier, maar wel met een professionele aanpak en opleiding. Ik koos deze hobby om mooie dingen te maken, in de sfeer van "arts and craft": vakwerk met een toegevoegde waarde in vorm, kleur en/of detail.
Dit zou een definitie kunnen zijn voor houdraaiwerk als kunstvorm.
Ik koop mijn hout dan ook bij gerenommeerde houtleveranciers.
Ik verkoop draaiwerk, zij het in de opbouwfase van deze hobby.
Anders gezegd: de kosten zijn groter dan de winst!
Door meer en meer naamsbekendheid trof ik galeriehouders/-sters, die een keuze maken uit mijn werk in dit voor verkoop plaatsen tussen schilderijen, keramiek, glaskunst etc.
Zoals bij http://www.galeriedepaardenstal.nl en http://www.deeerstenijkerksegalerie.nl.(nov.dec a.s.)
Op mijn site http://www.arstorno.nl geef ik tevens tips aan houtdraaiers.
vr.gr.
Jan Pranger.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
jan pranger zei:
Hallo Ad.

Bedankt voor je reactie.
Ik ben eveneens hobbydraaier, maar wel met een professionele aanpak en opleiding. Ik koos deze hobby om mooie dingen te maken, in de sfeer van "arts and craft": vakwerk met een toegevoegde waarde in vorm, kleur en/of detail.
Dit zou een definitie kunnen zijn voor houdraaiwerk als kunstvorm.
Ik koop mijn hout dan ook bij gerenommeerde houtleveranciers.
Ik verkoop draaiwerk, zij het in de opbouwfase van deze hobby.
Anders gezegd: de kosten zijn groter dan de winst!
Door meer en meer naamsbekendheid trof ik galeriehouders/-sters, die een keuze maken uit mijn werk in dit voor verkoop plaatsen tussen schilderijen, keramiek, glaskunst etc.
Zoals bij http://www.galeriedepaardenstal.nl en http://www.deeerstenijkerksegalerie.nl.(nov.dec a.s.)
Op mijn site http://www.arstorno.nl geef ik tevens tips aan houtdraaiers.
vr.gr.
Jan Pranger.
Jan, dat heb ik ook eens geprobeerd bij een plaatselijke kunstgallerie, om daar mijn werk geplaatst te krijgen, maar daar vertelde ze vrolijk me dat houtdraaiwerk geen kunst is, terwijl een houtdraaivriendin van mij niets anders doet. Zij heeft bij diverse kunstgalleries haar werk staan. Maar dan praat ik wel over Amerika
Zou Nederland dan toch niet te klein zijn?
Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Jan, Welkom op ons forum, altijd goed om nieuwe gezichten te zien. Zag ik het trouwens goed dat je op een Onewaymachine draait?

Ik vind dat je mooie werkstukken maakt, maar zijn je prijzen niet wat aan de hoge kant, zacht uitgedrukt? prijzen van rond de 150 euro voor een eenvoudige schaal is toch veel te veel? OF zie ik dat verkeerd?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Woodworker,
Het gaat hier om galerieprijzen.
De schalen heb ik laten taxeren. Het gaat dus om realistische prijzen voor unica's in galeriekwaliteit.
Of zoals een van mijn leermeesters zei:"Goedkoper is altijd te duur". Een doordenkertje!!
Oftewel de keuze moet vallen op de bijzondere schaal of een ander siervoorwerp. Wie goedkoop wil gaat maar naar IKEA.
vr.gr.Jan Pranger.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste jan,

welkom op dit leuke forum. ook erg goed om te zien hoe je je werkstukken te koop aanbiedt. dit is iets wat ik in de nabije toekomst ook wil gaan doen. momenteel gaan mijn werkstukken naar familie en vrienden. het zou mooi zijn als het ook wat kostendekkend kan werken. benader je de galerie's persoonlijk?

rick
 

Horst

Actieve deelnemer
6 mrt 2009
41
0
Hallo Jan,

ook van mij een hartelijke welkom op dit forum.
Een ik moet zeggen jij doet erg mooi Werk!

@ woodworker: Ik denk zijn prijzen zijn OK. Het kan niet de zin zijn draaiwerk te verkopen
voor maar de eigene kosten of en € of 3 meer, zelfs als je maar een hobbydraaier bent.
Ik heb in Engeland een professioneele houtdraaier ontmoet, die op de eerste dag van zijn
eerste tentoonstelling niks kon verkopen. Een andere houtdraaier gaf hem de tip:" Double your prices".
De volgende dag was hij uitverkocht...
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Rick,
Ik exposeer zonder hoge verkoop verwachtingen op plaatsen waarvan ik verwacht, dat daar mensen komen met interesse voor mooie dingen b.v. tuinfairs. Ik ben daar zeer selctief in en ga eerst eens als bezoeker langs om een inschatting te maken.
Daar kom je dan aan de hand van je werk in gesprek met belangstellenden, waaronder die die naar galeries leiden.
Bij galeries (over het algemeen) overheerst het beeld van tabakspotten en stoelpoten.
Ik probeer hen in contact te brengen met sites van gerenommeerde draaiers.
De keus is dan aan hen om mijn werk daarin een plaats te geven en te overwegen of mijn werk past in de belangstellingssfeer van hun klanten/bezoekers.
Eerst kom je hopelijk "binnen" als aankleding tussen andere kunstuitingen.
Daarna is het vasthouden en gestage groei.............. of niet.
vr.gr.
Jan Pranger.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
jan

heb ik het goed gezien op de site ? draai jij met jet draaibanken? heb jij toevallig ervaring met de jet 1220 vs? ik zit er enorm over na te denken om deze aan te schaffen bij Schulte in duitsland.

bvd

rick
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Rick.
Ik draai inderdaad op Jet: een grote en de kleine 1220.
De laatste heb ik verkocht en ben op zoek naar een nieuwe.
Op 9 oktober ga ik naar de open dagen van Schulte om te zien of hij er een heeft staan.
Dit met Schulte besproken. Bovendien zou hij dan een eigen nieuwe LA-RA machiene hebben staan in de orde van grootte van de JET 1220 VS. Ook uiteraard met VS.
De prijs zou rond de 500 EURO komen.
Anders kom je toch in duurdere machines als Teknatool en Killinger. Kijk ook eens op internet onder BEAVER. Er zit een dealer in Denemarken. Lijkt mij een zeer solide machine met draaibare kop.
Ben benieuwd wat je daar van vindt.
vr.gr.
Jan Pranger.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Rick, die jet 1220 heeft toch ongeveer dezelfde capaciteiten als die machine van Buitelaar die je hebt?

Volgens mij is Beaver een goedkoper merk van van hetzelfde bedrijf als Vicmark. Ze zijn iets goedkoper en worden in China gemaakt, dacht ik. Maar ze zien er goed uit in ieder geval.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
woodworker

de 1220 is iets sterker dan de hbm 450 vario(waar ik nu erg veel problemen mee heb, ben al zeker 1 maand bezig om alles weer werkend te krijgen, de service van buitelaar is uitstekend maar de 450 vario is van een mindere kwaliteit, dit is toch een weerspiegeling van de prijs) ook heeft de 1220 een iets grotere draaidiameter

ik kan helaas geen grote draaibank kwijt op mijn zolder. het is een houten vloer en om daar nu een draaibank van 150 tot 250 kilo neer te zetten leek me geen goed plan. vandaar de zoektocht naar een mini draaibankje


jan
jij gaat kijken naar de la-ra. ik heb hier zelf nog nooit van gehoord. heb jij hier ervaring mee?? waarom heb je de 1220 verkocht? 9 oktober ben ik ook bij schulte. misschien komen we elkaar wel tegen. de beaver ziet er ook goed uit. ik ben echter een groot voorstander van een "plaatselijke"dealer.


rick
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Rick.
Ik heb de 1220 verkocht omdat ik een wil hebben met electronisch gestuurd toerental i.v.m. excentrisch draaien. Hij beviel uitstekend. Minpunt: bed kan gladder en vastzetten losse gedeelte zou degelijker kunnen - heeft soms de neiging te verschuiven.
Beide machines de 3520B en de 1220 heb iik gekocht bij http://www.drechselbedarf-schulte.de/
Daar geven ze ook les in houtdraaien en weten dus waarover ze praten.
Met dhr.Schulte heb ik enkele malen contact gehad over de aanschaf van een electronisch gestuurde machine. Hij vertelde bezig te zijn een machine a la 1220 om te bouwen naar zijn wensen vanuit de praktijk. Deze machine wilde hij lanceren op de open dagen.
Daarom ben ik benieuwd of die nieuwe LA-RA daar ook staat. Hij zou iets minder dan € 500,- gaan kosten. Zie zijn website. De andere machines die ik bekeken heb zijn Killinger en Vicmarc.
Pracht machines met een daarbij passende prijs. Zie MADERAS in reclameblok van Drechselforum.de. Met http://www.VDHBV.nl in Utrecht (JET vertegenwoordiger in Nederland) heb ik geen goede ervaringen: komen afspraken niet na en zien je niet staan vanwege hun eigen mist als bijproduct van arrogante verkopers.
Bij gelijksoortige machines als HBM etc. loop je al snel tegen te weinig vermogen op.
Dus wellicht tot ziens op 9/10 a.s.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.