Nu de kou wat uit de werkplaats trekt kon ik beginnen met de bouw van onze FL26. De kou verhinderde me om met epoxy de bodemdelen en de huiddelen te verlijmen. Van Thijs de Jong van watersportbedrijf Vaart kreeg ik een 9Kw elektrische kachel te leen. Dat zorgde voor voldoende warmte en een groot bos bloemen van de Nuon. De FL26 is een ontwerp van Jacques Mertens. Dat is een Belg die boten ontwerpt voor de zelfbouwer en die na een aanvaring (beter woord is er niet in deze context) jaren geleden met de fiscus naar Florida vertrok. Zijn website is http://www.bateau.com en staat vol met hele leuke ontwerpen, allemaal how-to-do tips en een forum met meer dat 6000 leden die meer dan 132.000 berichten gepost hebben. Zover zijn wij (misschien gelukkig) nog niet. De romp wordt op de kop gebouwd, op een frame met daarop een ribbekast die de vorm van de boot heeft. Op deze ribben worden de bodem en zijdelen gehangen en in de goede vorm met epoxylijm aan elkaar verbonden. Daarna het geheel nog een keer helemaal in glasvezel en epoxyhars zetten en daarna afwerken tot een mooie strokende, gladde romp. Ik heb het frame gebouwd en alle hulpribben gezaagd (met dank aan Herman voor de hulp!) en ook al een paar van de definitieve spanten gezaagd. We gaan nu eerst een weekje op vakantie en daarna zet ik de spanten uit op het frame en krijgt de romp zijn vorm, dan lijkt het wat meer op een boot. Ik houd jullie op de hoogte.
Attached files

Attached files