Damo stelt zich voor

Damo

Nieuw lid
10 aug 2021
2
1
Kop van Noord-Holland
Goedenavond,

Na een tijdje links en rechts meelezen besloten mijzelf voor te stellen. Ik ben Damo, 32 jaar jong en kom uit de regio Noord-Holland-Noord.
Al zo lang als ik me kan herinneren heb ik een affiniteit gehad om met hout te knutselen. Groot was ook mijn trots toen ik op mijn verjaardag van ik denk mijn 8e levensjaar een koffertje kreeg met kindergereedschap. Niks geen plastic, gewoon metaal en alles functioneel. Het begon met wat figuurzagen en eindigde met het bouwen van zeepkisten of vlotten. Na de verhuizing door scheiding eindigde ik met oud gereedschap (nog van opa geweest), wat krom, roestig en bot was. Mijn interesse verschoof meer naar brommertjes en vrouwen. 9 jaar geleden bouwde ik mijn eerste serieuze project, een tuinbankje met als zitting de achterklep van een Honda, de auto die onze vriendengroep had opgeofferd voor de zwarte cross. Dit bouwsel (zag er niet uit als ik nu naar de foto's kijk) ontstak weer het vonkje van hoe leuk ik het vind om met hout te werken.
Na jaren van ambtenaarschap, horeca en een studie tot fysiotherapeut heb ik sinds 3 jaar het creeëren met hout echt opgepakt.
Oud slechtwerkend gereedschap eruit en investeren in nieuwe spulletjes. Op het verlanglijstje staan momenteel nog een tafelzaag (wordt een dewalt 7492, bedankt forum!) en nog een goede bovenfrees maar daar ben ik nog niet over uit.
Van huis uit heb ik nooit timmertips gehad noch heb ik iemand in mijn omgeving die mij dingen kan uitleggen of leren. Ik ben nog een beginner, maar ik dokter alles zelf uit. Heb een paar boeken over houtbewerking aangeschaft, kijk wat op dit forum en google dingen en ga ook gewoon op mijn bek haha. In mijn werk als fysiotherapeut, werk ik ook met chronisch zieken en andere ellende en ik merk dat ik 's avonds na mijn werk even nog een paar uurtjes in de "werkplaats" mij een hele andere, fijnere ontspanning geeft dan stom voor die tv hangen.
Ook voor mijzelf werkt het werken met hout therapeutisch: het blijft een gevecht tegen mijzelf. Perfectionistisch als ik ben van aard zit ik mijzelf toch weer in de weg als iets niet helemaal exact haaks is of verbindingen niet helemaal zuigend is. Wellicht dat met meer bouwen ik ook wat milder voor mijzelf wordt? Heb inmiddels een aantal projecten gemaakt, waaronder mijn laatste creatie, van verschillende eiken planken een paneeltje gemaakt met verzonken magneetjes om keukenmessen op te bevestigen. Gerookt met ammoniak en 3x geolied. Zie foto hieronder. Ik hoop nog lang in goede gezondheid te blijven (voor de lezer: sta hier eens wat vaker bij stil. oud worden is niet iedereen gegeven!) en wil nooit meer zonder werkplaats waar ik de handjes kan laten wapperen!20210811_192427.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Welkom Damo. Lekker met je handen bezig zijn is inderdaad een perfecte ontspanning: helemaal loskoppelen van de dagelijkse besonjes. Geniet van de reis en deel vooral je vragen/ervaringen. Daar leert een ander ook weer van. Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.