Dag van de ambachten in België op 21 november 2021

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze morgen kreeg ik hiervoor reclame in mijn e-bus.

Ik citeer ' Enkel ambachtslieden die een wettelijke erkenning hebben, kunnen meedoen. Die erkenning bekrachtigt het authentieke karakter van de activiteit, het manuele aspect ervan en de knowhow van de ambachtsman/-vrouw. '

Er zitten een aantal houtbewerkers tussen.
(niet ik, want bij mij doen vooral de machines het werk)

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap en jorisvh

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.244
536
Eanske
ingoogni.nl
Wat betekend wettelijke erkenning in deze? Betreft het een beroepsgroep als geheel of wordt het per atelier/werkplaats gecertificeerd?

EDIT: Even zoeken: Ambachtslieden | FOD Economie
Maar dat zegt nog niet alles.
EDIT2: Welkom bij Regartisans
Door hier alleen by Type Onderneming een van de twee opties te kiezen krijg je een volledig inzicht in wie, wat, waar.
Criterium lijkt inderdaad voornamelijk manuele werkzaamheden. Niet de klassieke visie dat ambachtslieden maatwerk leveren ("bespoke") ipv serie productie.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat betekend wettelijke erkenning in deze? Betreft het een beroepsgroep als geheel of wordt het per atelier/werkplaats gecertificeerd?
Even zoeken: Ambachtslieden | FOD Economie
Maar dat zegt nog niet alles.
Dit gebeuren was mij tot vanmorgen onbekend.
Ik kan enkel voortgaan op de omschrijving die ik via een abonnement op een bepaald blad gekregen heb.
Voor zover ik het begrijp is het de ambachtsman- of vrouw zelf die individueel aan de criteria moet voldoen, en wordt de erkenning niet aan een groep toegekend.
Of 'wettelijke erkenning' inhoudt dat je een ondernemings- of btw-nr moet hebben, weet ik niet, maar ik vermoed van wel.
Dat de FOD Economie (Federale OverheidsDienst) dit initiatief ondersteunt waarborgt (een zekere) neutraliteit + objectiviteit.
Wat mij vooral aantrekt, is de activiteit - in mijn geval hout - die de ambachtslui uitvoeren. Van ieder vind je een persoonlijke fiche. Als die mij bevalt, dan ga ik daar kijken.
Ik citeer ruimer
Al sinds 2006 organiseert de FOD Economie de Dag van de Ambachten met de steun van de minister van Middenstand, Zelfstandigen en kmo’s, met als doel het onder de loep brengen van de knowhow en het talent van de vele Belgische ambachtslieden.
Enkel ambachtslieden die een wettelijke erkenning hebben, kunnen meedoen. Die erkenning bekrachtigt het authentieke karakter van de activiteit, het manuele aspect ervan en de knowhow van de ambachtsman/-vrouw. Ondertussen bezitten meer dan 1.800 Belgische ambachtslieden de erkenning, die voor de consument gemakkelijk herkenbaar is door het logo “Erkend Ambacht”.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat betekend wettelijke erkenning in deze? Betreft het een beroepsgroep als geheel of wordt het per atelier/werkplaats gecertificeerd?

EDIT: Even zoeken: Ambachtslieden | FOD Economie
Maar dat zegt nog niet alles.
EDIT2: Welkom bij Regartisans
Door hier alleen by Type Onderneming een van de twee opties te kiezen krijg je een volledig inzicht in wie, wat, waar.
Criterium lijkt inderdaad voornamelijk manuele werkzaamheden. Niet de klassieke visie dat ambachtslieden maatwerk leveren ("bespoke") ipv serie productie.
ik merk dat je ondertussen zelf reeds een antwoord op jouw vragen gevonden hebt
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.244
536
Eanske
ingoogni.nl
Dit gebeuren was mij tot vanmorgen onbekend.
Ik had nog even verder gezocht en een extra edit aan m'n vorige post toegevoegd.

Eigenlijk wel een heel mooi systeem dat "ambachtelijk" enige bescherming geeft. In Nederland kun je het overal opplakken en is het betekenisloos geworden. Ambachtelijke rookworst, ambachtelijk gebrouwen etc. In Nederland is er wel een lijst met beroepsgroepen die als ambachten worden aangemerkt.

Tussen de verschillende vervaardigingsvarianten maken we hier geen echt onderscheid meer, huisvlijt, huisindustrie, manufactuur, industriele fabricage.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.