Toen ik met de bouw van de freestafel ( zie: Freestafeltje op workmate) bezig was , waren mijn gedachten ook al bij de bouw van een cycloon afzuiging ,
die ik vanwege plaatsgebrek in het schuurtje bovenop mijn stofzuiger moest monteren . Ik had al gezien dat dat met een plaat op de stofzuiger moest lukken .
Ik las hier op het forum , dat een medelid een 30 ltr stalen vat gekocht had bij H. Blom & Zn in Amsterdam .
Daar heb ik er dus ook een gekocht voor € 26,56 incl btw en verzendkosten . Een stevig vat met 2 rillen in de wand voor extra stevigheid .
Stalen deksel , voorzien van een vaste/dichte foam afdichting en stevige klemband .
Ik ben dus aan het meten gegaan aan de stofzuiger en het vat om te bepalen hoe groot de montage plaat moest zijn .
Ik wilde het vat tussen 4 steunen - op de hoeken – klemmen . Dacht dat dat wel voldoende zou zijn .
Wat verderop in de bouw bij het willen monteren van de steunen , stootte ik letterlijk en figuurlijk tegen de fels rand aan waarmee bodem en zijkant aan elkaar verbonden zijn .
Hé , dacht ik , als ik nu een uitsparing zou kunnen maken in de bodem van de steun , dan kan het vat straks ook niet omhoog .Ja maar hoe ga je dat doen ?
Ineens bedacht ik me , dat ik de kwart ronde reststukken nog had liggen die ik met de lintzaag van de voetjes had gezaagd .
Daar ik de nieuwe fence met 45 gr. borden al op de freestafel gemonteerd had , moest ik een paar inkepingen maken in het reststukje ,
dan kan ik dat tussen de 2 borden van de fence klemmen . Dat zie je straks wel bij de foto reportage .
Op de stofzuiger zit een handvat met een punt er aan , waar je het snoer aan kunt hangen . Doch omdat ik een vlakke montageplaat op de stofzuiger wil monteren ,
moest die eraf gezaagd worden . Ook moest ik de ruimte onder het handvat opvullen met een blok hout , omdat ik hier straks de montageplaat aan vast moet schroeven .
Het deksel van het stalen vat vond ik wat “slapjes “, daarom heb ik een ronde 9mm multiplex plaat gemaakt/gefreesd en die op het deksel geschroefd .
Toen ik de cycloon ontving en uitgepakt had , zag ik dat de montageflens er nogal “gegolfd “ uitzag .
Ik heb hem toen in de bankschroef geklemd en m.b.v. een verfbrander de flens wat warm gemaakt zodat ik deze kon richten cq vlakmaken . Dat is goed gelukt .
De cycloon heb ik gemonteerd met wat cirkelvormige rupsen siliconen kit ertussen .
De cycloon heb ik bij Ali en z’n 40 vrienden besteld voor $15 , incl. verzenden .
Ik heb hier op het forum al gelezen , dat dit niet de favoriete cycloon is voor sommigen en ook dat het bovendeksel los kan raken .
Ik wacht maar af of dat ook gaat gebeuren . Bij mijn cycloon hangt er bovenin niet zo heel veel gewicht aan ,
de slang heb ik geprobeerd te ondersteunen door deze aan een van de steunen te binden met een klittenband .
Wordt in de toekomst waarschijnlijk wel vervangen door wat anders , voldoet niet helemaal .
Ik heb vorig jaar een Hitachi RNT 1225 stofzuiger op mpl gekocht met 2 slangen erbij .
Eén slang was in orde , maar bij de andere was de koppeling ( aan de stofzuiger) uitgebroken .
Ja , wat moet je er mee denk je op dat moment en ik heb hem dus aan de kant gelegd .
Maar tijdens de bouw van cycloon afzuiging ben ik hem opnieuw gaan bekijken of ik misschien de koppeling kon repareren .
Dan kon ik de andere – goede- slang in tact houden . Dat moest wel gaan lukken als ik de borst van de koppeling af zou draaien en
dan van pvc een nieuwe ring draaien en die er op lijmen . Ook heb ik een 2[SUP]e[/SUP] ring moeten draaien met een kleinere diameter waar ik 2 segmentjes uit heb gezaagd .
Dat zie je straks . Na de reparatie en bij de montage heb ik de slang in 2 passende lengten gezaagd .
Oh ironie : een paar weken terug zag ik online zo’n zelfde (denk ik) koppeling staan voor € 10 !!
Maar goed , ik vind het leuk om dingen te repareren . Het geeft altijd een goed gevoel als je het een en ander kunt repareren , vind ikzelf .
Nu , meer heb ik niet te vertellen over de cycloon + vat , dus gaan we maar plaatjes kijken :
Tijdens de bouw van de freestafel had ik dus dit vat besteld .
Maar wat zie ik staan op het vat ? ’s Morgens om 2 min. vóór half acht staat er 220 V op . Zou dat door de statische elektriciteit komen ?
Gelukkig heb ik er geen last van , want om die tijd lig ik toch nog tegen de binnenkant van mijn “ luiken “ aan te kijken .

Deze maatbeker had ik gevuld met zaagsel uit de stofzuiger , wat met de beker geklopt en toen een streep gezet .
De bak van de stofzuiger goed schoongemaakt en toen aan het testen gegaan met de cycloon . Zie link naar het filmpje , onderaan .
Na de test het zaagsel uit het cycloon vat weer in de maatbeker gedaan en goed met de beker geklopt om het zaagsel ín te doen laten zakken .
Waarschijnlijk meer/beter als er voor , want het zaagsel stond een goede halve centimeter onder de streep .
Het stofzuigervat daarentegen , was volkomen schoon en dat is voor mij het voornaamste .

Hierbij een link naar een filmpje op YouTube waarop te zien is hoe de cycloon zijn werk doet . Op het laatst gaat het niet meer zo hard , maar bijna helemaal op het einde ( 35/36 sec.) kun je zien dat er een latje vóór de zuigmond zit .
https://www.youtube.com/watch?v=k92_bkcbuMg
Laatst bewerkt: