cycloon

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Misschien doe ik er iemand een plezier mee.
Ik heb deze gekocht voor 22USD inclusief verzendkosten in China.
http://www.aliexpress.com/snapshot/6434182991.html?orderId=65296175160284
Wel tot een maand wachten voor je het hebt.


Ik hoop voor je dat hij goed is. Ik Lees weinig goeds over die Chinese dingen. De hoek is nogal belangrijk, anders doet hij weinig. Uit m'n hoofd 11 graden uit het lood.. Heb zelfs ergens iets gelezen van iemand die er 3 in serie had staan en nog steeds kwam er fijnstof doorheen..

Ik zou het wel graag willen weten!
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Geen een cycloon is dan ook 100% effectief.
het hele fijne stof kan er langskomen doordat het geen massa genoeg heeft om in de cycloon te blijven hangen en zo naar de emmer getransporteerd te worden.
uiteraard heeft 3 cycloons achter elkaar plaatsen geen meerwaarde.
het te lichte stof blijft te licht.
al zet je er 10 achter elkaar
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Geen een cycloon is dan ook 100% effectief.
het hele fijne stof kan er langskomen doordat het geen massa genoeg heeft om in de cycloon te blijven hangen en zo naar de emmer getransporteerd te worden.
Dat begrijp ik , maar er is ook nog zoiets als een goed of een slecht ontwerp.. Daar doelde ik meer op.

uiteraard heeft 3 cycloons achter elkaar plaatsen geen meerwaarde.
het te lichte stof blijft te licht.
al zet je er 10 achter elkaar

Ook in dit geval bedoelde ik ineffectiviteit van het ontwerp.. Tuurlijk de allerlichtste deeltjes blijven in de lucht, maar is het niet zo dat meerdere cyclonen meer effect hebben? Ik zi toch regelmatig op boerenbedrijven meerdere cyclonen achter elkaar staan. Zelfs hier op de cementfabriek wordt er een derde generatie dubbele cycloon gebruikt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
uiteraard heeft 3 cycloons achter elkaar plaatsen geen meerwaarde.
het te lichte stof blijft te licht.
al zet je er 10 achter elkaar

Da's niet waar. De verdeling van (licht) stof over 'naar het vat zakken' en 'in de zuigmond terecht komen' is en blijft een statistische verdeling, net als de verdeling van snelheden over de afzonderlijke deeltjes, de plek die ze precies in de cyclonale stroom hebben en de exacte richtingsvector van hun beweging. Ook het aandeel stof dat een eerste cycloon passeert zal derhalve in een volgende cycloon weer gescheiden worden. Uiteraard is het wel zo dat de mate van scheiding in de tweede (en eventuele volgende) cyclonen (heel) veel minder efficient zal zijn dan in de eerste, en dat het al snel geen zinvolle verbetering meer oplevert, maar in absolute zin blijf je materiaal uitfilteren. Wel zul je er ook rekening mee moeten houden dat in de praktijk meer cyclonen ook meer restricties zijn en dus een negatieve invloed op de stroomsnelheid en daarmee de effectiviteit van alle cyclonen (inclusief de eerste) hebben.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik hoop voor je dat hij goed is. Ik Lees weinig goeds over die Chinese dingen. De hoek is nogal belangrijk, anders doet hij weinig. Uit m'n hoofd 11 graden uit het lood.. Heb zelfs ergens iets gelezen van iemand die er 3 in serie had staan en nog steeds kwam er fijnstof doorheen..

Ik zou het wel graag willen weten!

Ben zelf ook wel benieuwd, heb er net een besteld voor nog geen 20 euro en een vat uit Haarlem 25 euro, alleen nog een stukje slang scoren...voor het fijnstof verwacht ik dat de Festo het in ieder geval een stuk langer doet dan nu:cool:
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Vandaag even lekker bezig geweest met verschillende dingen waaronder de cyclonen.

De emmer (15 liter van de lidl) wordt geklemd tegen de plaat waar de cyclone op vastgezet is, als het zo werkt ik weet het nog niet de stofzuiger slang is te klein voor het gat op de cyclone en heb ook nog geen slang die vanaf de cyclone richting het gereedschap gaat. Probeer ik deze week rond te krijgen.
 

Bijlagen

  • IMG_1111.jpg
    IMG_1111.jpg
    54,5 KB · Weergaven: 270

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Heb je de rand van de emmer naar het hout wel luchtdicht afgewerkt?
anders gaat er een luchtstroom van onder uit de emmer naar boven en werkt het niet.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik weet niet hoe de afdichting nu is dat kan ik dus alleen proberen en dan zie ik het vanzelf, gaat het niet plak ik er tochtband op en is het dicht.
Op de emmer zit trouwens geen deksel, de emmer zelf wordt tegen het hout aan gedrukt.
Het geheel komt onder de werkbank te hangen maar eerst zorgen voor de verloop naar de stofzuiger en een slang voor aan de zaag/frees.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Het heeft even geduurd maar de cycloon werkt :) geprobeerd met een hele flinke hand stof en het meeste komt in de emmer en een klein beetje in de stofzuiger. Hoe je de hand voor de aanzuiging klapt de emmer in elkaar en krijgt die weer lucht springt die weer netjes terug.
Gisteren maar eens verder gegaan met dat ding, met 50mm pijp en 45graden bochten een koppeling gemaakt bovenop het werkblad moet nu alleen nog 2 stukjes slang hebben 1 voor de afkortzaag en 1 van de stofzuiger naar de cycloon maar wil dit doen met een dikkere slang dan aan de stofzuiger zit.
Foto's zal ik nog maken en plaatsen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Vandaag ook nog even een boel stof opgezogen en dat gaat mooi het hele fijne maar ook grof spul zuigt die prima op.
Je ziet de stof in de cycloon draaien en in de emmer draait de stof ook rond, als dit goed is weet ik niet maar het komt er wel terecht :)
En nog wat plaatjes van hoe ik het nu heb, de slang voor de stofzuiger moet nog en voor de afkortzaag ook.
IMG_1198.jpg IMG_1199.jpg IMG_1197.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.