Ik wordt niet goed van alle stof in mijn werkplaats, dus ik ben bezig met een stofzuigsysteem. Vóór mijn bouwstofzuiger heb ik een opvangbak gezet, waarin het zaagsel wordt verzameld. Zo hoef ik de stofzakken niet steeds te vervangen. Het is een simpel systeem, gewoon een kunststof vat van 40 liter met een afsluitbaar deksel en twee zelfgemaakte aansluitpunten voor de zuigslangen. Op tweederde hoogte zit de afvoer van de zaagmachine, waar het zaagsel binnenkomt. En bovenin zit de aansluiting naar de bouwstofzuiger. Ongeveer zoals een motorloze as-zuiger om de as uit een houtkachel mee op te zuigen - ik stuur een plaatje mee.

Werkt prima; de opvangbak zit vol zaagsel en de stofzuigerzak blijft leeg.
Nou zie ik op dit forum steeds de cycloon langskomen, zo'n trechtervormige opbouw, voor op een voorraadvat. Nog afgezien van de prijs (tot wel 70,- voor alleen de trechter!) begrijp ik niet wat het voordeel is en hoe dat ding moet werken. Kan iemand me dat uitleggen? In het verminderen van de luchtweerstand kan het niet zitten - de weerstand van een groot voorraadvat met ruime aansluitpunten is namelijk nihiel. Maar waarin dan wel??
Graag jullie reacties!
Appie

Werkt prima; de opvangbak zit vol zaagsel en de stofzuigerzak blijft leeg.
Nou zie ik op dit forum steeds de cycloon langskomen, zo'n trechtervormige opbouw, voor op een voorraadvat. Nog afgezien van de prijs (tot wel 70,- voor alleen de trechter!) begrijp ik niet wat het voordeel is en hoe dat ding moet werken. Kan iemand me dat uitleggen? In het verminderen van de luchtweerstand kan het niet zitten - de weerstand van een groot voorraadvat met ruime aansluitpunten is namelijk nihiel. Maar waarin dan wel??
Graag jullie reacties!
Appie