cycloon met karcher wd3 als afzuiging draaibank?

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Hallo,
ik heb een houtdraaibank en draai enkel kunststof pennen. Ik heb een Karcher wd 3 om de werkplaats schoon te houden. Nu draai ik de pennen met een schuine beitel en wordt er steeds handiger in. Wat ik er afdraai komt er meestal als een soort sliert vanaf en ik denk dat als ik wil ik wat er afkomt ook nog wel zou kunnen richten richting de afzuiging, als ik de beitel een beetje verplaats.
Nu is mijn vraag zou ik een cycloon met vat kunnen plaatsen en de Karcher daarop aansluiten zodat het als een afzuiging werkt of is hij dan niet krachtig genoeg, ik denk dat als ik het rechtstreeks zou plaatsen dat het wel zou werken? Het lijkt me alleen prettig als alles klaar staat en niet in de weg en ik enkel de stofzuigerslang onder aan de cycloon doe en klaar is kees.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het zou een hoop rommel schelen. Het kan zo ook wel want het is ook in 5 minuten opgeruimd met de karcher die aangesloten erbij staat maar qua doorwerken is het wel fijn als niet alles onder de rommel zit en wellicht met schuren en micromesh wat ik nat doe kan het ook helpen qua stof, wat ik nu overigens niet zie maar ik ga ervanuit dat het er wel is?

Bedankt alvast Niels
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Waarom wil je een cycloon toevoegen? De hoeveelheid spanen en stof bij het draaien van pennen is beperkt. Een cycloon heeft dan weinig toegevoegde waarde. Voor kunststof zou ik gewoon stofzuiger met zak gebruiken omdat die spanen en stof een ellende zijn om op te ruimen. Vaak zijn ze statisch geladen en kleven overal aan. Een zak die vol is gooi je gewoon bij het vuilnis. Een cycloon moet je leegschrapen en dan blijven de spanen nog aan je handen kleven.
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Hallo,
ik heb een houtdraaibank en draai enkel kunststof pennen. Ik heb een Karcher wd 3 om de werkplaats schoon te houden. Nu draai ik de pennen met een schuine beitel en wordt er steeds handiger in. Wat ik er afdraai komt er meestal als een soort sliert vanaf en ik denk dat als ik wil ik wat er afkomt ook nog wel zou kunnen richten richting de afzuiging, als ik de beitel een beetje verplaats.
Nu is mijn vraag zou ik een cycloon met vat kunnen plaatsen en de Karcher daarop aansluiten zodat het als een afzuiging werkt of is hij dan niet krachtig genoeg, ik denk dat als ik het rechtstreeks zou plaatsen dat het wel zou werken? Het lijkt me alleen prettig als alles klaar staat en niet in de weg en ik enkel de stofzuigerslang onder aan de cycloon doe en klaar is kees.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het zou een hoop rommel schelen. Het kan zo ook wel want het is ook in 5 minuten opgeruimd met de karcher die aangesloten erbij staat maar qua doorwerken is het wel fijn als niet alles onder de rommel zit en wellicht met schuren en micromesh wat ik nat doe kan het ook helpen qua stof, wat ik nu overigens niet zie maar ik ga ervanuit dat het er wel is?

Bedankt alvast Niels
Hallo Niels,
Ik heb ervaring met een Kärcher met cycloon, resultaten vielen mij erg tegen. Het ging mij vooral om het afvangen van fijn houtstof, en daar was die combinatie niet effectief genoeg in. Het helpt wel om stofzuigerzakken te besparen bij het opruimen van de krullen. Met de cycloon verlies je een flink deel van de zuigkracht. Het wordt al beter als je aan de slang een soort trechter vast maakt, zodat hij geen lucht van achteren aanzuigt maar alleen van voren. Zie voorbeeld foto, eigen fabrikaat naar voorbeeld op internet / Pinterest, en verplaatsbaar op een houten "rail". Maar die zijn ook gewoon kant en klaar te koop.
Bij mij staat er nu een flinke 2 pk (1,5 kW) ventilator achter, buizen van 125 mm doorsnede, met een grote cycloon (ik produceer wel veel krullen en stof). Dan nog gaan slierten hout meestal gewoon naar voren en naar de grond, alleen dun materiaal komt voor een deel in de trechter. Hij gaat bij mij alleen aan als er stof geproduceerd wordt, het geeft flink herrie. Voor het schadelijke schuurstof is dit heel effectief, en daar ging het mij om. krullen zuig ik achteraf op (op de afgedopte horizontale buis kan ik een dikke stofzuiger slang met buis van 80 mm aansluiten).
Wil je echt alles vangen dan moet je naar 3 tot 5 pk, nog dikkere buizen en een cycloon naar model van Bill Pentz. Dan ben je onderhand wel met een kanon op een mug aan het schieten....

Kortom: als het je alleen gaat om het afvangen van slierten om rommel te voorkomen, verwacht ik niet zo heel veel van de Kärcher, eventueel enig resultaat met een trechter, maar zeker niet met kleine cycloon.
 

Bijlagen

  • IMG_0060.JPG
    IMG_0060.JPG
    81,3 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Hallo,
ik heb een houtdraaibank en draai enkel kunststof pennen. Ik heb een Karcher wd 3 om de werkplaats schoon te houden. Nu draai ik de pennen met een schuine beitel en wordt er steeds handiger in. Wat ik er afdraai komt er meestal als een soort sliert vanaf en ik denk dat als ik wil ik wat er afkomt ook nog wel zou kunnen richten richting de afzuiging, als ik de beitel een beetje verplaats.
Nu is mijn vraag zou ik een cycloon met vat kunnen plaatsen en de Karcher daarop aansluiten zodat het als een afzuiging werkt of is hij dan niet krachtig genoeg, ik denk dat als ik het rechtstreeks zou plaatsen dat het wel zou werken? Het lijkt me alleen prettig als alles klaar staat en niet in de weg en ik enkel de stofzuigerslang onder aan de cycloon doe en klaar is kees.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het zou een hoop rommel schelen. Het kan zo ook wel want het is ook in 5 minuten opgeruimd met de karcher die aangesloten erbij staat maar qua doorwerken is het wel fijn als niet alles onder de rommel zit en wellicht met schuren en micromesh wat ik nat doe kan het ook helpen qua stof, wat ik nu overigens niet zie maar ik ga ervanuit dat het er wel is?

Bedankt alvast Niels
Nog een aanvulling: de Karcher is niet gemaakt om heel lang te draaien. Ik had een oud model, en al veel gebruikt, maar het houtdraaien werd hem te veel. Koolborstels versleten, en niet meer te krijgen (of heel duur).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.