Nog even een aanvulling. De hoogte van het zaagblad speelt ook mee. Zaagblad moet net boven het werkstuk uitkomen. Hoe hoger het zaagblad , hoe groter het risico op terugslag.
Dat snap ik niet? Hoe lager hoe meer kracht op het werkstuk naar je toe. Hoe hoger hoe meer kracht naar beneden toe. Keuze zal dus toch in het midden moeten liggen?Nog even een aanvulling. De hoogte van het zaagblad speelt ook mee. Zaagblad moet net boven het werkstuk uitkomen. Hoe hoger het zaagblad , hoe groter het risico op terugslag.

duwstokken kunnen een andere zijsprong zijn/wordenduwstokken
Ik ken je zaag niet, maar ik zou zelf altijd de parallelaanslag tot precies in het midden van je zaagblad instellen. En je spouwmes altijd gebruiken en uiteraard je gezonde verstand gebruiken, als je even twijfelt gaat dit wel lukken?,...stop
Dan lijkt me toch behoorlijk ver naar achter. Als de langsgeleider te ver naar achter staat, bestaat het risico dat je het werkstuk op het laatste schuin gaat duwen omdat je geen aanslag meer hebt.Mij hebben ze geleerd om de parallel geleider 2 cm door het punt waar het hout/materiaal volledig is doorgezaagd (aan de bovenkant) te stellen….
Maar dat is ondertussen al weer 41 jaar geleden…. Misschien dat inzichten veranderd zijn inmiddels![]()