Cursus werken met zaagtafel

Edwin_de_V

Nieuw lid
12 jun 2025
21
21
40
Nijkerk
Ik weet niet of ik mijn vraag op de juiste plaats stel in het forum, maar anders hoor ik het wel ;-)

Ik ben nieuw in het houtbewerken, maar ben vol enthousiastme bezig om mijzelf verschillende dingen aan te leren. Ook heb ik een zaagtafel gekocht, en wil daar optimaal gebruik van maken. Maar ik merk dat ik toch nog wel erg onder de indruk ben van die tafel. Ik wil niet zeggen bang, maar wel op mijn hoede en wil graag leren om er goed mee te werken. Een foutje is zo gemaakt (mijn eerste kickback gehad, en ontweken ;-)) en ik hou erg van alle tien mijn vingers 😉

Ik zou dus graag een cursus willen volgen om goed en veilig met de tafel te werken. Ook tips en tricks om hem goed af te stellen. Hebben jullie ervaring met een aanbieder, en zou ie mij kunnen adviseren welke cursussen goed zouden zijn?

Alvast bedankt!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.970
3.800
Gaanderen
Een gezonde dosis ontzag is een prima uitgangspunt om te beginnen met de zaag. Ik heb diverse cursussen gedaan bij de schrijn. Echter, niet die met elektrisch gereedschap. Er zit wel een verschil of je zaagt met een 230 V machine of een 400V machine met 7.5 pk. Met beide kun je hele nare ongelukken krijgen.
Gebruik je spouwmes en duwstok en kom niet dicht bij de zaag met je handen,

• Leuk
Waarderingen: Edwin_de_V

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
396
161
Almen aan zee
Dan staat er hier wellicht alvast wat info

Edwin_de_V

Nieuw lid
12 jun 2025
21
21
40
Nijkerk
Stadswerkplaats Utrecht geeft machine cursussen: houtbewerkingsmachines, vlakbank, vandiktebank, hout machineren, ruw hout bewerken, houtverbreding.
Er zullen er vast wel meer zijn, ook ietsje dichter bij je in de buurt

Verder is YT je grootste vriend voor het afstellen en een eerste blik op veiligheid
Ik ben YT vol aan het uitspelen ;-) maar ik leer het meeste van echt les. Doen waarbij ik vragen kan stellen tijdens het doen.

Die in Utrecht ziet er goed uit. Helaas zijn de cursussen net allemaal gestart maar ga ze in de gaten houden. Thnx voor de tip.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.