Cursus schetsen

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
870
Ulvenhout
Ik zou heel graag leren hoe ik goede schetsen kan maken voorafgaand aan het maken van meubels. Soms heb ik best aardige ideeën, maar zodra de vormen afwijkend of vloeiend zijn kan ik het lastig in Sketch-up zetten.
Is er iemand bekend met een teken of ontwerp cursus waar je de basis leert? Ik weet dat er in de binnenhuis en keuken branche gebruik van wordt gemaakt, maar ik kan niet vinden of dit ook ergens wordt onderwezen.
Liefst in de buurt van Breda....
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.203
566
Niet direct een antwoord op jouw vraag, maar voor mooie vloeiende vormen in SketchUp zou je de (gratis) plug-in voor Bézier curves eens moeten proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Twan van dijk

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Ooit eens wat cad training geregeld voor inventor en solid works en de collega's vond het goed geregeld ze geven ook sketchup:

Veder kan het stap budget van de overheid/uwv interessant zijn voor je 1000 euro voor trainingen die goed zijn voor je ontwikkeling.

Google resultaten geen ervaring mee hier onder:
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
870
Ulvenhout
Nou, ik bedoel eigenlijk het echte schetsen met potlood en papier. Met Sketchup kan ik redelijk uit de voeten.
Misschien is het gewoon een proces van enorm veel doen en veel YouTube filmpjes bekijken. Eigenlijk zoals veel mensen ook zijn gestart met houtbewerking.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Je zou eens kunnen zoeken naar een cursus product schetsen of product tekenen of iets.

Opleidingen waar je zo leert tekenen zijn o.a. Industrieel (Product) Ontwerp en Mode/Kleding ontwerp.

Mocht er geen dergelijke cursus te vinden zijn kom je ook al een heel eind met een cursus tekenen en schilderen o.i.d.

Voor eventuele boeken kun je het beste een boekenlijst van één van de genoemde opleidingen opzoeken, zijn geen goedkope boeken, maar ze spreken boekdelen over hoe te tekenen.

Verder is het vooral veel doen, zelfs bij de profs zijn er maar weinig die in 10 minuten een compleet product uitgeschetst hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.245
537
Eanske
ingoogni.nl
Er is niet veel basis in het handmatig schetsen anders dan heel veel oefening. Oog hand coordinatie en training. Het potlood is ook de "meetlat" om de proporties te bepalen.

Pak een kladblok, een HB potlood en schets. Probeer niet te exact te zijn. Een beetje uit de losse pols en liever een lijntje te veel dan te weinig. Met oefening worden het er vanzelf minder. Beging gewoon met kubussen om 3D proporties en perspectief goed te krijgen. Dan kubussen in kubussen, kubussen met gaten. Ronde gaten die ovalen worden in een zijaanzicht. Dan de meubelen in je huis.

In eerste instantie is het belangrijk dat je zelf over een maand of twee begrijpt wat je geschetst hebt. Voor klanten is het een iets ander verhaal, maar ook daar presenteerde ik liever een schets (heel ander vakgebied) dan een 3D rendering. Bij dat laatste is, ondanks het verhaal er bij, de verwachting dat het in het echt net zo wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
488
734
Zuid West Drenthe
Ik weet niet hoe dat nu is, maar eerder was het schetsen een onderdeel van de opleiding meubelmaken.
En ik begrijp je vraag want het is inderdaad handig om iets wat in je hoofd zit inzichtelijk te maken voor anderen of voor jezelf.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Nou, ik bedoel eigenlijk het echte schetsen met potlood en papier. Met Sketchup kan ik redelijk uit de voeten.
Misschien is het gewoon een proces van enorm veel doen en veel YouTube filmpjes bekijken. Eigenlijk zoals veel mensen ook zijn gestart met houtbewerking.
Je vraag is heel helder. Tekenen en visualiseren wat je maken wilt. Daar is SketchUp ook niet handig voor, het is een modelleer programma. Wij hadden op Bouwkunde (1991-1993) twee jaar lang twee keer vier uur per week handtekenen. Daar heb ik nog veel plezier van. Zoek naar een cursus die de technische kant belicht. Een schilderij maken is niet het doel. Je leert dan schaalonafhankelijk dingen in verhouding tekenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
je zou hier eens kunnen kijken, misschien is dit wat je zoekt:

Tekenen, rekenen en constructie - Beemster school voor meubelmaken

"In 5 dagdelen leer je een werktekening lezen en maken volgens de huidige normering. Ook leer je een meubel uit de losse pols te schetsen met een natuurgetrouw perspectief. We oefenen met denken en kijken van volume naar plat. Dus van 2 dimensionaal naar 3 dimensionaal en terug."

Helaas niet helemaal in jouw regio..
 

Twan van dijk

Actieve deelnemer
19 nov 2022
50
30
Voorhout
Je vraag is heel helder. Tekenen en visualiseren wat je maken wilt. Daar is SketchUp ook niet handig voor, het is een modelleer programma. Wij hadden op Bouwkunde (1991-1993) twee jaar lang twee keer vier uur per week handtekenen. Daar heb ik nog veel plezier van. Zoek naar een cursus die de technische kant belicht. Een schilderij maken is niet het doel. Je leert dan schaalonafhankelijk dingen in verhouding tekenen.
Het is een beetje een oud onderwerp misschien, maar ik wil hier toch graag op reageren. Als ik iets prettig vind aan sketchup is het dat ik heel snel allerlei vormen kan uitproberen. Ik kan best prima schetsen maar gebruik sketchup juist om schetsmatig vorm te geven. Eerst met lelijke hoekige vormen, later voeg ik dan steeds meer verfijning toe. Het is vooral belangrijk om echt veel te oefenen zodat je niet meer hoeft na te denken hoe je welke vorm moet maken. eigenlijk geld hetzelfde natuurlijk voor goed kunnen schetsen.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Het is een beetje een oud onderwerp misschien, maar ik wil hier toch graag op reageren. Als ik iets prettig vind aan sketchup is het dat ik heel snel allerlei vormen kan uitproberen. Ik kan best prima schetsen maar gebruik sketchup juist om schetsmatig vorm te geven. Eerst met lelijke hoekige vormen, later voeg ik dan steeds meer verfijning toe. Het is vooral belangrijk om echt veel te oefenen zodat je niet meer hoeft na te denken hoe je welke vorm moet maken. eigenlijk geld hetzelfde natuurlijk voor goed kunnen schetsen.
Dat ben ik wel met je eens, maar het maken van werktekeningen is in SketchUp heel erg lastig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.