Cursus meubelmaken

Eth0

Nieuw lid
22 okt 2022
8
1
Breda
Beste leden,

Ik weet dat het onderwerp al een aantal keer aan de bak is gekomen maar toch wil ik dit nog eens vragen aangezien dit een heel andere regio is.

Ik ben recent gestart met houtbewerking, en het is wel een beetje de bedoeling om hier wat mee te gaan verdienen na verloop van tijd. Dus ik ben op zoek naar een cursus meubelmaken in de buurt van de regio Brussel/Leuven.

Is er iemand die hier ervaring heeft met Belgische cursussen? Ik kan er namelijk enkel vinden in avondopleiding (Syntra/CVO) maar weet niet of dat zo een goeie cursussen zijn. Deze duren meestal ook minstens 2 jaar (1ste jaar houtbewerking en 2de jaar pas meubelmaker).

Alvast bedankt,
Eth0
 

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
76
17
Vlaanderen
(Syntra/CVO) maar weet niet of dat zo een goeie cursussen zijn. Deze duren meestal ook minstens 2 jaar (1ste jaar houtbewerking en 2de jaar pas meubelmaker).
Volg op dit moment de opleiding meubelmaken "CVO - nu Qrios". Is inderdaad een meerderjarige opleiding maar imho moet je eerst leren stappen vooraleer de marathon te kunnen lopen. We hebben een gedreven leraar en een geweldig atelier met alle machines die je ooit nodig kunt hebben en zelfs in het dubbel! I love it!
(ben recent gepensioneerd en heb nooit iets met hout gedaan, buiten af en toe de vuurkorf aangestoken!)
IK heb geen aandelen in Qrios, noch word ik betaald voor deze reactie.
Wat kan ik nog meer zeggen? Doen!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dus ik ben op zoek naar een cursus meubelmaken in de buurt van de regio Brussel/Leuven.
ik zie dat je in breda woont
moet je van daaruit naar leuven of brussel bollen, dan moet je vroeg opstaan
je passeert in ieder geval langs a'pen
@jorisvh berichtte over een dagcursus daar
 

Hein

Nieuw lid
12 aug 2012
6
1
Eijsden, NL
Ben jaren geleden bij (toen nog) Syntra de opleiding tot meubelmaker gestart. Was toen 59 jaar. Wilde meer leren kennen van het werken met hout dat ik mijn hele leven al als hobby deed. Ik was in die periode zonder werk. Veel geleerd, maar omdat het een echte beroepsopleiding is wordt er van je verwacht ook de nodige theoretische kennis tot je te nemen en hierin ook examen doen. Ik ben uiteindelijk voortijdig gestopt na 1,5 jaar omdat ik weer een baan gevonden had. Sluit me aan bij Rik en zeg: Doen!
 

Eth0

Nieuw lid
22 okt 2022
8
1
Breda
@Rik Hechtel Om even benieuwd te zijn, op welke Qrios locatie volg je deze momenteel. Vind het zelf gewoon een beetje jammer dat het maar 1 avond in de week is. Daarom vroeg ik mij af of er geen atelier of dergelijke in de buurt is die het misschien wat sneller doen.

@ZotVanHout Ik woon momenteel nog in Breda inderdaad maar ik ben aan het verhuizen naar de regio die ik hierboven had aangegeven. Dus iets in Antwerpen starten zou een beetje onhandig zijn. Dan zou ik zowel de Brusselse als Antwerpse ring moeten doen...

@Hein Was dat indertijd ook al een avondopleiding of een voltijdse dagopleiding? Ik ga sowieso een opleiding volgen maar welke dat zal er nog een beetje van af hangen. Wil liever iets waar ik wat meer moeite in kan steken en het tempo wat sneller gaat dan 1 avond in de week (Zoals bij Syntra/Qrios).
 

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
76
17
Vlaanderen
@Rik Hechtel Om even benieuwd te zijn, op welke Qrios locatie volg je deze momenteel. Vind het zelf gewoon een beetje jammer dat het maar 1 avond in de week is. Daarom vroeg ik mij af of er geen atelier of dergelijke in de buurt is die het misschien wat sneller doen.
Ik volg de opleiding in Pelt, in het bronsgroen eikenhout ;-) Ik vind 1 avond wel OK, maar gepensioneerd zijnde zou ik wel een tweede avond kunnen bijnemen. Maar ik kan me thuis in mijn garage ook goed bezighouden met hout! Ik heb in mijn ganse beroepsloopbaan (45J) nooit met mijn handen moeten werken. Altijd achter bureau- en vergadertafels, computers en laptops.... Met hout werken is heerlijk. Soms denk ik dat ik beter niet naar mijn moeder had moeten luisteren en "verder studeren manneke". Maar uiteindelijk komt alles goed .

Syntra heeft naast de avondopleiding ook een voltijdse dagopleiding , maar dat kan je wel uitvogelen op hun website volgens mij.

Alvast veel succes !
 

jorisvh

Post veel
Verder dan Syntra of een CVO moet je niet zoeken in Vlaanderen.
Vermits dit officieel onderwijs is, is het leerprogramma en het aantal leestijden overal hetzelfde. Afhankelijk van de school worden die gespreid over 1/2d of avond tot 2d per week zodat het traject in totaal 1-4jr duurt.
In Leuven is er naast CVO Qrios ook CVO Volt. Er is ook een Syntra campus maar weet niet of daar houtbewerking gegeven wordt.
Overzicht van CVOs waar je meubelmaker kan volgen: Onderwijskiezer
Beetje onhandig want de hoofdzetels worden vermeld, niet de campussen (Qrios staat bvb in Maasmechelen vermeld).
Als je in 1 jr klaar wil zijn is, denk ik, CVO Encora in Antwerpen de enige optie. Met de trein zou je er al zijn …
 

Eth0

Nieuw lid
22 okt 2022
8
1
Breda
bronsgroen eikenhout ;-)
Daar ben ik ook geboren en getogen. Maar aangezien ik nog jong ben de wereld wat aan het verkennen. :)
k heb in mijn ganse beroepsloopbaan (45J) nooit met mijn handen moeten werken. Altijd achter bureau- en vergadertafels, computers en laptops....
Dat heb ik nu dus ook. Ik kom van de IT sector en dacht ook dat daar mijn passie lag. Maar gelukkig ben ik er al vrij snel achter gekomen dat ik toch meer gemaakt ben om met mijn handen te werken ipv de hele dag achter een computer te zitten of in vergaderruimtes.

Verder dan Syntra of een CVO moet je niet zoeken in Vlaanderen.
Veel verder als dit ben ik zelf ook niet gekomen inderdaad. Enkel een opleiding in Brussel bij Tournevie (16u in 4 dagen).

Vind het een beetje jammer dat in NL een hele hoop cursussen gegeven worden en dit in BE enkel via 'officieel onderwijs' gedaan wordt. Maar tot nu toe heb ik wel wat goeie dingen gehoord over Encora dus misschien daar toch eens even informeren. Al is het dan wat langer in de auto zitten...
 

Eth0

Nieuw lid
22 okt 2022
8
1
Breda
@houtdraaierke65 Ja klopt, denk dat Encora de enige instantie is die het met een intensief dagtraject doen en dus maar 1 jaartje. Jammere is dat dit enkel in september starten is maar ga mij vandaag eens wat meer bij hun informeren over de mogelijkheden.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
@houtdraaierke65 Ja klopt, denk dat Encora de enige instantie is die het met een intensief dagtraject doen en dus maar 1 jaartje. Jammere is dat dit enkel in september starten is maar ga mij vandaag eens wat meer bij hun informeren over de mogelijkheden.
Neen dat heb je verkeerd.
Rond Brussel /Leuven zijn er meerdere mogelijkheden.
Zal je vanavond wat links doorsturen
 
  • Leuk
Waarderingen: Eth0

jorisvh

Post veel
Vind het een beetje jammer dat in NL een hele hoop cursussen gegeven worden en dit in BE enkel via 'officieel onderwijs' gedaan wordt. Maar tot nu toe heb ik wel wat goeie dingen gehoord over Encora dus misschien daar toch eens even informeren. Al is het dan wat langer in de auto zitten...
het "probleem" is dat het officieel onderwijs hier zo sterk gesubsidieerd is dat daar als commerciële organisatie niet tegen te concurreren valt en dat dat aanbod dus niet bestaat.
CVO opleiding meubelmaker = 600u les voor 900eur (+materiaalkost). meer waar voor je geld ga je niet vinden.
je zal wel hier en daar een workshop vinden waar dan in 1 dag een salontafel gemaakt wordt, maar als je een stevige basis wil is dat niet echt een optie.
woodfactory.be geeft ook workhops (basis houtbewerking, camper inrichten, keuken bouwen, ...) in hun eigen ateliers maar niks in Vlaams-Brabant.

vermits onderwijs een bevoegdheid is van de (taal)gemeenschappen, is er in brussel en wallonie mogelijk een ander franstalig aanbod.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vind het een beetje jammer dat in NL een hele hoop cursussen gegeven worden en dit in BE enkel via 'officieel onderwijs' gedaan wordt.
+1 met @jorisvh
vergelijk de prijzen in nl met die in vl . . . en je snapt direct waarom veel nl'ers de grens oversteken om hier een cursus te volgen

vanuit een andere hoek bekeken: wat wil je met houtbewerking bereiken ? welke richting wil je uit ? wat is je huidige kennis en ervaring ? welk gereedschap + machines heb je ?
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik (50 jaar) volg op dit moment het 3e jaar bij Syntra in Pelt. Ben er erg tevreden over. In Nederland betaal ik hetzelfde voor 10 avonden. De machines in Pelt zouden wat beter mogen, maar we kunnen er alles doen wat we willen. Nou heb ik wel een super ervaren en kundige docent en hij was voor 'onze groep' dit jaar een eis om door te gaan. We wilde gewoon 3 jaar dezelfde.
Dus ik ben prima tevreden. Als je nog vragen hebt, dan stuur je maar een PB.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Ik (50 jaar) volg op dit moment het 3e jaar bij Syntra in Pelt. Ben er erg tevreden over. In Nederland betaal ik hetzelfde voor 10 avonden. De
machines in Pelt zouden wat beter mogen, maar we kunnen er alles doen wat we willen. Nou heb ik wel een super ervaren en kundige docent en hij was voor 'onze groep' dit jaar een eis om door te gaan. We wilde gewoon 3 jaar dezelfde.
Dus ik ben prima tevreden. Als je nog vragen hebt, dan stuur je maar een PB.
Waarom doe je niet een jaar in Maaseik?
Ik heb een jaar lang ongeveer twee avonden.per week naar Maaseik gereden voor mijn opleiding.
Was bijna 400 km per week , maar zeker de moeite waard
 

Eth0

Nieuw lid
22 okt 2022
8
1
Breda
je zal wel hier en daar een workshop vinden waar dan in 1 dag een salontafel gemaakt wordt, maar als je een stevige basis wil is dat niet echt een optie.
Dat is idd niet echt de bedoeling, het gaat mij vooral om een goeie basis te hebben en de correcte technieken, materialen, etc... te leren.

Is natuurlijk wel mooi dat prijskwaliteit dan wel gunstig is maar ben vooral opzoek naar iets wat niet maar 1 avond in de week is voor 2 jaar lang. En vooral naar opleidingen die een goeie basis geven dus mensen die uit ervaring iets kunnen aanraden.
Opzich zou Brussel(franstalig)/Wallonie een goeie optie zijn maar dan gaat er weer wat verloren door de taal vermoed ik.

@ZotVanHout Dat snap ik dan inderdaad als het zo veel scheelt in prijs.
Ik wil vooral bereiken om dingen te maken voor in huis en ook meubels te maken als bijverdienste. Ik ben redelijk handig en heb nu recent een kippenhok gebouwd. Weinig ervaring dus maar ik leer wel snel. Heb wat Makita gereedschap en natuurlijk ook handgereedschap, maar dat ben ik nu stilletjes aan het uitbreiden.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Waarom doe je niet een jaar in Maaseik?
Ik heb een jaar lang ongeveer twee avonden.per week naar Maaseik gereden voor mijn opleiding.
Was bijna 400 km per week , maar zeker de moeite waard

Omdat Pelt voor mij dichterbij is, ik daar ook gestart ben en de docent erg kundig is.
Waarom zou ik dan wisselen naar Maaseik?
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Omdat Pelt voor mij dichterbij is, ik daar ook gestart ben en de docent erg kundig is.
Waarom zou ik dan wisselen naar Maaseik?
Omwille van ook kundige leerkrachten en een.uitgebreid en.modern machinepark.
Nu voorvmij kan.het machinepark niet oud genoeg zijn.
Heb een volledig atelier staan met machines van minstens 50 jaar oud.
Maar Maaseik was het dichtst bij voor parketplaatser.
En dan interieurbouw ook maar mee genomen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.