Weer eens dank voor alle goede raadgevingen.
Rest van het verhaal:
De eigenares twijfelt op ze het wil maken ( eerder door mij laten maken , kost haar niets aan werk(uren)) want ook de stenen moeten vervangen worden en misschien ook nog de kogellagers . Dat laatste is nog helemaal niet zeker. Hoe dan ook zullen die nog jaren meegaan, indien er maar door één persoon sporadisch op geslepen wordt.
De kosten van de condensator ( onder de 7 euro transport incl) is al meer dan wat ze de machine betaalde op de tweedehandsmarkt ( 5 euro). Moet je de stenen er nog bijrekenen. Ze zou eens terug op marktplaats kijken of ze geen exemplaar zou kunnen vinden die nog grote stenen heeft en nog werkt.
Tja, een nieuwe Ferm kost 48 euro of zo ...... maar daar zweeg ik over. Dat zal het ook wel doen, maar ik heb toch meer vertrouwen in een Creusen, want ;...eeuh .... want dat is Hollands hè.
De eigenares dacht eventueel ook aan een CBN wordt gedacht, maar dan moet er wel rekening gehouden worden met de 15 mm as en de specifieke flenzen daarvoor..
Dus moest de machine het begeven , moet er opnieuw een tweede hands Creusen komen. Met een 12.7 mm as zou je heb je meer keuze hebben.
Het ziet er niet naar uit dat de Creusen op de tweedehandsmarkt schaars gaan worden.
Bij het overstappen naar een machine met een andere asmaat zouden de reductieflenzen verwisseld kunnen worden met een andere boring, aangepast aan een andere asdikte.
Ik dring wel aan om het te maken, en heb haar al gezegd dat ik anders de machine liever overneem aan het volle bedrag dat ze ervoor betaalde ( 5 euro) dan dat die in de vuilbak zou verdwijnen, al heb ik geen nood aan nog een slijpmachine erbij.
Jammer dat die niet op mijn werk zou kunnen blijven, de schakelaar is niet meer reglementair en dan heb je nog de miserie van het inboeken, het in bedrijf stellen enz....
Nu Kijken wat ze beslist. Kan nu wel een hele tijd duren.
Maar draaien zal die weer...
groeten
Ornament