Correcte manier afkorten met de afkortzaag?

Remco747

Nieuw lid
21 dec 2021
5
8
Mijdrecht
Goedemorgen,

Op alle filmpjes op internet en ook in de praktijk zie ik mensen afkorten op de afkortzaag door eerst de zaag helemaal naar je toe te trekken, te laten zakken en dan naar achteren door het materiaal zagen.

Is dit wel de correcte manier? Nu gaat namelijk de achterkant van het zaagblad als eerste door de bovenkant van het hout.

Beter lijkt me om de zaag te laten zakken en dan naar voren te trekken, dan zaagt de zaag altijd van boven naar beneden door het hout.

Ik zie overigens geen verschil in resultaat dus heel veel zal het niet uitmaken, maar vroeg me dit gewoon af. Alle zaagmachines zagen het hout van de schone kant naar de vuile kant toe.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik weet niet hoor, maar volgens mij staan op een afkortzaag de tanden 'naar achteren'. Als je hem naar voren haalt, laat zakken en vervolgens van je af duwt door het hout heen gaat het zaagblad net zo door het hout als bij een normale tafelzaag als je daar het hout van voren naar achteren door het blad heen schuift. Ik zie het probleem dus niet (maar wie weet zie ik iets over het hoofd).
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
goeiemorgen

vooreerst . . . welkom als nieuw lid op dit forum

ben het met @henkverhaar eens
wanneer je bij een afkortzaag het zaagblad van jou wegduwt, dan zaag je zoals bij een zaagtafel
het verschil met een zaagtafel is wel dat zaagblad én werkstuk langs dezelfde kant van het blad van de tafel zitten
bij een zaagtafel zit de zaag onder het blad & ligt het werkstuk boven het blad
met mijn afkortzaag heb ik het zaagblad nog nooit naar mij toe getrokken
met mijn radiaalzaag wel
toen moest ik uitkijken, want het zaagblad trok zichzelf naar mij toe . . .
op die manier heb je wel een schonere snede, zoals bij een voorritser
maar die gaat slechts een paar mm in het werkstuk, dat nadien door de hoofdzaag gegrepen wordt
zaagblad naar je toe trekken ?
wie het eens proberen wil, die mag 🤞
 
  • Leuk
Waarderingen: baas

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Je ziet het heel vaak bij de vele youtube houtbewerkers, eerst een (paar) keer de machine al zagend naar zich toe trekken om dan vervolgens bij de laatste snede de machine van zich weg te duwen. Bij een eerste lichte snede kan ik het ergens nog begrijpen, soort van voorritsen. Maar zelf vind ik de handeling echt onlogisch, in een machine die zo al gevoelig is aan 'happers'. Ik doe het telkens in 1 beweging van mij weg duwend.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Volgens mij heeft het eerst naar je toe trekken en dan zagend terug duwen te maken met afzuiging. Bij mijn kapex werkt de afzuiging dan een stuk beter.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.591
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als ik mijn afkortzaag (met zeer veel vermogen en een 250mm zaagblad, vergelijkbaar met een omgekeerde zaagtafel dus) door het materiaal naar me toe trek lanceert hij zichzelf (hij staat gelukkig vastgeschroefd). Dat is dus níet wijs om te doen.

Wat wél zinnig kan zijn in sommige situaties, mensen hier hinten er al op, is om deze handeling slechts 2mm diep uit te voeren als voorrits functie. Maar mijn ervaring is dat met normaal hout en een vlijmscherp zaagblad (ik heb er een ecotools profi 60-tands in hangen) de bovenkant van de snede hardstikke netjes is. Zacht hout wil aan de achterkant nog wel eens uit'blazen' maar daar doe je met voorritsen ook niks aan, dan zou je de achterkant voor het zagen moet insnijden en daar ben ik vaak te lui voor.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
Vulhoutje erachter en uitbreken is opgelost.
Ik duw ook alleen van me af, teveel hout al om mijn oren gehad bij afkortzagen om het anders te willen doen.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Meestal staat er in de handleiding iets in de trend van: "Push the saw through the workpiece. Do not pull the saw through the workpiece. To make a cut, raise the saw head and pull it out over the workpiece without cutting, start the motor, press the saw head down and push the saw through the workpiece. Cutting on the pull stroke is likely to cause the saw blade to climb on top of the workpiece and violently throw the blade assembly towards the operator"
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
in het voorritsprincipe kan ik mij nog vinden
de bovenzijde van het werkstuk is immers de uitslaande kant
voorritsen = slechts een paar mm inzagen
gebruik ik de voorritser op mijn zaagtafel, dan trekt die uit zichzelf de wagen mee tot het werkstuk tegen de grote zaag stoot
wil je aan de achterkant van het werkstuk het uitslaan niet of beperken, dan plaats je daar een tegenhout - zoals reeds aangehaald
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
936
322
Ik heb sinds enige tijd de radiaalzaag die ik van L.N. heb overgenomen in gebruik.
Nu heb ik in het verleden al vaker met een radiaalzaag gewerkt en als je er aan bent gewend dan komt het blad niet op je af, je moet de zaag gewoon beheerst laten komen. Bij m'n afkortzaag doe ik eigenlijk nooit anders dan duwen.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Even voor de duidelijkheid. Je het een afkortzaag en een radiaal(afkort)zaag.

De eerste is het type, zeg maar, festool Kapex (type afkortzaag uit het eerste bericht) en je hebt de radiaal(afkort)zaag. (berichtje hierboven).

Die 2 typen werken precies andersom. Een radiaalzaag trek je naar je toe. Het andere type duw je van je af.

Nou ja ... precies anders om, afkortzaag (type Festool) kun je ook naar je toe trekken, maar ik vind het veiliger om van me af te drukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: baas, Roel22 en jelmer

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.791
749
Enschede, Twente
Of je de afkortzaag nu eerst naar je toe laat zagen en dan van je af, of enkel van je af — belangrijk is om:
a. het materiaal zo mogelijk te fixeren (de Kapex heeft een klem, kan er twee hebben), waarbij je de vrije hand kunt gebruiken om het materiaal aan de andere vast te houden (links/rechts hangt af van omstandigheden) op gepaste afstand van het zaagblad, en
b. de zaag tot stilstand te laten komen als het materiaal doorgezaagd is, aleer tot de startpositie te laten teruggaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: baas

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je het een afkortzaag en een radiaal(afkort)zaag.
Die 2 typen werken precies andersom. Een radiaalzaag trek je naar je toe. Het andere type duw je van je af.
Nou ja ... precies anders om
ik heb beide
en jij ?
om veilig te zagen duw ik beide van mij af
ik heb de radiaalzaag ooit bij het zagen naar mij toe getrokken, maar was blij dat ze tegen de eindstop tot stilstand kwam, want anders had ze zichzelf in mijn schouder getrokken
voor de volledigheid: bij beide draaien de zaagtanden na hun hoogste stand eerst naar mij toe, waarna ze op hun laagste stand in het werkstuk gaan, en er dan aan de kant van de as waarop de arm zit weer uit komen
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
936
322
Dat snap ik niet ZVH, mijn radiaalzaag kun je alleen door het blad omhoog te draaien over het werkstuk heen tillen, een omslachtige zaak lijkt me. Of je trekt de zaag naar voren en plaatst daarna het te zagen object? Maak me wijzer. Ik heb ook een afkort, die duw ik i.d.d.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat snap ik niet ZVH, mijn radiaalzaag kun je alleen door het blad omhoog te draaien over het werkstuk heen tillen, een omslachtige zaak lijkt me. Of je trekt de zaag naar voren en plaatst daarna het te zagen object? Maak me wijzer. Ik heb ook een afkort, die duw ik i.d.d.
ik heb inderdaad altijd eerst de zaag naar mij toe getrokken, nadien het werkstuk tussen de vertikale as en het zaagblad gelegd, en dan de zaag van mij af (= naar de vertikale as) geduwd
de zaagdiepte (= horizontale afstand) die het zaagblad aflegt, is bij trekken of duwen hetzelfde (toch bij mij)
zoals reeds geschreven heb ik ooit het blad naar mij toe getrokken, waarbij het zichzelf naar mij toe voorttrok
mogelijks heb je dat met een ander type tand niet
ook mijn radiaalzaag kan je enkel in hoogte verstellen door aan de vertikale as te draaien
telkens de hoogte instellen is echt ondoenbaar
het zaagblad laat ik daarom altijd een paar mm onder de bovenkant van het houten werkblad staan
daar zit het grootste verschil met een afkortzaag
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Wat ik heb begrepen is dat het zaagblad van een radiaal(afkort)zaag een negatieve zaaghoek moet hebben. Door die negatieve zaaghoek wil het zaagblad zich niet in het hout trekken.

Ik heb beide typen afkortzaag, maar werk in de werkplaats altijd met een oude, zware radiaalzaag. Vroeger nooit gekeken naar het blad en welke zaaghoek erop zat. Toen was het vooral het zaagblad tegenhouden ipv trekken ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.087
400
per saldo maakt het niet zoveel uit
meestal werkt terugduwen beter in combinatie met de beveiligingskap.

bij een simpele afkortzaag zonder geleider zaag je overigens omlaag
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
756
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Radiaalzaag is gemaakt om naar je toe te trekken. Anders wordt het wel omslachtig. Als je het eenmaal anders gewend bent valt het misschien mee.

Dit soort machines worden ook vaak in "fabrieken" gebruikt en daar moet het snel gaan.


Weliswaar zaagt hij een alu profiel, maar dat maakt voor het principe niet uit.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.087
400
met een radiaalzaag kan je prima zowel heen en terug zagen.
handig voor veel kleine stukjes die iets minder nauwkeurig mogen of bijvoorbeeld bij het zagen van pennen.

Dit soort zagen zie je overigens steeds minder en het zal me niets verbazen als dit type er professioneel over niet al te lange tijd via de arbo wordt uitgegooid.
een onbeschermd draaiend blad is niet het toppunt van veiligheid.
Kent iemand een radiaalzaag waar wel een beschermkap om het grootste deel van het blad zit?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.