Corona bijzet tafeltjes maken van eikenhout

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Beste woodforum leden,

Wat doe je tijdens de corona als je thuis moet blijven.
Soms krijg ik van een parket winkel uit onze buurt overgebleven stukken afval van vloer delen ook nu weer.
Maar wat doe je van stukken vloerdelen die een lengte hebben variërend van 40 tot 70 cm met een dikte van 18 mm en 190 mm breed.
Ik heb mij gestort op het maken van drie verschillende ronde bijzet tafeltjes van het afval eikenhout.
Ik wil graag met jullie mijn werkzaamheden met foto`s delen.
  • Mijn gedachten gingen uit naar een rond tafeltje van 400 mm,460 mm en 520 mm .
  • Blad dikte 4 cm en een hoogte variërend van 350mm ,en 450 mm.
  • Omdat het hout 18 mm dik was met ingezaagde groeven van 2,5 mm aan de onderzijde heb ik eerst uit de planken stroken gezaagd van 45 mm en daarna alle latjes de groeven weg geschaafd.
  • Latjes aan elkaar gelijmd en per latje met een spijker pistool een draadnageltje er in geschoten dit ter versteviging.
  • Met de boven frees de cirkels uit gefreesd.
  • De poten heb ik ook uit stroken gemaakt echter daar heb ik de groeven laten zitten zie foto van de onderzijde van een poot.
  • Om de poten te bevestigen heb ik een cirkelvormig onderframe gezaagd waarop de poten zijn geschroefd waarop het blad weer is vast gezet.
  • Nadat alles geschuurd was met white wash de tafeltjes behandeld en in elkaar gezet.
Het was een heleboel werk maar zeker gezien de corona tijd de moeite waard.

Zie op de foto`s het resultaat.

Nu heb ik nog een vraagje?
Als er in het hout een kwast of beschadiging aanwezig is hoe kan je deze dan het beste op vullen,ik heb zelf lijm en houtstof gebruikt maar deze wordt donker en dat zou ik niet willen?


IMG_2037.JPGIMG_2036.JPGIMG_2039.JPGIMG_2041.JPGIMG_2042.JPGIMG_2048.JPGIMG_2052.JPGIMG_2055.JPGIMG_2058.JPGIMG_2059.JPG
Simon
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Jelmer ik heb op de losse latten eerst de cirkel uitgezet en op basis van de cirkel heb ik ruim naast de afteken lijn de nagels in geschoten.
simon
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ziet er goed uit! Mooie manier om deze delen nog te gebruiken.
Het zal met de white-wash meevallen, maar ik zie nogal wat kleurverschil tussen de verschillende latten in de tafelbladen. Mocht je meubels maken die blank blijven, dan wel even uitzoeken welke latten je naast elkaar vastmaakt.

Ik zie dat je de lijmklemmen er allemaal van bovenaf hebt opgezet. Beter is om de klemmen er om en om van boven en van onder op te zetten, liefst ook met een lat boven en onder je blad klemmend, om het paneel vlak te houden. Nu heb je kans dat het iets bol gaat staan door de eenzijdige klemrichting.

Voor het vullen van de noesten. Ik heb een set noestenvuller van Knottec. Dat werkt hetzelfde als een hotmeltlijmpistool en is in verschillende (hout)kleuren te krijgen. Helaas niet goedkoop.
Toevallig vanmiddag nog gebruikt om enkele noestgaten in een eiken tafeltje te vullen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.581
Gaanderen
Ik heb ook de noesten vuller van knottec. Mijn advies is om een contrasterende kleur te gebruiken. Je hebt al veel verschillende kleuren in je hout. Als je al een gelijke kleur kan vinden/maken hoe doe je dat dan bij een latje met een andere kleur? Weer een kleur zoeken. Ik heb twee kleuren "houtkleur"en zwart. De houtkleur gebruik ik als het hout geverfd moet worden. Zwart bij lak en olie. Let wel op als het iets ouder word werkt het spul niet meer prettig. Er zijn ook kwaliteiten die buiten gebruikt kunnen worden. O ja als je het gaat draaien zorg dan dat je met schuren heel voorzichtig bent. Het spul word warm en komt er dan iets uit. M.a.w. je krijgt een kuiltje.
De verwerkingstemperatuur luistert redelijk nauwkeurig. te koud houdt het niet te warm is het ook niet lekker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.