Constructiehout vs steigerhout

Jozua

Nieuw lid
3 jun 2023
12
1
Nederland
Hallo.

Vraagje ivm gordingen:

Kunnen stevige 3/15cm steigerhouten planken gebruikt worden? (Overspanning is ca. 2.5m)

Of moet dit perse constructiehout zijn?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Iets meer context? Voor een kippenhok kun je gok wel wagen. Maar als er echt gewicht op komt moet je de planken kort op elkaar plaatsen. Grootste probleem is dat de verhouding hoogte/dikte er makkelijk voor zorgt dat ze gaan torderen. Als je ze constructief aan elkaar kunt verbinden met het dakvlak, dan win je al weer wat. Maar beter voeg je dan twee planken samen tot één gording.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hallo.
Vraagje ivm gordingen:
Kunnen stevige 3/15cm steigerhouten planken gebruikt worden? (Overspanning is ca. 2.5m)
Of moet dit perse constructiehout zijn?
het begrip 'gording' dient verduidelijkt
volgens wikipedia zijn dat dragers in de lengterichting van de kap
maw komen die 'gordingen' schuin of horizontaal

in vl gebruiken we bij hellende daken (rond de 45°) spanten (volgens wikipedia <> gordingen) van 3 bij 18 cm
hoh rond de 50 cm

bij dit doel wint constructiehout het van steigerhout
om de eenvoudige reden dat de doorsnede van het hout telt + steigerhout een verdere behandeling van constructiehout is
je krijgt het idee dat constructiehout herbruik is, maar het is gewoon hout waar cement + kleur opgegooid is
voor dit doel bruikbaar, maar de meerprijs is niet verantwoord
tenzij je het liggen hebt, of een koopje kan doen

eens met @Superkees
maw: hoe ga je de constructie uitvoeren, en welke draagkracht wil je ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als ik steigerdelen koop, dan zijn ze toch echt schoon. Dat is gewoon nieuw hout. Netjes afgeband Daar moet je over heen kunnen lopen met een kruiwagen, er moeten tassen stenen op gezet kunnen worden.Jij hebt het over planken van een bouwmarkt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als ik steigerdelen koop, dan zijn ze toch echt schoon. Dat is gewoon nieuw hout. Netjes afgeband Daar moet je over heen kunnen lopen met een kruiwagen, er moeten tassen stenen op gezet kunnen worden.Jij hebt het over planken van een bouwmarkt.
mijn begrip van steigerhout was dat het zogenaamd gerecupeerd hout was dat 'een tijd op een steiger gelegen heeft'
als schoon + nieuw hout ook onder de noemer 'steigerhout' valt, dan zie ik geen reden om een speficieke benaming in te voeren voor een soort hout dat al tientallen jaren gebruikt wordt
wanneer ik dit op het internet opzoek, dan stoot ik op gewoon vuren, dat al dan niet nog een cosmetische bewerking ondergaan heeft
de klassering SLS kan ik nog slikken, maar wanneer onhandeld vuren als steigerhout aangeboden wordt, dan is dit zuivere marketing (maw naar misleiding neigend)

anderzijds . . . sinds vele jaren is in vl hout bij steigers verboden
wij gebruiken nu metalen liggers van dit type
wie privé klust kan zich de risico's van (overstekende enz) houten balken veroorloven
zie hier (lukraak opgezocht)

1686223842992.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het lijkt mij vooral van belang dat er geen grote knoest halverwege zit. En met 3 cm dikte houdt je niet veel omliggend hout over om een knoest op te vangen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Systeemsteigers zie je veel op grote projecten, maar voor een uitbouwtje of een tuinmuur , worden meestal metselschragen of h bokken met steigerdelen gebruikt. Die zijn gewoon van onbehandeld vuren of douglas. Ik kan nergens in de steiger richtlijn vinden dat je ze niet meer mag gebruiken. Alleen aan welke eisen ze moeten voldoen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Volgens mij is vuren van een badding toch echt een betere kwaliteit dan vuren van een steigerplank van de bouwmarkt. Daar zal ook een deel van het kwaliteitsverschil zitten.
En zoals hier al benoemd, 35mm is best weinig om torderen tegen te gaan.

Beter om een paar euro meer uit te geven lijkt me.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Volgens mij is vuren van een badding toch echt een betere kwaliteit dan vuren van een steigerplank van de bouwmarkt. Daar zal ook een deel van het kwaliteitsverschil zitten.
En zoals hier al benoemd, 35mm is best weinig om torderen tegen te gaan.

Beter om een paar euro meer uit te geven lijkt me.
Er zijn inderdaad eisen, zoals de richting van de nerf en het aantal en formaat van knoesten.
Ik zou ook het juiste timmerhout aanschaffen. Bovendien merk ik dat "steigerhout niet al te maatvast is. (Ik maak wel eens klein spul voor in de tuin van (nieuw) steigerhout. Steeds van dezelfde leverancier, maar ik merk echt maatverschillen tussen de partijen die hij verkoopt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
steigerhout is hip.
veel mensen noemen fijn bezaagd vuren steigerhout.
3*15 zijn geen steigerdelen dat is gewoon fijn bezaagd vuren.

Echte steigerdelen zijn mechanische prima in orde en duurder dan gewoon fijn bezaagd.
goede steigerdelen hebben een stalen kop bescherming.
1686304770273.png

Voor de overspanning die je noemt is 3*15 sterk genoeg
Maar degelijke smalle balken vereist wel groter nauwkeurigheid en zijn erg smal bij een plaatnaad.
door de hoogte breedte verhouding zijn er bovendien somz zijdelingse steunen nodig zoals andreaskruizen of schotten

zelf zou ik minimaal een cls of sls van 38 breed gebruiken (standaard breedte voor hout skeletbouw)
bij een goede rechte constructie.
bij een scheve oude constructie zou ik voor 6cm breed gaan dan heb je bij een naad wat speling
 

Jozua

Nieuw lid
3 jun 2023
12
1
Nederland
Dit zijn de plankennvoor t idee om die te gebruiken in de lengte voor schuin afdak. Komen dan nog planken tussen om in de breedte goed bast te schroeven (de golfplaten)
 

Jozua

Nieuw lid
3 jun 2023
12
1
Nederland
Daar komt dan schuin afdak met 7° helling.
Van muur tot schutting s ca. 2.5m

Vandaar de planken van 3/19 ivm draagkracht vanuit muur naar schutting om de ... 60(?)cm.

En dan tussenin dus nog planken om in de breedtr de golfplaat vast te schroeven.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Voor zo'n afdakje lijkt mij het geen probleem qua draagkracht. Wat wel een aandachtspunt is: zonder grote ingrepen ga je de zijde van de muur niet waterdicht krijgen. Je zal in die kant dus hout moeten gebruiken wat goed vochtbestendig is. Ook moet je bedenken hoe je voorkomt dat je steigerhout daar nat wordt. Wat nat worden is rotten en dan zakt vroeg of laat je hele dak in elkaar. En dan wil je er niet onder liggen.
 

Jozua

Nieuw lid
3 jun 2023
12
1
Nederland
Voor zo'n afdakje lijkt mij het geen probleem qua draagkracht. Wat wel een aandachtspunt is: zonder grote ingrepen ga je de zijde van de muur niet waterdicht krijgen. Je zal in die kant dus hout moeten gebruiken wat goed vochtbestendig is. Ook moet je bedenken hoe je voorkomt dat je steigerhout daar nat wordt. Wat nat worden is rotten en dan zakt vroeg of laat je hele dak in elkaar. En dan wil je er niet onder liggen.
Bedankt. De muurzijde huis bedoel je? Want daar zit wel een wit plastic ding voor afwatering dat n eindje uitsteekt.

Als ik de golfplaat daaronder laat beginnen/eindigen loopt t netjes naar beneden weg toch? En is dus t hout daaronder beschermd tegen regen?

Of begrijp ik je verkeerd?
 

Jozua

Nieuw lid
3 jun 2023
12
1
Nederland
Ps kan t desnoods aanvullend verven/vernissen.
Hoewel dit oude schutting planken zijn dus ze zijn denk ik sowieso al behandeld.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ook met dat plastic zal er water achter komen. En oude planken kunnen behandeld zijn, het feit dat ze oud zijn draagt ook niet bij aan de levensduur. En wat ook niet helpt is dat golfplaten niet vlak zijn. Maar wellicht kun het ook oplossen met een reep DPC folie, die je deels onder de golfplaten legt en dan omslaat over de kopse kanten tegen de muur. Dan slaat het regenwater nog steeds door, maar blijft je hout in ieder geval droog.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.