Constructieadvies schuurtje met sedumdak

eline2038

Nieuw lid
9 jul 2025
9
0
Utrecht
In onze tuin gaan we een schuurtje bouwen, zie bijgaande afmetingen. De palen komen op betonpoeren (120x120). Deze graven we 450 mm in de zandgrond en 150 mm zal boven maaiveld uitsteken. Als dakbedekking gaan we sedum gebruiken, wat in natte toestand 100kg/m2 kan wegen.

Een paar opmerkingen bij de tekeningen:
  • de gevelrasters heb ik alleen aan de lange linkerzijde uitgetekend. Deze komt idem in andere lange zijde plus in korte zijdes
  • sparingen voor de deur en raam staan niet ingetekend

Nu vraag ik jullie graag advies bij het volgende:

1. Verwacht je dat dit voldoende betonmoeren zijn, of zouden er aan beide lange zijdes 1 bijmoeten om in het totaal 6 poeren te gebruiken?
  2. Wat denk je van de constructie op deze manier?
    1. van de afmetingen van de toegepaste balken?
    2. moeten de spanten - zoals op tekening - om de 400 mm? Of zal om de 600 mm voldoende zijn?
    3. idem voor gevelrasters?
  3. van welk materiaal zouden jullie de constructie maken? Vuren? Douglas?
  4. andere opmerkingen?
Ik ben benieuwd!

Bijlagen

• Afmetingen schuur .jpeg
    Afmetingen schuur .jpeg
    74,7 KB · Weergaven: 25
  • Afmetingen schuur constructie.jpg
    Afmetingen schuur constructie.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 26

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
664
185
Arnhem - Schaarsbergen
In onze tuin gaan we een schuurtje bouwen, zie bijgaande afmetingen. De palen komen op betonpoeren (120x120). Deze graven we 450 mm in de zandgrond en 150 mm zal boven maaiveld uitsteken. Als dakbedekking gaan we sedum gebruiken, wat in natte toestand 100kg/m2 kan wegen.

Een paar opmerkingen bij de tekeningen:
  • de gevelrasters heb ik alleen aan de lange linkerzijde uitgetekend. Deze komt idem in andere lange zijde plus in korte zijdes
  • sparingen voor de deur en raam staan niet ingetekend

Nu vraag ik jullie graag advies bij het volgende:

1. Verwacht je dat dit voldoende betonmoeren zijn, of zouden er aan beide lange zijdes 1 bijmoeten om in het totaal 6 poeren te gebruiken?
  2. Wat denk je van de constructie op deze manier?
    1. van de afmetingen van de toegepaste balken?
    2. moeten de spanten - zoals op tekening - om de 400 mm? Of zal om de 600 mm voldoende zijn?
    3. idem voor gevelrasters?
  3. van welk materiaal zouden jullie de constructie maken? Vuren? Douglas?
  4. andere opmerkingen?
Ik ben benieuwd!

Bij hsb heb je die dikke balken helemaal niet nodig. En vraag vooral de constructeur 😎

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.207
3.644
Wat ga je doen om te voorkomen dat de onderste balken weg rotten? Je kan zo'n schuurtje gewoon van 2 x 3 en maken. Gewoon om de 60 cm. Die dikke balken heb je niet nodig. Wordt de binnenkant nog afgewerkt? Als windverband kan je montageband diagonaal op de buitenkant spijkeren, voordat je de deeltjes monteert. Wij gebruiken 30 x 1,5, maar voor zo'n schuurtje kan je ook wel met een smallere dunnere variant uit de voeten. Dakbalkjes kunnen 38 x 140, om de 60. Met een ruiter in het midden. Afschuinen op zaagtafel.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

eline2038

Nieuw lid
9 jul 2025
9
0
Utrecht
Dank beide! Om te voorkomen dat de onderste balken wegrotten, graven we betonopsluitband in wat 150 mm boven het maaiveld uitkomt. Goed idee? Daarmee sluiten we ook meteen de betontegels ín de schuur op.

Wat bedoel je met 2 x 3? 20 x 30?

Geldt dit advies ook met een sedumdak? Klinkt wat fragiel? Of maak ik me hier teveel zorgen om?

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.300
648
Nat sedumdak 1000 kg
Houtwerk 700-1000 kg afh. van wanddikte en constructie

Geeft bij 4 poeren ca. 500 kg per poot, bij 12x12 cm2 is dat 3,5 kg/cm2.
Ik heb geen ervaring met zandgrond. Bij ons (midden Groningen) zou dit een traag geplaatste kelder worden.

Voorstel: meer poeren en/of stoeptegels onder de poeren ingraven. Je kunt natuurlijk ook beton in een wijder gat storten en daar de poeren op plaatsen. NB een standaard stoeptegel heeft ruim 6 x het oppervlak van jouw poeren.

Overige opmerkingen: vergeet in de constructie de diagonalen niet.

• Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.207
3.644
2"x 3" voor jouw 44 x69. Met die dakhoek blijft er geen grote hoeveelheid water op staan. Ik neem aan dat je matten wil gebruiken? Komen er nog goten aan?

eline2038

Nieuw lid
9 jul 2025
9
0
Utrecht
Nat sedumdak 1000 kg
Houtwerk 700-1000 kg afh. van wanddikte en constructie

Geeft bij 4 poeren ca. 500 kg per poot, bij 12x12 cm2 is dat 3,5 kg/cm2.
Ik heb geen ervaring met zandgrond. Bij ons (midden Groningen) zou dit een traag geplaatste kelder worden.

Voorstel: meer poeren en/of stoeptegels onder de poeren ingraven. Je kunt natuurlijk ook beton in een wijder gat storten en daar de poeren op plaatsen. NB een standaard stoeptegel heeft ruim 6 x het oppervlak van jouw poeren.

Overige opmerkingen: vergeet in de constructie de diagonalen niet.
Haha ik moest even nadenken over "een traag geplaatste kelder" 😂. Oke, de poeren verdienen dus nog extra aandacht. In totaal 6 poeren, een gewapende funderingstegel 40 x 40 eronder en snelbeton erbij?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.207
3.644
Je kan ook 40 x 60 betontegels in graven. Dan blijft je straatwerk beter opgesloten en je kan je opstand wat hoger maken. Straatwerk kan je in gestabiliseerd zand leggen. Als je poeren zonder voet gebruikt, kan je er beter eerst een tegel onder leggen, zoals aangegeven.

Laatst bewerkt:

eline2038

Nieuw lid
9 jul 2025
9
0
Utrecht
2"x 3" voor jouw 44 x69. Met die dakhoek blijft er geen grote hoeveelheid water op staan. Ik neem aan dat je matten wil gebruiken? Komen er nog goten aan?
Als ringbalk en spanten bedoel je?

Er komen cassettes (die rusten op panlatten) op met daarin het sedum, zie hier. Er komen inderdaad nog goten aan. Die had ik niet op tekening gezet. En windveren aan de kopse kanten.

eline2038

Nieuw lid
9 jul 2025
9
0
Utrecht
Je kan ook 40 x 60 betontegels in graven. Dan blijft je straatwerk beter opgesloten en je kan je opstand wat hoger maken. Straatwerk ka je in gestabiliseerd zand leggen. Als je poeren zonder voet gebruikt, kan je er beter eerst een tegel onder leggen, zoals aangegeven.
Ingraven? Gekanteld?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.207
3.644
Je graaft een sleuf van 40cm diep, daar zet je de tegels in, dan steekt er 20 cm boven de grond uit. Strook bitumen er op met 2 , 3 cm over de buitenrand naar beneden geplakt. Daar boor je je onder regel op vast met slagpluggen. 2 in elke tegel blijft prima zitten. Niet te dicht op de hoek van de tegel boren.

• Leuk
Waarderingen: mink en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.