Constructie schuur + pergola

george72

Nieuw lid
13 mrt 2023
7
0
kiiY7ZNZyPKgi8m
Ik ben bezig met het ontwerpen van een schuur + pergola. Het idee is dat de schuur 2m breed wordt, en 3m diep. De pergola, 3m breed en 2m diep (eventueel laat ik de gordingen nog wat uitsteken aan de voorkant). Totale constructie is dus 5m breed en heeft een L vorm.

Staanders zijn 15x15cm, ringbalken zijn 7x15cm. Ik heb niet zo heel veel verstand van constructie en houtverbindingen, maar heb er veel over lezen op dit forum. Zodoende heb ik gekozen om zo min mogelijk materiaal weg te nemen in de ringbalken.\

Waar ik alleen mee zit is dat ik niet zeker weet hoe stevig de T verbinding is waar de pergola overgaat in de schuur aan de voorkant. Zelf dacht ik een inkeping te maken in beide balken, zie tekening. Is dit aan te raden, of zijn er betere oplossingen voor dit?

Screenshot 2023-03-19 at 19.17.10.png
Screenshot 2023-03-19 at 19.18.38.png
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik denk dat je beter een verticale inkeping kunt maken in de 3 meter lange balk van de schuur, zodat de andere balk op de kolom kan rusten.
 

george72

Nieuw lid
13 mrt 2023
7
0
kiiY7ZNZyPKgi8m
Ik weet niet helemaal zeker of ik begrijp wat je bedoelt. Momenteel maak ik een inkeping in beide balken tot 50% zodat ze in elkaar passen. De 3m lange balk van de schuur ligt bovenop met een inkeping aan de onderkant.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
de kans op uitscheuren acht ik bij een inkeping aan de onderkant groter dan bij een aan de bovenkant
in de overgang/hoek overspant de balk van de schuur 2 m & die van de pergola 3 m
om die reden zou ik de balk van de pergola aan de bovenkant uitkepen

in de ontwerpen zien we enkel de draagstruktuur
blijft de pergola open, en torent het dak van de schuur daar boven uit, dan zou ik niets inkepen
gewoon de balken van de pergola heel laten + de hele ballken van de schuur er boven op

@george72
deze plek is mij nog niet bekend
1679266286806.png

1679265995404.png
 

george72

Nieuw lid
13 mrt 2023
7
0
kiiY7ZNZyPKgi8m
Bedankt! Het ingezoomde screenshot is het rood omcirkelde gedeelte van het overzicht screenshot. Hier heb ik echter een balk wat omhoog geschoven zodat de verbinding duidelijker te zien is. Ik gebruik voor de eerste keer Fusion 360 en wist niet precies hoe ik het beter in beeld kon brengen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
De balk die van linksonder komt, zaag je niet in, maar maak je korter, zodat die voor 1/3 op de kolom rust. In de balk die van linksboven komt, zaag je een verticale uitsparing, voor de balk van linksonder. Je kolom komt tot de onderkant van beide balken en beide balken rusten op de kolom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.