Constructie ringbalk tuinhuis

fets

Nieuw lid
27 apr 2016
13
0
Hallo,

Ik wil een tuinhuis maken, constructie van douglas balken 20x20 (ja die wat half Nederland heeft :p).
Meestal zie ik overal half hout verbindingen, maar dan verlies je de helft van de sterkte en ik lees verhalen over mogelijke inscheuring.

Zou onderstaande "verbinding" dan niet "beter" zijn? Volledige oplegging en mijn inziens geen sterkte verlies?

constructie.jpg

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Gr Stef
 

fets

Nieuw lid
27 apr 2016
13
0
Ik heb daar al gekeken en zie daar voornamelijk half hout verbindingen, mijn verbinding zie ik daar niet staan. Zal dat een reden hebben? :p
Maar ik zal de topics nog eens goed doorspitten.

Overspanning word 3.5 meter bij 5 meter, bij 5 meter komt nog een paal in het midden, dus eigenlijk 2.5 meter overspanning.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
De op de tekening bovenste ligger is smaller. Meestal wil men overal de zelfde balken. De constructie is verder prima, alleen zal je die van boven af in de palen moeten schroeven. En schroeven wil niet iedereen.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Die bovenste lijkt 15 cm te zijn.

Lijkt zo.

de lip is 10 cm, de uitsparing 5 cm en dan blijft er nog 5 cm over voor de andere balk

10 5 5.jpg


Edit: hey wacht eens even, verhip, die balk is dus 150 als ik het zo zie hahahahaaha, ik stonk er zo in :)

@Fets, kijk even goed naar je tekening of wij het hier nou goed zien.

zonde als je je hout besteld er sluipt een foutje in


De op de tekening bovenste ligger is smaller. Meestal wil men overal de zelfde balken. De constructie is verder prima, alleen zal je die van boven af in de palen moeten schroeven. En schroeven wil niet iedereen.



precies, gewoon dikke houtdraadbouten, zitten bij mij er ook in. werkt perfect. :)
 
Laatst bewerkt:

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoe komt de rest van de constructie er uit te zien? Hoe komen de dak balken te liggen? In principe is bijna elke verbinding bij een overspanning van 2.5m en een sectie van 200x200 voldoende.
 

fets

Nieuw lid
27 apr 2016
13
0
Ah jullie hadden gelijk, was wel 15, sorry :).
Het geheel word 500x350, staanders en ringbalken 20x20, dakbalken 10x200 hoh 40.

bovenaanzicht.jpg

Persoonlijk zou ik zeggen dat deze "verbinding" meer sterkte heeft dan een half hout verbinding?
Al is alles met 20x20 natuurlijk overgedimensioneerd.

Ook word alles nog geschoord.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als die halfhout verbinding met 2 cm op de paal rust, is er ook geen kans op scheuren. De balken links en rechts dragen feitelijk niets, maar hebben het meest contact met de paal er onder. En waarom zou je zulke hoekjes doen, als je de liggers ook gewoon onder 45 graden kunt afschuinen?
 

fets

Nieuw lid
27 apr 2016
13
0
Balken voor en achter dragen nog minder ;) 2,5 meter. Links en rechts draagt 3.5 meter.
Als ik die halfhout verbinding 2 cm op de paal wil laten rusten, krijg ik ook te maken met hoekjes.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Als die halfhout verbinding met 2 cm op de paal rust, is er ook geen kans op scheuren. De balken links en rechts dragen feitelijk niets, maar hebben het meest contact met de paal er onder. En waarom zou je zulke hoekjes doen, als je de liggers ook gewoon onder 45 graden kunt afschuinen?

+1 voor de 45 graad, dat is een zeer veel toegepaste methode.

Als ik al die verandas en pergolas zie in de woonwijken dan schijnt 45 graad wel moeilijk te zagen zijn, die afstekende bruislijm tegen dat hout is wel een weggevertje hahahaha
 

fets

Nieuw lid
27 apr 2016
13
0
Word de 45 graden hoek hier juist niet gebruikt omdat deze door weersinvloeden gaat open staan en mensen dit niet mooi vinden?
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Gen idee, maar als je die 45 volkleddert met D4 constructielijm komt daar niks meer tussen hoor.

Maar dat is niet hoe de gemiddelde houttovenaar hier te werk gaat, bouwbedrijfjes die verandas in vinex wijken uit de grond stampen doen dat wel zo ;-)


45.jpg
 

fets

Nieuw lid
27 apr 2016
13
0
Oke.
Is een 45 graden verbinding dan beter dan die half hout verbinding wat de meeste gebruiken?
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
dat ligt dus een beetje aan de overspanning, want met een halfshoutverbinding zal er altijd 1 balk "aan de lip hangen".

Het handigste is om daar de kortste balk voor te nemen, maar als die balk dan nog steeds 3+ meter en behoorlijk belast wordt dan zou ik het in een andere verbinding gaan zoeken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Bij voorkeur stapel je de balken op elkaar. Dat zie je bij alle oude houtcontructies. Halfhoutverbindingen zijn altijd zwakker. Maar ja, dan ligt je ringbalk niet in één lijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.