Constructie houten frame ± 300 kilo draagkracht

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
Beste creatieven,

Ik heb wederom jullie advies nodig!
Het mijne schiet tekort en ik hoop dat dit bericht niet te warrig is.

In mijn kleine werkkamer van 2.50x1.80 wil ik graag een aquarium plaatsen dat
uiteindelijk netjes wordt weggewerkt in een kast/omlijsting.

Het aquarium wordt maximaal 1.20x50x50( maat is nog flexibel) wat dus betekend dat het frame minimaal 300 kilo moet kunnen dragen. Hij komt ongeveer 3 cm van de muur of zodat er ruimte is voor slangen en elektra.

Wat meespeelt is dat het aquarium in een huis uit 1910 op de eerste verdieping komt te staan tegen een aangrenzende muur in de hoek. Dit omdat mij dat de stevigste optie leek. Ik ben bang dat het totale gewicht misschien te zwaar wordt voor de constructie eronder hoewel dit nergens op gebaseerd is, ik ben gewoon erg voorzichtig.

Issues waar ik mee zit:
-sterkte van het frame (hoek/constructie/verbindingen/lijmen/schroeven)
-sterkte van de vloer (balken)
-Drukverdeling op de laminaatvloer (houten plaat onder het frame?)
-Materiaal frame (eiken balken/stalen frame)

Als jullie zoiets hebben van ‘jongen, laat het uit je kop, dat gaat hem niet worden’ a la, dan is dat wat het is.
Zoals gezegd, ik kan een leuk tafeltje in elkaar maken maar zware constructies heb ik helaas geen kaas van gegeten.

Ik heb een grove opzet bijgevoegd van de situatie en een impressie uit Photoshop (aquarium is wel een stukje kleiner)
Alle advies is welkom!
 

Bijlagen

  • Werkkamer.jpg
    Werkkamer.jpg
    467,1 KB · Weergaven: 71

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Ik denk dat je balken dat wel kunnen hebben. Zeker omdat het in een hoek staat. Je kan overwegen zware plankendragers te gebruiken en daartussen poten en daaronder een vlakke plaat. Op die manier draag de muur een deel van het gewicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Helaas, mijn glazen bol laat net jouw vloerbalken niet zien :rolleyes:
Lopen die bijvoorbeeld in de lengte of in de breedte onder jouw beoogde aquarium door?

Overigens: als je een leuk tafeltje maakt en je maakt rondom de poten aan elkaar met een stevige 18 mm plaat zodat het geheel niet kan torderen of knikken, zou ik er rustig 300 kg op zetten.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.072
1.706
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik weet niet hoe zwaar je bent, maar ga eens met z'n vieren ( familie ivm corona maatregelen) op dat stukje vloer staan en voel eens wat er gebeurt.. Bedenk ook iets zonder poten die een puntbelasting geven maar verdeel de kracht op 2 liggende balkjes op de vloer.
Ben benieuwd.

jaap
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.088
401
ik heb mijn kast gemaakt van 18mm vochtbestendig mdf
de plaat waar het aqarium opstaat is dubbel 1604673662488.png

1604673710382.png

1604673772176.png1604673818340.png
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ben het met Jurriaan eens, we kunnen de balken niet zien.
Normaal zou e.e.a. Geen probleem zijn, zeker als je de onderkant op een plaat zet.
Bij oudere huizen werd niet altijd zo nauw gekeken naar de balklaag en ook wel genomen wat voorhanden was of voordelig kon worden aangeschaft.
 

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
@Superkees Goeie!

@Jurriaan De balken lopen over de korte kant, dus de lengte van 1.80, zo liepen ze in ieder geval twee meter verderop toen de vloer in het halletje open lag voor de badkamer.

@boertje125 Ziet er strak uit! Zie wel dat hij bij jou volgens mij beneden staat :p

@handig18 Ja, ik heb de balken van die kamer ook niet gezien daarom voelt het ook een beetje als een gok.
Ik weeg zelf maar 75kg en als ik op en neer spring is het enige dat wat mee beweegt het laminaat.


Het ding is, het lijkt mij leuk om te hebben, ik heb jarenlang diep in die hobby gezeten.
Als het in deze ruimte een risico zou zijn dan zal ik moeten downscalen of het helemaal niet moeten doen.

Ik zou denken dat er om de 60cm steunbalken in de vloer zitten dus 1.20 zou in ieder geval goed ondersteund moeten zijn als dit het geval is.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.088
401
maakt niet zoveel uit hoor ik heb een houten vloer.
als de tussenmuur bij jouw dragend is dan staat aqarium in de smalle beuk
die belasting is dan geen enkel probleem voor je balken die zijn bepaald op de grote beuk.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Ben uiteindelijk wel benieuwd naar het resultaat..
Ik had een eiken blad van 5cm dik op een eiken kast (aqua van 160x60x60), maar bij +- 250 liter zakte het blad al in het midden.

Toen heeft een goede vriend maar gewoon een stalen frame gelast van kokers :)
Hopelijk gaat het met dit formaat wat beter op hout
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Bij de meeste aquaria heeft het de voorkeur om de bak alleen aan de randen te ondersteunen. Dan kun je ook geen drukpunten op de glasplaat krijgen die tot breuk leiden. In dat geval heb je dan ook geen last van het inzakken van de plaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ja, ik heb de balken van die kamer ook niet gezien daarom voelt het ook een beetje als een gok.
Ik weeg zelf maar 75kg en als ik op en neer spring is het enige dat wat mee beweegt het laminaat.

Dat is dan in ieder geval positief. Ik denk dat je dan weinig risico loopt.
Zeker omdat het aquarium ook nog in een hoek komt te staan.
 

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
Heel erg bedankt voor alle hulp tot nu toe.

Bijgaande opzet had ik in gedachte, beetje overkill misschien maar denk dat dit nergens heen gaat toch?
De roze vakjes zijn halfhout kruisverbindingen.
 

Bijlagen

  • Onderstel-Layout.jpg
    Onderstel-Layout.jpg
    117,9 KB · Weergaven: 30

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.202
1.978
Klein-Brabant, Vlaanderen
de druk die het aquarium uitoefent is vertikaal
die regel in het midden verhoogt de draagkracht niet
diagonale verbindingen laten toe om een grotere overspanning te maken
mogelijks heb je met dit ontwerp nog andere doeleinden voor ogen of ontgaat mij iets
op zijn eenvoudigst zie ik:
- enkel een boven- en onderregel
- 4 stijlen ipv van 3 waardoor de overspanning ruwweg van 60 naar 40 gaat
- 1 diagonaal in elke buitenhoek

1604693625334.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
de druk die het aquarium uitoefent is vertikaal
die regel in het midden verhoogt de draagkracht niet
diagonale verbindingen laten toe om een grotere overspanning te maken
mogelijks heb je met dit ontwerp nog andere doeleinden voor ogen of ontgaat mij iets
op zijn eenvoudigst zie ik:
- enkel een boven- en onderregel
- 4 stijlen ipv van 3 waardoor de overspanning ruwweg van 60 naar 40 gaat
- 1 diagonaal in elke buitenhoek

Bekijk bijlage 92973
Goed punt! Ik had er geen ander doel mee maar dacht met de middelste verticaal eventueel doorzakken te kunnen voorkomen. Als ik kijk naar hoe ze dit aanpakken met Timber Framing dan kom ik uit op dit. Hoe zou jij dit aanpakken?
 

Bijlagen

  • Onderstel-Layout2.jpg
    Onderstel-Layout2.jpg
    116 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.202
1.978
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe zou jij dit aanpakken?
het grootste deel van de druk is vertikaal (door de zwaartekracht)
om mogelijks uitwijken te vermijden zou ik enkel op de 2 uitersten een zo groot mogelijke diagonaal in 45* zetten
dus BA met de 2 buitenste diagonalen van VA, maar vertrekkend vanuit de hoek die de bovenregel + de vanaf de buitenkant gezien 2de stijl maken
de onderstaande diagonaal wordt dus zo groot mogelijk om de grootste stijfheid te bereiken
1604737593322.png
de zijkant kan niet beter dan wat je tekende
1604737651360.png
zelf zou ik in het onderstel schuiven of legplakken floepen
 

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
het grootste deel van de druk is vertikaal (door de zwaartekracht)
om mogelijks uitwijken te vermijden zou ik enkel op de 2 uitersten een zo groot mogelijke diagonaal in 45* zetten
dus BA met de 2 buitenste diagonalen van VA, maar vertrekkend vanuit de hoek die de bovenregel + de vanaf de buitenkant gezien 2de stijl maken
de onderstaande diagonaal wordt dus zo groot mogelijk om de grootste stijfheid te bereiken
Bekijk bijlage 92982
de zijkant kan niet beter dan wat je tekende
Bekijk bijlage 92983
zelf zou ik in het onderstel schuiven of legplakken floepen
Bedankt! @ZotVanHout !

Ik ga eens even materiaal spotten en als ik wat voortgang heb laat ik het weten!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.088
401
ik zou er gewoon een paar stukken plaat in zetten om het stabiel te krijgen.
die diagonalen zitten alleen maar in de weg voor je techniek
die hoeken aan de achterzijde wil je zo open mogelijk hebben
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.202
1.978
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik zou er gewoon een paar stukken plaat in zetten om het stabiel te krijgen.
die diagonalen zitten alleen maar in de weg voor je techniek
die hoeken aan de achterzijde wil je zo open mogelijk hebben
platen zijn nog niet aan bod gekomen, maar zijn een volwaardig alternatief
een volle plaat zorgt zelfs nog voor meer stijfheid dan een stuk hout, omdat die over de hele lengte op de stijlen en regels vastgemaakt kan worden
het is niet nodig om én aan de voorkant én aan achterkant diagonalen te plaatsen
1 van beide + zijkanten volstaat
die 300 kgs gaan niet van links naar rechts zwijmelen
over de technieken kan ik mij geen beeld vormen, maar in de platen kan je altijd gaten zagen
ik denk dat je de technieken zelfs op de platen kan bevestigen, wanneer die op de achterkant staan
op de achterkant kan er zelfs een plaat op de volledige hoogte + breedte vastgeschroefd worden
 

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
Goeie @boertje125 die platen had ik trouwens wel op de tekening gezet zowel voor de achterzijde met een vrije sleuf aan de bovenkant alswel de bodem.

Ik twijfel persoonlijk nog of ik de balken met verbindingen in elkaar wil zetten of gewoon met schroeven. (beide met lijm ook natuurlijk)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.