Compressor voor kleine kantenlijmer gezocht

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
45
34
Zeeland
standbouwteam.nl
Hoi,

Ik ben op zoek naar een geschikte compressor om te gebruiken met een kleine kantenlijmer (SCM ME20 Minimax) te gebruiken.

Ik zoek geen herrieschopper en wel iets dat het liefst een beetje degelijk is.

Iemand die kan adviseren?
 

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
45
34
Zeeland
standbouwteam.nl
6.5 Bar

Ik heb net ook even contact gehad met de verkoper van de kantenlijmer, die gebruikte een Airpress compressor en een Airpress ADR 4 luchtdroger (dit model is niet meer leverbaar)

Maar als ik ga zoeken kom ik tot deze mooie set ( nieuw )Screenshot_20230401_104151_Brave.jpg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Hoeveel lucht per minuut (liters) heeft de kantenlijmer nodig? En ga je daarnaast nog andere zaken gebruiken die mogelijk veel lucht vragen?
Niet alleen de druk is bepalend (de meeste compressoren kunnen die 6,5 bar makkelijk leveren, maar als de doorlaat te klein is, of je er een kleine ketel aan hangt die constant aan moet slaan omdat er veel liters/minuut nodig zijn, moet je daar ook rekening mee houden in je keuze.
(edit, als ik google op de machine is het pneumatische deel een knipmes om de lijmbanden af te snijden aan het eind van de bewerking, dat zal vermoed ik wel meevallen met de totale hoeveelheid lucht. Zal in ieder geval geen constant hoge vraag zijn zoals bij verfspuiten of een slagmoersleutel. Maar wel goed om te informeren voordat je een model compressor aanschaft, heb je een 24ltr of een 200ltr ketel nodig?).

Ik heb zelf goede ervaringen met de HBM low noise compressoren, heb zelf de 120 liter (deze gekozen zodat hij niet zo vaak hoeft aan te slaan + hij is lekker stil zodat het ook geen probleem is voor de buren als hij 's avonds nog een keer moet aanspringen). En ik heb die toen gekocht omdat ik meerdere positieve verhalen las over die lijn.
Bij mij staat die in de ruimte naast de werkplaats, en als hij aanslaat moet ik goed luisteren om 'm te horen aanslaan. Bijna het enige wat ik (heel zachtjes) hoor, zijn de overdrukventielen op het moment dat de motoren uit gaan.
 

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
45
34
Zeeland
standbouwteam.nl
Thanks, de vorige eigenaar gebruikte een 100L compressor, ik zie dat HBM de 120L niet op voorraad heeft, ik zien hem ook nergens te koop staan helaas.. Blijven de 70L en 150L versies over, het lijkt me dat 70L toch genoeg moet zijn? Verf spuiten ga ik niet doen, alleen kantenlijmen en af en toe een machine schoon blazen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
De grote van de tank zegt eigenlijk weinig over het vermogen van de compressor.
Als je lang achter elkaar veel lucht nodig hebt moet de motor/pomp deze capaciteit kunnen leveren of je moet af en toe een pauze inlassen op de tank op druk te laten komen
 

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
45
34
Zeeland
standbouwteam.nl
Dat is zo, ik kom er helaas niet achter hoeveel lucht de kantenlijmer per minuut nodig heeft, aan de andere kant is dat ook lastig te zeggen omdat het afhangt hoeveel de machine moet doen, maar dat zal wel mee vallen, het zijn maar een paar bewegingen per minuut maximaal.

Ik heb de 70L versie van HBM besteld (model 2)

Als ik hem binnen heb en getest zal ik laten weten hoe hij bevalt. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
45
34
Zeeland
standbouwteam.nl
De compressor is binnen, hij is stiller dan ik had verwacht, hopelijk blijft dat zo.
De kantenlijmer ga ik morgen ophalen, dus uitgebreid testen dat wordt later deze week.
Ik heb me ook een 2e hands Airpress ADR 6 luchtdroger uit 2010 aangeschaft, die komt tussen de compressor en de kantenlijmer.
Ik heb alleen nog geen koppelingen voor de luchtdroger, die komen volgende week binnen, tot die tijd kan ik beter maar niets anders doen dan een beetje lucht blazen, alleen heeft mijn maat mijn luchtspuit meegenomen op een klus, dus eigenlijk kan ik nog helemaal niets.. 😀
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.