Compressor stopt niet goed

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Een paar weken terug heb ik een (vrij nieuwe) 2e hands compressor gekocht voor in de werkplaats. Het apparaat functioneerde prima.
Vanavond heb ik de olie vervangen, een aansluitnippel vervangen en de compressor op zijn definitieve plek gezet (ander stopcontact wel zelfde krachtgroep).
Maar nu is er een probleem en ik heb geen idee waar het aan ligt.
De compressor slaat niet goed af als de gewenste druk is bereikt. De motor stopt wel maar er vindt geen thermische ontluchting plaats. Ook begint de motor na een paar seconden (na het stoppen) een beetje te brommen, zonder dat het vliegwiel gaat draaien . Vervolgens gaat de groene inschakelknop omhoog en staat de Compressor dus uit.
Aanzetten wil pas weer na een reset (stekker eruit)
Overigens vind er wel een thermische ontluchting plaats als ik de lopende Compressor handmatig uit zet. Ik kan de Compressor daarna ook weer gewoon inschakelen.

Heeft iemand een idee?
(n.b. De bedrading in de aan/uitschakelaar ziet er piekfijn uit. Daar lijkt niks aan de hand)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Hoe ziet je besturing er uit? Zit er een schakelkast op? of zet je de compressor direct op de pressostaat aan en uit?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Het klinkt een beetje, alsof hij het stroomrelais niet goed mee neemt, waardoor je motorbeveiliging er uit gaat. Gaatje in het membraam?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De pressostaat is een mechanisch onderdeel dat aan de hand van de druk iets doet:

- druk te laag -> motor aan via relais
- druk te hoog -> motor uit via relais

Kennelijk gebeurt die 2e actie niet goed bij jou. Dat membraan zit in de pressostaat. Als daar een gaatje in zit, bouwt deze te weinig druk op en zal (dus) de motor niet uitzetten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Het kan ook nog zijn dat het veertje niet goed zit, waardoor het relais helemaal niet mee geschakeld wordt en de motor stopt , omdat de druk zo hoog op loopt dat hij stil valt. En dan gaat het thermische relais er uit. Als er een gaatje in het membraam zit, hoor je dat over het algemeen wel. Als het een pressostaat is met een aan en uit knop, kan je de behuizing er af halen en kan je gewoon zien wat er gebeurt. Je moet er dan verder niet aan zitten, want er staat wel stroom op.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
@gandel69,

wat bedoel je met he begrip thermische ontluchting, ik neem maar aan dat dit gewoon ontluchten is via een gestuurd ventieltje zodat je compressor niet onder druk hoeft aan te lopen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Kun je de gewenste druk instellen, het wil wel eens helpen wanneer je dat een keer doet. Dan weet je ook of het de drukschakelaar is of het relas (relaiscontacten)
Kun je bij deze pressostaat in en uitschakeldruk separaat instellen of is er een vast verschil, in dit geval een keer flink terugdraaien.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Het kan ook nog zijn dat het veertje niet goed zit, waardoor het relais helemaal niet mee geschakeld wordt en de motor stopt , omdat de druk zo hoog op loopt dat hij stil valt. En dan gaat het thermische relais er uit. Als er een gaatje in het membraam zit, hoor je dat over het algemeen wel. Als het een pressostaat is met een aan en uit knop, kan je de behuizing er af halen en kan je gewoon zien wat er gebeurt. Je moet er dan verder niet aan zitten, want er staat wel stroom op.
Twee knoppen, het kapje kan er inderdaad af. Ik hoor geen sissend geluid en voel ook geen lucht stromen. Links op de bijgesloten foto (achter de rode knop) zit een handel die bij het automatisch uitschakelen niet helemaal naar beneden gaat en het lijkt erop dat daardoor de compressor niet ontlucht. Als de compressor later weer opnieuw wil opstarten gaat hij brommen en slaat af.
Als ik de compressor handmatig uitzet gaat de genoemde handel helemaal naar beneden en slaat thermisch af.
(N.B. ik heb er ook een filmpje van gemaakt, alleen is die te groot om op het forum te plaatsen)
 

Bijlagen

  • compressor.jpg
    compressor.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 33

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Kun je de gewenste druk instellen, het wil wel eens helpen wanneer je dat een keer doet. Dan weet je ook of het de drukschakelaar is of het relas (relaiscontacten)
Kun je bij deze pressostaat in en uitschakeldruk separaat instellen of is er een vast verschil, in dit geval een keer flink terugdraaien.
Er zit een schuif bovenop. Verschillende posities geprobeerd maar het maakt geen verschil. Ook zit er bovenop de veer een bout waarbij de aanduiding + en - staan. Blijkbaar kan ik daar ook iets mee instellen, maar daar heb ik nog niks mee gedaan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Die schuif boven op daar stel je de beveiliging van je elektromotor mee in, de bout stel je de hysterese mee in. Daar moet je dus allebei van af blijven. Kan je ook foto's maken van op zij? Mechanisch werkt je relais. Er gaat iets mis in de overbrenging tussen het deel met de veer en je relais. Daar hoort een veertje te zitten en die kan er uit geschoten of ergens aanlopen, waardoor er niet geschakeld wordt. Als de druk op loopt, kan je het deel met de veer zien bewegen. Het veertje zorgt er voor dat het relais niet langzaam bedient wordt, maar in een keer.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Die schuif boven op daar stel je de beveiliging van je elektromotor mee in, de bout stel je de hysterese mee in. Daar moet je dus allebei van af blijven. Kan je ook foto's maken van op zij? Mechanisch werkt je relais. Er gaat iets mis in de overbrenging tussen het deel met de veer en je relais. Daar hoort een veertje te zitten en die kan er uit geschoten of ergens aanlopen, waardoor er niet geschakeld wordt. Als de druk op loopt, kan je het deel met de veer zien bewegen. Het veertje zorgt er voor dat het relais niet langzaam bedient wordt, maar in een keer.
Ja, het klopt wat je zegt, hier zit het euvel. Op de foto het veertje (1x als de compressor uit is, dan is het veertje goed te zien en 1x als de compressor draait). Het veertje lijkt goed te zitten en loopt zo te zien nergens tegenaan.
De weerstand waar de handel op hangt is heel minimaal. Ik hoef er maar net tegenaan te komen en de compressor slaat correct af. Ook sloeg de compressor zonet 2x correct af (daarna helaas niet meer).
Zou een beetje WD40 of naaimachine-olie op het draaipunt van het handeltje helpen?
 

Bijlagen

  • compressor aan.jpg
    compressor aan.jpg
    58,3 KB · Weergaven: 27
  • compressor uit.jpg
    compressor uit.jpg
    65,2 KB · Weergaven: 27

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je hebt de compressor alleen maar verplaatst, dus het kan nooit een groot euvel zijn. Maar een probleem oplossen van 100km afstand op basis van wat wazige foto's is nog niet zo eenvoudig. Je zit zelf met je neus boven op dat ding, je weet nu waar het euvel zit, dus je moet het nu zelf even bekijken. Beetje smeren zou kunnen helpen, maar die pressostaten zitten dicht, dus daar gebeurt nooit zo veel mee. Je moet op zoek naar waarom hij niet soepel schakelt.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Je hebt de compressor alleen maar verplaatst, dus het kan nooit een groot euvel zijn. Maar een probleem oplossen van 100km afstand op basis van wat wazige foto's is nog niet zo eenvoudig. Je zit zelf met je neus boven op dat ding, je weet nu waar het euvel zit, dus je moet het nu zelf even bekijken. Beetje smeren zou kunnen helpen, maar die pressostaten zitten dicht, dus daar gebeurt nooit zo veel mee. Je moet op zoek naar waarom hij niet soepel schakelt.
Smeren hielp niet. Ik heb nu het palletje dat zorgt voor het naar beneden gaan van de handel wat omgebogen zodat er meer druk op komt. Een paar testen gedaan en het lijkt nu goed te werken.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Je hebt de compressor alleen maar verplaatst, dus het kan nooit een groot euvel zijn. Maar een probleem oplossen van 100km afstand op basis van wat wazige foto's is nog niet zo eenvoudig. Je zit zelf met je neus boven op dat ding, je weet nu waar het euvel zit, dus je moet het nu zelf even bekijken. Beetje smeren zou kunnen helpen, maar die pressostaten zitten dicht, dus daar gebeurt nooit zo veel mee. Je moet op zoek naar waarom hij niet soepel schakelt.
Nou je komt toch een behoorlijk eind 😁
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.