Compressor beter in balans

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Mijn compressor heeft de vervelende gewoonte om bij verplaatsing achterover te kantelen. De greep zit slechts 50 cm boven de grond, als je niet helemaal krom wilt lopen til je hem al gauw voorbij het kantelpunt. Geen grote ramp maar irritant genoeg om eens een oplossing voor te verzinnen. Mijn eerste idee was om gewoon de beugel een stuk te verlengen. Bij nader inzien leek het me beter om de afstand zwaartepunt - draaipunt te vergroten, dan wordt de tilhoek minder kritisch en rolt het ding wat stabieler mee.
Zoek het verschil:


P1030841.JPG P1030860.JPG

Op beide foto's steigert de compressor tegen het kantelpunt.

Om het resultaat van de aanpassing te kunnen bepalen heb ik mijn magnetische hoekmetertje onder de drukmeters op de tank geplakt.
Rechts is de kantelhoek van 25 naar 34 graden gegaan en de kantelhoogte van de greep van 64 naar 71 cm. In close-up:

P1030842.JPG P1030862.JPG


De wielen zijn op een strip gebout, ik zie eigenlijk geen reden waarom dit zo ver van de achterkant zit. Dus 2 stukjes hoekprofiel 30x30x3 van 100mm lang gezaagd, daarin 2 gaten 10mm geboord. Het voorste gat komt bij het oorspronkelijke asgat, 50mm daarachter komt het nieuwe asgat.

P1030846.JPG P1030851.JPG P1030858.JPG


Van achter en opzij ziet dat er nu zo uit:

P1030856.JPG P1030863.JPG

Ik ben redelijk tevreden met het resultaat, hij volgt nu gedwee. Ik loop bij verplaatsing nog wel met licht gebogen rug maar hoef hem gelukkig niet elke dag uitlaten.
Achteraf had ik de wielen nog 2 cm verder moeten verplaatsen. De achtergreep is nog steeds het achterste punt, die ruimte had ik nog kunnen gebruiken.

Ik zal de komende jaren waarschijnlijk wel wat krimpen, we groeien dus vanzelf naar elkaar toe :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en mink

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik had er destijds gewoon een andere greep opgezet, hoefde ik niet meer krom te lopen en hij kantelde niet meer achterover.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Bekend probleem, ik heb soms het gevoel dat al die compressoren in "kleine mensen landen" worden gemaakt.
Ik heb de greep verlengd en een paar grotere wielen gemonteerd, gaat perfect.
DSCF4037.JPG
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Het is niet de bedoeling om met zo'n ding te gaan rijden. Ze zijn te zwaar en onhandig om te dragen, dus hebben ze er een paar lullige wieltjes onder gemaakt. Maar als hij onder je werkbank staat, moet je hem daar laten. Gebruik gewoon wat langere slangen.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Sinds ik die 30 meter er boven heb hangen komt ie ook niet meer van z'n plek.... :)
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi
Voor de auto banden en zo heb ik een omgebouwde gasfles met een stuk slang die pomp ik op druk 8 bar en daar mee loop ik dan Mee langs de auto en zo is ook aleen voor controle en wat er bij blazen,
Zo iets had men vroeger ook bij de tankstation tot die dingen werden gejat,
Daar die gasfles na zoveel jaren toch geen statiegeld meer op zit is dit kan men zo een fles mooi voor wat anders te gebruiken
Gasfles eerst goed schoon maken vanbinnen daar gas mischien het rubber van de banden kan aantasten,
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
De compressor staat doorgaans op z'n plek onder de werkbank. Als ik autobanden wil oppompen moet het ding mee naar de straat. De weg daarnaartoe is een slordige 20 meter tuinpad met wat obstakels en niveauverschillen die voor onszelf, fietsen, motor, steek- en kruiwagen geen enkel probleem zijn maar wel voor een compressor met 4 cm bodemvrijheid. Ik heb (had) daarom de gewoonte om het ding er maar naartoe te tillen in plaats van te rollen omdat hij regelmatig op zijn kont viel. Dat is nu over. Het tillen was ook de reden om verzwaring van de voorkant te verwerpen, geen behoefte aan extra gewicht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je kan dan simpeler een extra slang uitrollen, in plaats van een verlengsnoer. Dan kan de compressor op zijn plaats blijven.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Een lange slang is een prachtige oplossing als je alleen lucht wilt verplaatsen en niet de compressor. Onze auto haal ik vaak niet met 30 meter, en die van de buren al helemaal niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik vindt het makkelijker om slang uit te rollen. als jij liever een verlengsnoer uitrolt en met je compressor gaat zeulen is dat je goed recht. Ik denk niet dat het een dagelijkse bezigheid is. Ik heb luchtslang zat, dus dat maakt mijn keuze simpel.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Niet te druk over maken, dat moet je overlaten aan de compressor, die is daarvoor bedoeld. ;-)

Ik vind de oplossing van de topicstarter wel wat hebben, hij is er in ieder geval mee geholpen. Heb zelf een compressor met een verticale tank, daarmee heb je dit probleem niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
We zijn het er zo te zien i.i.g. over eens dat wat je met olie/luchtdruk kunt doen, je niet met bloeddruk moet doen....;)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb een "vaste" compressor in de schuur staan op zolder in een geluidsdichte kist.
Deze is voorzien van een luchthaspel op de beneden vloer.
Voor alle losse klussen in en om huis heb ik een kleine 6 liter 10 bar van stanley.
Die neem je makkelijk overal mee naar toe.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik heb een "vaste" compressor in de schuur staan op zolder in een geluidsdichte kist.
Deze is voorzien van een luchthaspel op de beneden vloer.
Voor alle losse klussen in en om huis heb ik een kleine 6 liter 10 bar van stanley.
Die neem je makkelijk overal mee naar toe.
Hoe gaat dat qua warmte ontwikkeling ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik denk dat veel hobbyisten alleen zo'n rammelbakje hebben. Ze zijn goedkoop en voldoen voor de werkzaamheden, die een klusser doet. Als ze op een hoop lopen, kopen mensen vaak een compressor die beter bij hun werkzaamheden past. Vaak veel stiller, of beter draagbaar en een stuk duurder. Ik heb ook een collectie van klein naar groot. Ik telde zo snel even 8 stuks. Maar er zijn er eigenlijk maar twee die mee op klus gaan. En een daar van blijft altijd op de begane grond.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Hoe gaat dat qua warmte ontwikkeling ?
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.