Compleet finished gesegmenteerde schaal met deksel

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Na de gesegmenteerde schaal met deksel behandeld te hebben met drie lagen blanke transparante lak, is deze geheel klaar.
De foto toont de schaal compleet met deksel en met het deksel los.
Totale hoogte is 270mm, de grootste diameter 280mm.
Geheel van grenenhout, alleen de bovenste ring van de schaal is van beukenhout, en de knop van het deksel van rood/bruin meranti.
Ad


Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.371
0
44
zwolle
ad

ziet er goed uit. ik ga dit weekend beginnen met zagen . ik wil eerst proberem om verschillende houtsoorten gewoon aan elkaar te lijmen en kijken hoe dit gaat.
ben druk bezig met het kopen van een partij turks walnotenhout en olijvenhout van een zakenkennis uit turkije. de bomen die geen vrucht meer geven mogen gekapt worden en die wil ik wel kopen.

nogmaas mijn complimenten voor het mooie stuk werk!!!

groetjes


rick
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.074
26
Terkaple
www.woodworking.nl
Fraai Ad, het zijn zelfgemaakte juweeltjes. Wat voor blanke lak smeer je er op. Ik gebruik zelf de laatste jaren veel de waterverdunbare PU lak van b.v. trae-lyx of glitsa. Die laat zich ook mooi tot hoogglans polijsten en je kunt een aantal lagen per dag aanbrengen.

jaap
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
jaap zei:
Fraai Ad, het zijn zelfgemaakte juweeltjes. Wat voor blanke lak smeer je er op. Ik gebruik zelf de laatste jaren veel de waterverdunbare PU lak van b.v. trae-lyx of glitsa. Die laat zich ook mooi tot hoogglans polijsten en je kunt een aantal lagen per dag aanbrengen.

jaap
Hoi Jaap, bedankt voor de aandacht!!
Ik ben een liefhebber om Glitsa op waterbasis te gebruiken, met na het opbrengen van elke laag lichtjes te schuren voordat ik de volgende laag opbreng. Heb er drie lagen glitsa opgezet, en daarna gepolijst.
Ad
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
ik vind watergedragen producten ook helemaal top, ik vind alleen dat sommige wat donkerdere houtsoorten minder mooi opkleuren (minder warm) bij deze houtsoorten gebruik ik meestal osmo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.371
0
44
zwolle
beste ad


jouw gesegmenteerde werk heeft me aangezet tot een vergelijkbaar werkje (de kwaliteit van mijn werk valt echter nog enorm te verbeteren) . ik heb een paar vraagjes:

je gebruikt bison houtlijm. geen problemen met kleefkracht??? al eens iets anders geprobeerd??

hoe krijg je het segment wat de bodem vormt erin?? ik heb zelf gemerkt dat dit best moeilijk gaat.

alvast weer bedankt


rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
beste ad


jouw gesegmenteerde werk heeft me aangezet tot een vergelijkbaar werkje (de kwaliteit van mijn werk valt echter nog enorm te verbeteren) . ik heb een paar vraagjes:

je gebruikt bison houtlijm. geen problemen met kleefkracht??? al eens iets anders geprobeerd??

hoe krijg je het segment wat de bodem vormt erin?? ik heb zelf gemerkt dat dit best moeilijk gaat.

alvast weer bedankt

Hoi Rick,
Ik gebruik al jaren bison houtlijm, nu professional topspeed, een paar uur wachten na het lijmen is voldoende om verder te werken, al moet ik zeggen dat bij temperaturen van beneden de 5 graden lijmen niet meer mogelijk is. Deze lijm is erg sterk, sterker dan het hout zelf. Heb het vroeger meegemaakt dat bij deurtjes het hout ging trekken, waardoor het hout scheurde maar niet de lijmverbinding losliet, zo persoonlijk ben ik tevreden met dit product.
Als ik de bodem maak gebruik ik voor de bodem een ronde schijf die ik in de diameter groter laat, en de gesegmenteerde ring die daarom heen zit kleiner in diameter maak, voor wat betreft de binnendiameter. Vervolgens draai ik de diameter van de ronde bodemschijf op maat (volgens tekening), en dan draai ik het gat van de gesegmenteerde ring precies passend zodat de bodemschijf precies in dat gat past. Ik draai dat gat (uitsteken) met een afsteekbeitel, ervoor zorgend dat het haaks is, dus telkens meten om te zien wat je nog moet wegsteken. Dus het haaks afdraaien van de bodemring en het goed haaks uitsteken van het gat in de gesegmenteerde ring is dus belangrijk. Kun je controleren met een voetjespasser om te evenwijdigheid te controleren en een schuifmaat voor wat betreft het gat in de gesegmenteerde ring. De bodem ring kun je ook controleren op evenwijdigheid met een krompasser en een schuifmaat. De eerste keer dat je dat doet wil dat wel eens fout gaan, het is een kwestie van gecontroleerd en nauwkeurig werken om ze netjes passend te maken. Het goede gevoel speelt hierbij ook een rol, als je dat een paar keer gedaan hebt krijg je dat goede gevoel vanzelf. Voordat ik daaraan begon heb ik diverse proefstukjes gemaakt om het in grip te krijgen. Om een en ander nog duidelijker te maken post ik een tekening van deze schaal hierbij, waarop je de grotere bodemring kunt zien in vergelijking met het gat in de gesegmenteerde ring die daaromheen moet passen
Leuk dat je aan de slag bent gegaan met gesegmenteerd werk, ben dan ook erg nieuwsgierig om de uitkomst te zien. Ja het is een geduld en tijdrovend werk dat gesegmenteerd draaiwerk, maar wel erg leuk.
Veel succes Rick.


Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.371
0
44
zwolle
hardstikke bedankt ad. deze adviezen helpen weer enorm

ik ga eerst een paar uur geld verdienen en vanavond weer bezig met het draaiwerk als de kinderen op bed liggen.


rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
hardstikke bedankt ad. deze adviezen helpen weer enorm

ik ga eerst een paar uur geld verdienen en vanavond weer bezig met het draaiwerk als de kinderen op bed liggen.


rick
Veel succes Rick, en geen dank, heb dat graag gedaan. Maar pas op dat je de kinderen niet wakker maakt. Ga vanavond en vannacht lekker vastenavend vieren met mijn vrouwtje in de stad. Ook erg leuk.
Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.371
0
44
zwolle
beste ad

ik heb mijn eerste draaisels af met het gesegmenteerde draaien. als ik alles in 1 houtsoort maak dan komt het er redelijk uit. als ik ga experimenteren met ringen die onderling uit meerdere verlijmde houtsoorten bestaan dan merk ik dat ik de ringen niet "centraal "gelijmd heb. heb jij dit ook meegemaakt? hoe dan ik zorgen dat alles mooi centraal komt??

bedankt weer


rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
beste ad

ik heb mijn eerste draaisels af met het gesegmenteerde draaien. als ik alles in 1 houtsoort maak dan komt het er redelijk uit. als ik ga experimenteren met ringen die onderling uit meerdere verlijmde houtsoorten bestaan dan merk ik dat ik de ringen niet "centraal "gelijmd heb. heb jij dit ook meegemaakt? hoe dan ik zorgen dat alles mooi centraal komt??

bedankt weer


rick
Rick,
Ik heb in het verleden ook wel diverse houtsoorten gebruikt, maar nog nooit meegemaakt dat het niet centraal blijft. Wel moet ik zeggen dat ik veel tijd besteed aan hetzelfde blijven wat maat betreft van de segmenten, zodat ze met een nauwkeurigheid van 90% hetzelfde zijn.
Maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar het eindresultaat, maar dat zie ik wel verschijnen.
Good Luck.
Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.371
0
44
zwolle
ad

hoe lang laat je de lijm drogen voordat je verder draait? heb je meer contact met liefhebbers van gesegmenteerd draaien?

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
ad

hoe lang laat je de lijm drogen voordat je verder draait? heb je meer contact met liefhebbers van gesegmenteerd draaien?

rick
Hoi Rick, het laten drogen van de lijm is eigenlijk afhankelijk van de temperatuur. In deze tijd van het jaar wacht ik wel een dag, is het warmer dan is een paar uur al voldoende, uitgaande van de bison lijm die ik gebruik.
Tot voor een jaar had ik contact met een Amerikaan die ook soms gesegmenteerd werk maakte,
maar hij maakte voornamelijk kasten. Heeft zijn houtdraaien inmiddels opgegeven, en houd zich nu bezig met alleen kasten en deuren, heb daar sinds vorig jaar geen contact meer mee.
Wel heb ik regelmatig sinds 2005 contact met Pam Reilly, zij is ook Amerikaans en is ook een houtdraaister, heeft wel verstand van gesegmenteerd werk, maar houdt zichzelf bezig met het maken van ''lidded boxes'' en ''hollow forms with mosaics''. Wij becommentarieren elkaars werk door het naar elkaar toezenden van foto's van werkstukken die we gemaakt hebben.
Ook proberen we nieuwe vormen te ontdekken, zoals de elzenhouten vaas die ik onlangs hier op het forum heb gepost, en ik krijg daar altijd haar ongezouten mening over, waar ik erg blij mee ben. Zo leer ik een hoop van haar, en zij van mij op de manier waarop ik mijn lampen en klokken maak. Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer van haar leer en heb geleerd dan van al die forums waar ik lid van ben. Niet dat ik forums niet leuk vind maar je ziet te dikwijls dat mensen wel kijken maar je werk niet beoordelen, en dat vind ik wel jammer.
Hoe gaat het met jou vooruitgang van je gesegmenteerde werk? Hoop dat je als je het klaar hebt het te zien krijgt.
Beste groeten.
Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.371
0
44
zwolle
beste ad

ik krijg maar geen foto;s op het forum. ik had je anders kunnen laten zien waar mijn nieuwe probleem ligt.

ik zag de segmenten, verlijm deze in halve cirkels, verlijm de halve cirkels tot 1 hele cirkel.
de "schijf"is niet volledig vlak. hoe maak jij dit nu vlak?

ik heb al een soort van schuurschijf op de draaibank gemaakt(dit gaat redelijk maar kost veel tijd)

ook heb ik (bij kleine diameters) om de draaibank de oneffenheden eruit gedraaid, dit lukt alleen niet bij grote diameters van de binnencirkel


help!!!!

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
beste ad

ik krijg maar geen foto;s op het forum. ik had je anders kunnen laten zien waar mijn nieuwe probleem ligt.

ik zag de segmenten, verlijm deze in halve cirkels, verlijm de halve cirkels tot 1 hele cirkel.
de "schijf"is niet volledig vlak. hoe maak jij dit nu vlak?

ik heb al een soort van schuurschijf op de draaibank gemaakt(dit gaat redelijk maar kost veel tijd)

ook heb ik (bij kleine diameters) om de draaibank de oneffenheden eruit gedraaid, dit lukt alleen niet bij grote diameters van de binnencirkel


help!!!!

rick
Rick, ik neem aan dat een zijde wel vlak is, omdat de segmenten op een vlakke ondergrond gelijmd zijn (ik gebruik hiervoor een stuk laminaat). De andere kant zal niet vlak zijn, ik los dat op door de gesegmenteerde ring met de vlakke zijde te lijmen centrisch op de voorgaande.
Doe dit direct op de draaibank er voor zorgend dat de voorgaande ring op maat (dikte) is gedraaid, mijn gesegmenteerde ringen hebben een overmaat in dikte, je kunt dan namelijk een pasrandje draaien zodat de binnendiameter van de volgende ring er netjes op past met een speling van 1mm of zo, en zodoende netjes gecentreerd gelijmd worden. (ik werk altijd volgens tekening)
Als je de ring gelijmd heb en hij is droog genoeg dan kun je de volgende ring die inmiddels klaar is er weer oplijmen, na het op maat(dikte) afgedraaid hebben van de ring. Enzovoort tot en met de laatste ring.
Houtdraaiers die beschikken over een schuurmachine om de dikte op maat te schuren en een discsander zullen dat niet op mijn manier doen, maar ik doe alles handmatig zonder machines, vandaar deze uitleg over mijn manier van werken, kost natuurlijk wel meer tijd maar ik vind dat geen probleem.
Hoop dat mijn uitleg wat meer duidelijkheid brengt.
Groetjes. Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.