Compassrouter een handgestuurde CNC bovenfrees, tekenmachine

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
395
303
Schouwen-Duiveland
Ik heb een cnc freesmachine en zou de basisplaat eventueel wel kunnen frezen. Dat is niet zo'n probleem.

Als de maten voor de tekening waar alle gaten etc. precies moeten komen er zijn dan is het een tekening maken, toolpaths maken en frezen maar. Als de tekeningen er zijn die al helemaal kant en klaar zijn is dat nog beter natuurlijk.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
921
375
RegioRotterdam
Die bodemplaat is niet super spannend. Zie afbeelding in mijn vorige post: Een stel boorgaten met een afschuining, waarvan de lokatie overeen moet komen met die van de schroefgaten in de geprinte plastic delen. Het is dus handiger om de mal daarvan te trekken, dan neem je de vervorming door de printer gelijk mee. Verder vier rechthoekige gaten waar de muis-sensoren doorheen kijken. Als die maar groot genoeg zijn is de exacte vorm niet belangrijk. Dat geldt ook voor het grote gat waar de frees doorheen werkt.
Als gezegd: het systeem werkt met relative positionering. De muis- sensoren moeten ongeveer in het vierkant zitten dat is aangegeven maar exact op de 1/10e mm hoeft het m.i. niet te zijn.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
921
375
RegioRotterdam
Verder zal het oppervlak een grote invloed hebben op het eindresultaat. De positie indicatie gaat met sensoren als van een computermuis. Op een super glad strak bureau-oppervlak werkt een muis vaak niet lekker omdat er te weinig details zijn om aan te refereren. Deze machine zal daar dus ook meer fouten maken.

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
105
44
Waddinxveen
Met een beetje gedoe heb ik de PCB in JLCPCB gekregen, maar er zijn een aantal SMD onderdelen niet op voorraad. Die zijn bv wel op Ali of elders te verkrijgen, misschien dat er een alternatief is bij JLCPCB, maar die kon ik niet zo snel vinden. Zo is de sensor (PMW3360DM-T2QU) niet beschikbaar, maar ook de alternatieven kan ik niet vinden of zijn niet beschikbaar.

Het kan maar zo zijn dat de juiste componenten binnenkort weer beschikbaar zijn, maar dat is gelukt hebben.

Het staat overigens niet heel makkelijk op GITHUB, je moet alle Gerber en Drill bestanden in één ZIP zetten en uploaden. In de assembly directory staan twee bestanden, de eerste is de BOM en de tweede (met PnP in de naam) is de Pick and Place file.

Een andere PCB service heb ik niet eerder geproberd en ken ik dus niet.

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
166
40
Utrecht
Met een beetje gedoe heb ik de PCB in JLCPCB gekregen, maar er zijn een aantal SMD onderdelen niet op voorraad. Die zijn bv wel op Ali of elders te verkrijgen, misschien dat er een alternatief is bij JLCPCB, maar die kon ik niet zo snel vinden. Zo is de sensor (PMW3360DM-T2QU) niet beschikbaar, maar ook de alternatieven kan ik niet vinden of zijn niet beschikbaar.

Het kan maar zo zijn dat de juiste componenten binnenkort weer beschikbaar zijn, maar dat is gelukt hebben.

Het staat overigens niet heel makkelijk op GITHUB, je moet alle Gerber en Drill bestanden in één ZIP zetten en uploaden. In de assembly directory staan twee bestanden, de eerste is de BOM en de tweede (met PnP in de naam) is de Pick and Place file.

Een andere PCB service heb ik niet eerder geproberd en ken ik dus niet.
Je kunt ook de pcb-set bestellen nu via de compass website dacht ik

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
584
78
Oostzaan
Je kunt ook de pcb-set bestellen nu via de compass website dacht ik
Ik had het nog niet eerder gezien.
Of het staat er pas op of ik heb er overheen gekeken.

HTM

Nieuw lid
12 feb 2017
9
3
Dit is wel een interessant project!
Denk wel dat je de PCB net zo goed kunt bestellen via de site. Of er moet iemand van dit forum een partij laten komen.

MarnikMakes

Nieuw lid
9 feb 2022
14
4
Dilsen-Stokkem
Ik heb het allemaal nog eens bekeken. Ik ben serieus aan het overwegen om er een te maken. Ik wil tussendoor al de stukken beginnen printen. Op de website van de originele maker is ook een forum. Ik denk dat ik daar dan ook een draadje start. Het zal een tussendoor project worden voor mij dus voortgang zal traag zijn.

Die bodemplaat is niet alleen een bodem maar ook echt de basis die alle andere onderdelen bij elkaar houdt. Alu lijkt me dus de beste optie hier voor.

Als er nog forumleden interesse hebben om er een te bouwen moeten we inderdaad kijken of er dingen in groep aangekocht kunnen worden.

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
584
78
Oostzaan
Ik ben al onderdelen aan het verzamelen.
Ik heb de printen in bestelling gezet bij de maker.
Als je dit in grotere aantallen zou bestellen komen er al snel invooerkosten bij.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.