Compacte precisie zaagtafel van rond de € 1000

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik lees dat je veel verstek wil zagen. Dan kan je nog overwegen, als het niet nieuw hoeft te zijn, een Festool cs70 tweede hands te kopen. Ik heb die van mij ruim een jaar geleden voor circa 800 euro gekocht. Ik vind de trekfunctie van deze tafel heel erg handig voor verstekken of haaks afkorten. Je zet je werkstuk tegen de verstekgeleider aan onder de hoek die je wilt en je trekt de zaag er doorheen. Zorg dan wel dat de verstekgeleider en parallelgeleider erbij zitten, het kost nieuw allemaal een vermogen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
+ 1 voor de CS70. Ik heb de mijne gekocht voor €500. Daar komt een Incra 3000SE en een LS Positioner op. Het geheel komt op een zelfbouw frame en een freestafel. De CS70, Incra 3000Se en LS Positioner kosten samen ongeveer €1000.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Moet je wel veel geluk hebben om precies nu een precisie van 500 te vinden en degene die er staan zien er al afgeragd uit (wat niks hoeft te zeggen).
De erica's zijn ook mooi, zeker als ze helemaal zijn uitgebouwd maar dan heb je het wel over serieus geld zeg. Het feit dat het trekzagen zijn "voelt" wel veilig.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het is niet de machine die gevaarlijk is, maar wat tussen de oren zit.
Angst is een slechte raadgever.
Is er niet iets in de buurt waar je vertrouwd kan ralken met het machine zagen?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Kan je in de buurt geen soort van houtbewerkerscursus/avondschool volgen waar ze je op een veilige manier vertrouwd maken met alle machines?
Wanneer je nu al een beetje angst of weinig zelfvertrouwen hebt rond een toestel, dan gaat die alleen maar (enorm) vergroten wanneer je eens een slecht maneuver maakt, zonder te weten wat en waarom er nu net gebeurd is.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
OK. Misschien is "angst" wat te zwaar gekozen als woord. Ben niet bang om te zagen maar gewoon niet gewend aan een stationaire zaag. Huidige Mafell invalzaag en de manier van zagen daarmee is gewoon heel prettig in combinatie met de MFT.

Met name in de amerikaanse filmpjes zie ik mensen soms wat "onhandig" omgaan met de zaag. Ik denk dat dat de "angst" een beetje drijft. Volgens mij als je gewoon doet, is het een veilige machine. Gewoon twee keer nadenken, en zagen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Misschien is het goed om alles nog op een rijtje te zetten:

Bosch GTS 10 XC
Voordelen:
- Roltafel
- Vermogen
- Softstart

Nadelen:
- Geen standaard miter slots
- Geen trekfunctie
- beperktere ruime om een bovenfrees in te bouwen in vergelijking met de Dewalt.

DeWalt 7491
Voordelen:
- Vermogen
- Rack Pinion systeem
- Zaagbereik langsgeleider
- Mogelijk om een bovenfrees op te hangen in het rack & pinion systeem
- Dado stack mogelijk
- Standaard miter slots

Nadelen:
- Geen softstart
- Geen trekfunctie

Mafell Erica
- Te duur en is tweedehands eigenlijk niet te vinden

Festool CS70
Voordelen:
- Vermogen
- Trekfunctie (veiliger en kan een afkortzaag in veel gevallen vervangen)

Nadelen:
- Alleen tweedehands binnen het budget
- Zaagbereik langsgeleider is klein (tenzij je met tafelverbreders gaat werken, maar dan ga je waarschijnlijk over jouw budget)
- Geen miterslots
- Slede maken lastiger doordat er geen miterslot is. Het is wel mogelijk door de trekfunctie

Andere opties zijn aangepaste zagen.

Bosch GTS 10 XC (aangepast)
- Atmoz heeft in zijn Bosch GTS 10 J de miterslots laten uitfrezen door een bedrijf zodat deze de standaard maat hebben. Dat was niet duur en kan natuurlijk ook met de GTS 10 XC.

Festool CS70 (aangepast):
- Je kunt hier zelf een miterslot redelijk gemakkelijk een miterslot aan toevoegen. Het bovenblad van de zaag bestaat uit verschillende aluminium profielen. Je kunt er 1 uithalen en er een stukje van af zag om een rail voor een miterslot te installeren minterslot. Ik ga dit ook doen en gebruik daarbij de Incra 3000SE miter die ik al heb.
- Mijn CS70 komt in een zaag/freestafel gemaakt van aluminium profielen en met een Incra LS Positioner. Door de Incra miter en Incra.

Het voordeel van de aangepaste CS70 is dat het de meeste nadelen van de CS70 oplost: slede, standaard miterslot en zaagbereik zaaggeleider. Bij mij wordt het zaagbereik ruim 60 cm. Het voordeel is dat je met de Incra spullen super nauwkeurig kunt werken en je de trekfunctie hebt.

Naar mijn mening kun je het beste kiezen uit 2 dingen:

- Dewalt 7491: als je geen aanpassingen wilt doen aan de zaag is deze het beste. Net iets meer mogelijkheden en voordelen dan de Bosch. Maar met beide zul je goed uit de voeten kunnen.
- Aangepaste CS70. Qua precisie gaat deze winnen van de andere zagen en de trekfunctie maakt het veiliger. Nadelen zijn dat je zelf aan de slag moet om alles op elkaar aan te kunnen sluiten en je hebt een tweedehands zaag. Misschien is nog een nadeel dat het geheel groter is dan andere zagen.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Kan het zijn dat L.N. wat typenummers van de Bosch door elkaar haalt.
De Bosch Gts 10 XC heeft 2100 watt vermogen en ruimte om een bovenfrees te plaatsen en 2 sleuven.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Voor die projekten heb je toch geen zaagtafel nodig?
Daarvoor heb je toch zo'n deftige invalzaag gekocht?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Kan het zijn dat L.N. wat typenummers van de Bosch door elkaar haalt.
De Bosch Gts 10 XC heeft 2100 watt vermogen en ruimte om een bovenfrees te plaatsen en 2 sleuven.

Ik heb het vermogen aangepast, dat was inderdaad niet juist. De Bosch heeft veel minder ruimte dan de Dewalt voor een bovenfrees, waardoor niet alle bovenfrezen passen. De Bosch heeft inderdaad 2 sleuven, maar deze hebben geen standaard maat.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik begrijp het vergelijk tuseen de Dewalt DWE7491 en de Bosch GTS 10 XC in dit draadje niet helemaal.
Er worden zomaar voor en nadelen neergezet, waar ik misschien geen voor of nadeel in zie of dat de werkelijkheid anders is.
Dit is toch oa een hobby forum. Hier wordt toch heel veel creatief opgelost?!
Een rack and pinion systeem. Is dat een voordeel? Hmm, vuil gevoelig.
Welke bovenfrezen passen bij de Bosch niet?
Die sleuven hebben geen standaard maat. Wat is dat dan?
De meeste creatievelingen hier maken een slede.
Een dado is op een Bosch te maken. http://www.routerforums.com/tools-woodworking/38123-bosch-gts-10xc-dados-thanks-rcp16.html
Ik heb niks tegen Dewalt en ook niet tegen Bosch, maar ik kijk zelf naar zoiets.
Alleen sommige argumenten hier, vind ik geen hout snijden.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik wil het gesprek niet in de war schoppen maar ik lees dat je veel in verstek wilt zagen.
Heb je wel 'ns aan een Gjerde gedacht? (tweedehands)
Die heeft een heel andere benadering en da's een zaag voor je leven.
Je kan eventueel bij een aanbieder even langsgaan met een paar planken en probeer je even of dit iets voor je is.
http://www.toolnation.nl/gjerde-norsaw-250-zaagtafel-230-volt-1-8-kw.html
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.