Combiné Kimac K310 overhaul ...

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ben research aan doen hoe ik dat moet aanpakken...
gewicht is ongeveer 200kg, dus moet toch stevig zijn
indertijd waren die een optie
op het forum vind je ook info over wielen die je na verplaatsing op kan klappen
vooral bij werkbanken gebruikt
probeer de machine in zijn geheel te houden
heeft dan meer stabiliteit + je hebt geen aparte schakelaar en noodstop nodig
 

Mitchelmaniak

Actieve deelnemer
4 aug 2016
27
11
Mol
Met nu alles in de toestand waarin ik hem wilde krijgen begin ik al te denken aan features. Welke geleider voor zaag wil ik erop. De huidige is scheef en super in accuraat.
tips ? DIY ? Of eerder merken Als rockler ?
jullie invloed is welkom...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Welke geleider voor zaag wil ik erop. De huidige is scheef en super in accuraat.
wat bedoel je met 'geleider' ?
de lange lat, de 3-hoek waarop die staat, of de arm die dwars op de zaagrichting loopt ?
heeft haco geen wisselstukken meer ?

@L.N. heeft een kader met opklapwielen onder zijn zaagmachine staan
is wel een scm, maar een kader is maar een kader
1612945083896.png
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ben research aan doen hoe ik dat moet aanpakken...
gewicht is ongeveer 200kg, dus moet toch stevig zijn
Denk je niet dat het gewicht hoger is? Mijn SCM is enkel een zaag en weegt al bijna 300 kg. Er zijn onderstellen die meer gewicht aankunnen, dus dat is het probleem niet. Maar vaak zijn ze niet groot genoeg voor de machine. Mijn onderstel is van Bora en was ook te kort. Ik heb stalen U-profielen gevonden die precies passend waren en die heb ik gebruikt om de Bora te verlengen (zie deze post). Bora heeft zelf ook een set om te verlengen, maar die was op dat moment niet in Europa te krijgen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ben research aan doen hoe ik dat moet aanpakken...
gewicht is ongeveer 200kg, dus moet toch stevig zijn
Qua wielen, ik heb mijn machines (zowel Hammer A3-31 vlakvandiktebank als Harvey zaag) op een onderstel staan dat ik in elkaar heb gelast van stalen kokers, met zware zwenkwielen 80mm met rem eronder.
Zie dit topic, in post #14 staat een foto.

Let op dat je niet te kleine wielen eronder zet. Een klein wiel geeft misschien minder hoogteverschil, maar rolt moeilijker, zeker als de vloer niet geheel vlak is. Mijn machines (250-300 kg) rollen verrassend goed met deze wielen.

Maar heb je dit topic al gelezen? Daar staat ook veel info in over wielen onder een zware machine.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Waarom moeten die wielen opklapbaar zijn? Mijn zaagmachine staat op een frame van hoeklijn en daar zitten gewone ongeremde zwenkwielen onder. Het zelfde voor mijn vlak van dikte bank , mijn beide radiaalzagen, de freestafel en de lintzaag. Die gaan niet vanzelf aan de rol, daar moet je serieus aan rukken om er beweging in te krijgen. Als je de machines los wil gebruiken kan je toch een pkz je met noodstop en een stroomtouwtje met stekker toevoegen? Maar vermoedelijk zit die al in de kast van je machine en kun je die met de bijbehorende knoppen in een nieuw kastje stoppen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Mitchelmaniak

Actieve deelnemer
4 aug 2016
27
11
Mol
Qua wielen, ik heb mijn machines (zowel Hammer A3-31 vlakvandiktebank als Harvey zaag) op een onderstel staan dat ik in elkaar heb gelast van stalen kokers, met zware zwenkwielen 80mm met rem eronder.
Zie dit topic, in post #14 staat een foto.

Let op dat je niet te kleine wielen eronder zet. Een klein wiel geeft misschien minder hoogteverschil, maar rolt moeilijker, zeker als de vloer niet geheel vlak is. Mijn machines (250-300 kg) rollen verrassend goed met deze wielen.

Maar heb je dit topic al gelezen? Daar staat ook veel info in over wielen onder een zware machine.
Het gewicht is niet gegokt maar komt van het spec blad dat ik gevonden heb. 200kg voor zaagtafel incl topi, 175kg voor vandiktebank.
 

Mitchelmaniak

Actieve deelnemer
4 aug 2016
27
11
Mol
wat bedoel je met 'geleider' ?
de lange lat, de 3-hoek waarop die staat, of de arm die dwars op de zaagrichting loopt ?
heeft haco geen wisselstukken meer ?

@L.N. heeft een kader met opklapwielen onder zijn zaagmachine staan
is wel een scm, maar een kader is maar een kader
Bekijk bijlage 98628
Haco heeft me op mail bevestigd dat er geen wisselstukken meer aangeboden kunnen worden. De geleider is,zowel de parallel geleider tov zaag als een soort van “meenemer’ Op de loopwagen.
 

Mitchelmaniak

Actieve deelnemer
4 aug 2016
27
11
Mol
Waarom moeten die wielen opklapbaar zijn? Mijn zaagmachine staat op een frame van hoeklijn en daar zitten gewone ongeremde zwenkwielen onder. Het zelfde voor mijn vlak van dikte bank , mijn beide radiaalzagen, de freestafel en de lintzaag. Die gaan niet vanzelf aan de rol, daar moet je serieus aan rukken om er beweging in te krijgen. Als je de machines los wil gebruiken kan je toch een pkz je met noodstop en een stroomtouwtje met stekker toevoegen? Maar vermoedelijk zit die al in de kast van je machine en kun je die met de bijbehorende knoppen in een nieuw kastje stoppen.
heb een schets gemaakt hoe ik het wil. Is idd iets in de trend van ijzer frame, wielen 80 of 100mm (heb gepolierde beton) ik ga toch voor wielen met rem.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Haco heeft me op mail bevestigd dat er geen wisselstukken meer aangeboden kunnen worden. De geleider is,zowel de parallel geleider tov zaag als een soort van “meenemer’ Op de loopwagen.
het was te verwachten dat haco geen onderdelen meer levert
toen ik in 2003 een nieuwe nokkenschakelaar haalde, verkochten ze nog 1 combi per maand
ondertussen was hun gamma totaal veranderd
in de loop der jaren heetten hun machines vamac, kimac, toolmax, enz
misschien vind je er nog eentje voor de onderdelen, maar ze moeten dan ook passen
ook bij robland maak je kans
die hadden toen erg gelijkaardige machines
misschien leveren die nog onderdelen
het blijft een machine van 29 jaar geleden
of met wat creativiteit . . . op de wagen van mijn scm heb ik een dwarsgeleider van hammer geplaatst :giggle:
succes !
 

Eric Judong

Nieuw lid
16 mrt 2021
2
0
Lanaken
Heb net dezelfde combiné, bouwjaar 1991 met alleen de geleiding anders gemaakt. 2 ronde baren langszij met een wagentje erop. Ben van plan een grote wagen te maken om grotere panelen te kunnen zagen.
Groeten
Eric
IMG_7744.JPGIMG_7743.JPG
 

karstenmentz

Nieuw lid
30 mei 2022
1
1
Denmark
Driving belt information:

Saw driving belt: SP-Z X 562 LW
Router driving belt: SPZ 512 LW
Milter driving belt: SPZ 1287 LW

If needed I have taken pictures of the driving beltz.
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

AtifReis

Nieuw lid
24 sep 2023
2
0
Belgie
Beste, ben nieuw hier.
Ik heb mijn oog laten vallen op een kimac k310, maar de eigenaar kan niet zo goed nederlands. Kan u mij even helpen met de afmetingen?
Im zou deze geaag willen aanschaffen, maar moet in mijn kelder komen. Kelder deur is 82cm. Kan ik de k310 gemakkelijk erdoor krijgen of moet ik het demonteren?
Alvast bedankt voor u antwoord.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
de eigenaar kan niet zo goed nederlands. Kan u mij even helpen met de afmetingen?
de kimac 310 kan in principe door een standaarddeur, en die is 83 cm
in principe bestaat de k310 uit 2 delen: zaag + top, en schaaf + eventueel langgatboor
de delen zelf kan je niet demonteren
enkel de praktijk kan jouw betrachting bevestigen
ik koop geen enkele machine zonder die gezien te hebben
 

AtifReis

Nieuw lid
24 sep 2023
2
0
Belgie
de kimac 310 kan in principe door een standaarddeur, en die is 83 cm
in principe bestaat de k310 uit 2 delen: zaag + top, en schaaf + eventueel langgatboor
de delen zelf kan je niet demonteren
enkel de praktijk kan jouw betrachting bevestigen
ik koop geen enkele machine zonder die gezien te hebben
Dank je wel voor je antwoord. Sowieso ga ik eens langsgaan om de machine te bekjjken. Wat ik wou weten was of het mogelijk was. Dus nu kan ik weer verder met onderhandelen en dan afspreken. En tennslotte hopelijk kopen.
Suoer bedankt voo het antwoorden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.