CNC project - uitbesteden of zelf doen?

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
645
465
Hallo allemaal,

Voor een opkomend project mag ik buiten mijn comfortzone stappen.
Waar ik normaal in het massief hout zit (tafels, banken, kasten) zal dit plaatmateriaal kunst worden.
Heel erg gaaf, maar het bevat ook wat CNC werk.
Ik kan het ontwerp hier nog niet delen, maar bevat 80 CNC gesneden platen die met een tussenafstand van 2 cm gemonteerd worden tegen een muur.
Elke plaat is anders van vorm, en als alles gemonteerd is zie je een kunstwerk.

Als idee (dit is niet het ontwerp):

1772089956276.png

De opdracht in kwestie gaat over platen van volle lengte, dus 244cm hoog, en uiteindelijk totaal 350cm breed.
Op het breedste is het zo'n 50cm breed (diep). Best een aardig kunstwerk dus.

Ik zal dus zeker 40 volle MDF platen moeten versnijden in allemaal unieke stroken. Uiteraard kan dit met een lintzaag en schuurmachine en heel veel tijd/geduld, maar het zou ook met een CNC kunnen.
Ik zag dat er een Maslow4 CNC bestaat. De nauwkeurigheid van dit project valt mee, als een plaat 5mm afwijkt bij wijze van, dan is er niet veel aan de hand.
Dus het zou daar opzich prima mee kunnen. Ik zie helaas weinig gebruikerservaringen hier op het forum, zijn er ervaringsdeskundigen?

Of uitbesteden bij iemand met bezit van een CNC frees met dit bereik. Ik vrees dat het dan al snel in de hoge kosten gaat lopen want we hebben het over ca 500 meter freeswerk in 18mm MDF. Zou iemand mij hier een grove indicatie van kosten in kunnen geven?

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Houtsoort en DitchDeurne

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
527
160
Deurne
Mooi idee zeg! Ik zie na wat zoeken erg leuke ontwerpen
Ik kan je verder niet helpen maar ik ga dit project wel met belangstelling volgen

Bijlagen

• Gezicht.jpg
    Gezicht.jpg
    207,4 KB · Weergaven: 7

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
350
295
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Sjoerd, voor dit soort projecten is een Makermade M2 (zoals ik heb) of een Maslow uitstekend geschikt.
Je moet even investeren in tijd om de setup netjes voor elkaar te krijgen (bouwen van een frame en calibreren van de machine) maar dan kan deze prima dit formaat frezen en behoorlijk precies; zeker binnen de 5mm marge die je aangeeft.
De machine freest wel op een gezapig tempo maar je hoeft er niet bij te blijven.....
Ik ga niet aanbieden om het voor je te doen, want ik zie erg op tegen de hele logistiek van 40 hele platen MDF en de freestijd en tekentijd die dit me zou gaan kosten maar ik kan je eventueel wel wat advies en een voorbeeld geven als je zo'n Maslow of Makermade zou aanschaffen en gebruiken.
Je kunt ook altijd een keer komen kijken in mijn werkplaats.
Ik heb geen idee welke commerciële prijs voor zoiets gerekend wordt; ik gebruik hem alleen voor eigen projecten.

Overigens is het bereik van mijn machine beperkt tot 122cm x 244cm en ik zie net dat jij 350 x 244 nodig hebt..... maar dat betreft waarschijnlijk het hele kunstwerk.... bedoel je dat iedere schijf maximaal 244cmx50cm zal zijn? dan kan het op zo'n machine als ik heb.

Waarschijnlijk heeft de kunstenaar het project in 40 tekeningen in vectorformaat uitgewerkt en dan valt de tekentijd wel mee maar moet je die tekeningen omzetten naar zogenaamde Gcode en daar zijn prima programma's voor. Ik gebruik Easel.

Laatst bewerkt:

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
76
19
Als je de 3d tekeningen hebt kun je misschien de stroken er 'uithalen' als apart onderdeel en dan gewoon per stuk laten frezen? Moet je alsnog 80 x strook wisselen, nieuw bestand inladen, etc. Maar wel sneller dan met de hand.

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
645
465
Het ontwerp is zowat klaar, en dat worden inderdaad 80 individuele DWG bestanden die zo gesneden kunnen worden. Mijn werk als technisch tekenaar scheelt hierin een beetje, ik werk dagelijks met zulke bestanden.
Inderdaad het totale kunstwerk is 244x350, elke schijf is maximaal uit de 244x50. Al bestaan er ook platen van 280cm hoog dus wellicht wordt het nog iets hoger.

Ik neig inderdaad ook naar de Maslow. Ik heb een grote werkplaats met gevlinderde betonvloer waar de werkzaamheden op uitgevoerd kunnen worden. Inderdaad een logistieke puzzel en hoop gesjouw met platen ,maar dat is met een CNC frees ook het geval.

Maarja, ik kan ook per strook het door de lintzaag drukken....

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
350
295
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Die Maslow 4 moet je op de grond monteren, geloof ik hé? De oude Maslow en mijn Makermade werken bijna verticaal (onder 15 graden) en dat scheelt heel veel vloerruimte.
Het zie er allemaal redelijk amateuristisch uit, zo'n Makermade en Maslow, met bakstenen als gewichten en veredelde fietskettingen die de x- en y- assen besturen, maar je kunt er verbazend precies mee werken. Ik heb er ook een lasermoduletje in hangen en kan daarmee, met dezelfde aansturing als de frees, hele teksten meer laseren waarbij de letters minder dan 1 cm hoog zijn en prima leesbaar blijven.
Frezen is uiteraard iets gevoeliger voor de textuur van het hout, maar ook daarbij kun je prima maatvast werken.

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
350
295
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Het ontwerp is zowat klaar, en dat worden inderdaad 80 individuele DWG bestanden die zo gesneden kunnen worden. Mijn werk als technisch tekenaar scheelt hierin een beetje, ik werk dagelijks met zulke bestanden.
Inderdaad het totale kunstwerk is 244x350, elke schijf is maximaal uit de 244x50. Al bestaan er ook platen van 280cm hoog dus wellicht wordt het nog iets hoger.

Ik neig inderdaad ook naar de Maslow. Ik heb een grote werkplaats met gevlinderde betonvloer waar de werkzaamheden op uitgevoerd kunnen worden. Inderdaad een logistieke puzzel en hoop gesjouw met platen ,maar dat is met een CNC frees ook het geval.

Maarja, ik kan ook per strook het door de lintzaag drukken....
Klopt, gaat vwb doorvoeren waarschijnlijk minstens zo snel, maar dan moet je wel al de tekeningen overbrengen op het hout. Met de CNC ben je daar van verlost: 80 tekeningen inlezen, daar 40 GCode bestanden van genereren (2 stroken per Plaat MDF) en frezen maar

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
648
152
Oss
Klopt, gaat vwb doorvoeren waarschijnlijk minstens zo snel, maar dan moet je wel al de tekeningen overbrengen op het hout. Met de CNC ben je daar van verlost: 80 tekeningen inlezen, daar 40 GCode bestanden van genereren (2 stroken per Plaat MDF) en frezen maar
Werk je niet met nestingmodule kun je meestal nog materialen op terugwinnen

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
648
152
Oss
Welke paar 100 euro? voor een Maslow? Of voor het uitbesteden? Het uitbesteden bij een grote CNC boer zal wel iets meer kosten als een paar 100 euro.

Uitbesteden.
Die prijzen vallen best mee. Spreek uit ervaring.
Zo'n maslow noem ik ook niet echt cnc. Weet niet hoe complex het is. Maar op basis van verleden moet zoiets toch voor € 500 lukken.

En apparaat alleen ben je maar net op de helft

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
220
157
Zuid Holland
Volgens mij kun je lasersnijden tot ieder geval 9 mm mdf, wellicht een snellere en goedkopere methode? Moet je wel 2 lagen per lamel nemen, of kijken of je met 9 mm dikte en een kleinere onderlinge afstand ook het gewenste effect bereikt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.