Cirkelzaagblad

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21
Beste mede houtbewerkers,

Ik zou het nogmaals erg appreciëren als ik wat advies van jullie zou kunnen krijgen.

Ik ben opzoek naar een ATBR zaagblad. Het probleem is dat ik deze zelf niet kan vinden hier in Nederland. ATBR staat als ik het goed heb voor ''alternate top bevel raker''. Dit wil zeggen dat je de gewone schuine afwisselende tanden hebt die het hout als het waren snijden als je tegen de houtnerf in zaagt. maar de R (raker) staat voor een enkele platte tand tussendoor die ervoor zorgt dat het blad een nette vlakke bodem in het hout achterlaat als je niet helemaal door het hout zaagt. Dit is handig bij dingen als half-lap-joints.

Als deze soort zaagbladen niet te verkrijgen zijn in Nederland zou ik het volgen mij met een 'vlaktand blad met 24 tanden moeten doen. Dit zal alleen geen netjes resultaat geven als ik tegen de houtnerf in zaag lijkt mij.

Ik ben opzoek naar een zaagblad met een diameter van 250mm en een asgat van 30mm

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. In ieder geval alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Niels
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.195
2.638
Is het goedkoper om een 24 tands ecotools blad te laten voorzien van twee vlak snijdende tanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: a_je_to

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21
Ik gebruik zelf deze ideaal voor groeven (dados) en halflap, met een dikte van 6 mm gaat dit lekker snel als vervanging voor een dadostack. Past prima op mijn dewalt dwe7492 . En erg mooie zaagsneden in welke richting ook.

Super bedankt! Ziet er idd handig uit. Ik zou verwachten dat hij niet zo netjes zaagt, maar als je zegt dat dat wel het geval is is dat fantastisch. En ik wil ook nog eens de dewalt 7492 aanschaffen. Hoe bevalt deze jou?

Mvg Niels
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.195
2.638
De kleinere maten zijn leuk geprijsd, maar voor 10mm groeven zou ik er een van 4 en een van 6 kopen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.195
2.638
Daarom koop ik oude machines. Die hebben nog wel langere assen. Mijn laatste aankoop, een Dewalt radiaalzaag uit 1960, heeft een 6 cm lange as. Die heb ik speciaal gekocht om met meerdere zaagbladen op de as te gebruiken. Maar op veel machines kan je na wat aanpassingen aan de steunschijven en moer, best behoorlijk dikke zaagbladen kwijt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.195
2.638
En als het echt niet past, kan je een kamer voor de aanlegschijf en moer, in je stamblad draaien.
 

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21
Daarom koop ik oude machines. Die hebben nog wel langere assen. Mijn laatste aankoop, een Dewalt radiaalzaag uit 1960, heeft een 6 cm lange as. Die heb ik speciaal gekocht om met meerdere zaagbladen op de as te gebruiken. Maar op veel machines kan je na wat aanpassingen aan de steunschijven en moer, best behoorlijk dikke zaagbladen kwijt.
Daar heb ik ook naar gekeken. Het probleem is alleen dat je hier niet zo'n goede langsgeleider mee kunt krijgen als de DeWalt
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.195
2.638
Niels ik heb je reactie een paar maal gelezen, maar ik heb geen idee wat je bedoelt.
 

Piewie

Nieuw lid
2 aug 2016
24
5
Noord-Brabant, Berlicum
Ik heb een aantal laden te maken en wil de hoeken verbinden met een vingerlas die ik wil maken met een groefzaag zoals hierboven genoemd: 5 mm. dik. Is dit te doen op mijn Bosch PTS 10 1400 Watt?
 

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21
Niels ik heb je reactie een paar maal gelezen, maar ik heb geen idee wat je bedoelt.
Excuses, ik zal het proberen beter te verwoorden. Wat ik bedoelde is dat ik ook heb nagedacht om een oudere giet ijzeren tafelzaag met een langere as aan te schaffen. Het probleem dat in hiermee ondervind is alleen dat de langsgeleider/parralelgeleider vaak niet zo accuraat en 100% parralel aan het blad is. Dit is iets dat ik heel belangrijk vind. De DeWalt dwe7492 heeft dat wel. Ik heb ook gekeken naar after market parralelgeleiders, maar deze blijken niet beschikbaar te zijn in Nederland. Hoe pak jij dit aan?

Mvg Niels
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.195
2.638
Ik heb een wadkin ags 10 en de paralelgeleider werkt al minstens 40 jaar prima. Deze zaag was voor de professionele markt . Hij heeft een min of meer vergelijkbaar systeem om de langsgeleider aan beide zijden van de tafel te vergrendelen. Maar dus bedoeld voor een ander marktsegment dan een dw 7492. Mijn wadkin ga je echt niet meenemen op klus. Ik weet niet waar je het idee vandaan hebt dat er iets mis is met de langs en dwarsgeleiders van deze oude machines. Gesponsorde jijbuiskanalen zijn niet echt een goede referentie. Als machines in het profi segment een halve eeuw zonder grote wijzigingen gebouwd en verkocht zijn, lijkt me dat een betere referentie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.