cirkelzaag schoonmaken

djw

Nieuw lid
19 feb 2009
17
0
hoi houtbewerkers

weten jullie soms een huismiddeltje om hars en dergelijke van cirkelzagen te verwijderen.
ik heb terpetine en wasbenzine al ge probeert.
groeten dirkjan
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
http://www.highlandwoodworking.com/cmt2050bladeandbitcleaner18oz.aspx Ik weet niet of het in Nederland te koop is, maar dit is er speciaal voor gemaakt. Ik doe zelf altijd dun bakfolie om het blad, en doe dat vol met terpentine en een lading WD40, en dat laat ik een nacht of wat trekken. Daarna kun je met een messingborsteltje het er zo afvegen.

Ik was ook een keer bij een Provak winkel, en die mensen gaven me de tip om aceton te gebruiken, maar dat is rotzooi, dus let ermee op. Heb het zelf nooit geprobeerd.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
een nacht in een sopje en daarna met een oude tandenborstel schoonborstelen werkt ook.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een knijpfles barbeque reiniger werkt super, ook voor freesjes etc. Felder heeft ook een heel goed reinigingsmiddel in het assortiment; ik heb met beide hele goede ervaringen. Voor dit soort toepassingen heb je een reinigingsmiddel nodig met een hoog kruipvermogen. Als het op een zwaar vervuild zaagblad spuit, zie je de derrie er af lopen.
Na het reinigen wel even een vette lap over het gereedschap :eek:

jaap
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Bij gebruik van acethon of thinner gaan ook gegarandeerd de opschriften die op het blad staan verloren. Mocht je daar aan gehecht zijn dan is het beter van niet om het met dergelijke middelen te doen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik weet niet of het voor hars goed werkt, maar voor vet is Dasty (van de Wibra) een wondermiddel. Vraag me niet waarom, maar het werkt als een malle, dus misschien ook wel op hars vervuiling.
 

djw

Nieuw lid
19 feb 2009
17
0
bedankt voor alle adviezen
st mark heb ik liggen en is redelijk mileu vriedelijk dus dat ga ik zo proberen
groeten Dirk-jan
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
st mark is meer een ontvetter.

Ik heb een zomervakantie auto's gepoetst, als daar hars op de auto's zat deden wij het met spiritus.
 

dunlop

Nieuw lid
9 dec 2009
13
0
het probleem met hars op zagen is dat het in koude vorm hard en een gesloten struktuur heeft
vroeger toen de cirkelzagen nog geen verharde tandjes der op zitten hadden (dit blad was dunner dan de huidige zagen en toen was hars op een zaag een zeer vervelend zaak zelfs een pas gescherpe zaag ging slingeren en moelijk doen na een twintig tal harsrijk houten balkjes te hebben doorgezaagd .
mijn vader die schrijnwerker/ meubelmaker was en veel grenen en spikspin verwerkte tot meubels en allerhande ,
in die tijd had vader altijd vier a vijf zagen met hars er op s'avonds na een harde dag arbeid klaar liggen en dan legde hij zijn zagen af in een heet bijna kokend mengsel van water ,soda,terpentijn,afwasmiddel .
ongeveer een 60 minuten der in laten weken ,tegen die tijd was het mengsel lauw en borstelde zijn zagen heel makkelijk mooi met een koperborsteltje proper ,het spekvet werd speciaal door moeders bijgehouden voor vaders zagen en daar werd de zaag na goed afdrogen mee ingesmeerd ,die zagen gingen meestal een tweetal jaren mee voor ze te klein werden van het vele malen slijpen maar ze waren en zagen er nog steeds als nieuw uit .
met de komst van de harde tandjes zagen en de komst van ovenreiniger was het vorig rituweel afgesloten en ging men de zagen met hars der op gewoon s'avonds in een plastiek bak met oven reiniger ondergedompeld leggen en volgende dag s'morgens der uit te halen en voor het borstelen met lauwwater goed afspoelen (gevaarlijk spul voor de ogen )en afborstelen met de koperborstel
een zaak stond vast zijne vette lap van spekvet tegen het roesten is hij blijven gebruiken ,ik denk alleen al voor de reuk s'morgens bij de eerste zaagsnede :lol:
hoe langer je blijft zagen met aangekoekte verbrande hars hoe moeilijker je het kunt verwijderen
mijn zagen gaan nu ook regelmatig nog in een plastiek bak met ovenreiniger maar nu maar voor een uurtje het spul ovenreiniger is veel chemischer en sterker geworden in deze moderne tijd ,afspoelen en proper borstelen en smeer ze na met machine olie en klaar zijn ze voor het volgende gebruik .
door het regelmatig ontharsen van je zagen zal de standtijd of scherpheid ook veel langer zijn
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Zojuist voor het eerst een zaagblad schoongemaakt, omdat het heel erg nodig was :oops:

Eerst even het grofste er af met afwasmiddel en een schuursponsje en daarna in de schoonmaak azijn.

TOPPIE. Heeft een half uur in een bakje azijn gelegen daarna licht gepoetst met een schuursponsje gewoon met de azijn en de vuiligheid verdween als sneeuw voor de zon.

Al met al was het serieus een fluitje van een cent om het blad schoon te krijgen.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Er wordt hier vooral gesproken hoe je hars van een zaagblad af kunt krijgen, maar hoe zit het met vastgekoekt/gebrand MDF. Ik werkt vele met mdf en als je dan eens niet snel genoeg zaagt wordt het wel eens warm en koekt het mdf stof helemaal vast aan het blad. Hoe maken jullie dit soort vervuilen snel en makkelijk schoon? Zelfde manier?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Bij was het een combi van hars en mdf. Toevallig de laatste tijd erg veel mdf gezaagd, dus dat zat er ook goed op en met de schoonmaak azijn (zie een aantal posts hier boven) ging het dus geweldig goed.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wellicht een heel andere optie voor het reinigingen van verspanend gereedschap: De ultrasoon reiniger....
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hoezo, lostrillende tanden? Alsof die tanden niet trillen bij het verspanen. Maar goed het is maar een gedachte, nog geen ervaring met deze methode. Jij wel?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.