Cirkels in hout

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Hallo allemaal,

Zoals de insiders denk ik wel kunnen zien, ben ik nieuw hier.
Ik volg het forum al een tijdje, en vindt het prachtig te zien wat mensen met hout kunnen.
Zelf ben ik geen proffesional. Ik maak hoofdzakelijk kindermeubelen op maat.
o.a. bedden, kasten, hoogslapers enz. Vaak net even anders als anders, afwijkende maten of passend in bepaalde ruimtes.

ik heb de volgende vraag:

Ik moet binnenkort een aantal cirkels zagen in 18 mm. MDF.
Totaal ca. 7 cirkels met een diameter van 30 of 40 cm.

Hoe kan ik dit het beste doen, om een perfect ronde cirkel te krijgen.

Met een decoupeerzaag? ( wordt niet exact rond)
Met een frees? (enorm veel stof)

Dacht zelf om een ring te maken als mal, dan de gaten ruwweg uitzagen en met een kantenfrees, langs de mal het geheel mooi rond te frezen.
Maar dan moet ik een exact rond mal maken, en komt bovenstaand probleem ook weer om de hoek kijken.

Wie heeft er goede tips??
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Die tafel had ik idd gezien, voordeel hierbij is misschien dat de ronding naderhand makkelijker geschuurd kan worden (buitenkant)
Ik moet (doorkijk) gaten maken in een groot paneel en dan is het lastig om eventuele hobbels mooi glad weg te werken.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
met de decoupeerzaag een cirkel uizagen 2a 3 mm ruimer dan de uiteindelijke maat in een materiaal dat goed als freesmal kan dienen deze dan met een bandschuurmachine (stationair)
aan de lijn schuren of met een bovenfrees (Even een cirkel geleider maken voo je frees)nafrezen, deze mal hoef ja maar 1 keer te maken
en kun je telkens weer gebruiken

hoe maak je een cirkelgeleider voor je frees vraag je dan
nou dat doe je zo


neem twee stukken staal van de diameter van de freesgeleider kun je ze gelijk wat langer nemen voor evetueel grotere diameters neem een stuk hout of plaat materiaal ongeveer zo breedt of iets breder dan je frees voet, frees hier een paar paralelle sleuven in van de dikte van de staafjes op de maat zoals ze in de freesvoet moeten
zodat de onderkant van de sleuf gelijk zit met de onderkant van de gaten in de freesvoet
hier kun je de twee stukken staal in bevestigen lijmen of scroeven
boor een gaatje in het midden van het plankje et voila een cirkel geleider voor je bovenfrees

ik heb op ongeveer deze manier cirkels gefreesd met diameters tot 7 meter (wel in segmenten)
licht koven in systeem/gips plafonds


houtmannetje
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
hmm hier wat fotootjes hoe je cirkels kunt frezen

dit was een antwoord op een ander forum waarin werd gezegd dat je geen kleine cirkels met een bovenfrees kon frezen

op de werkplaats kon ik de cirkelgeleider niet zo gauw vinden dus maar even een nieuwe gemaakt

twee stangetjes rond 8 mm dit is bij de meeste niet te zware bovenfrezen gebruikelijk

en een plaatje multiplex 18mm dik daar twee gaatjes in geboort en de stangetjes erin gelijmd met constructielijm



middelpunt geschroefd en cirkel gefreesd


malletje aanpassen door er een dun plaatje )5mm) onder te schroeven met een uitsparing voor het frees gedeelte zodat de machine goed ondersteund is ,,, even vlug met de afkortzaag gedaan



weer een schroef in het(zelfde) middelpunt geschroefd


en hier het resultaat een cirkel met een diameter van 200 en zoals je kunt zien had ik die net 170 kunnen maken op deze manier ongeveer 15 mm kon ik nog kleiner en ik heb een frees 12 gebruikt met een frees 8 kun je dan 166 mm halen en dan een cirkeltje met een diameter van 100 mm
kwam toevallig zo uit





je kunt verschillende middelpunten in dit plankje schroeven zeg om de 5 cm het verschil kun je wel met de stangetjes bij of afregelen met deze mal kun je cirkels van kleinste diameter frees tot ongeveer 75 cm diameter frezen,,, wil je groter frezen doe dan hetzelde als met kleiner frezen maar andersom schroef een strook aan de bovenkant erop en aan het einde een stukje 18 mm om weer op dezelfde hoogte te komen zo kun je zonder al teveel problemen cirkels tot 5 meter dia maken
wil je nog groter dan denk ik dat je een iets stabielere geleider nodig hebt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.