Chinese grondschaaf!!

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vorige week op Ali aan het struinen, kom ik toch een heel leuk en betaalbaar grondschaafje tegen.
Gemaakt van geanodiseerd aluminium en rvs en een messing stel knop. Dit model is hagel nieuw tenminste ik ben deze nog nooit tegen gekomen. Waarschijnlijk volledig ontworpen en gemaakt in China.
Ik moet eerlijk zeggen zo op het eerste gezicht de kwaliteit spat er af.

Goed unboxing
F8CFAC71-97A1-4141-9D67-A5173364AC5E.jpeg


830E5816-79DB-41C7-968E-EB0CA841A3ED.jpeg
De schaafbody is dus gemaakt van geanodiseerd aluminium, zo ook de knoppen, de vastzet hendel is zoals een machine hendel in alle posities vast zet baar en gemaakt van rvs en aluminium. De schaafbeitel stam is van rvs en de diepte instelmoer van messing.
Het schaafmes zelf zit middels een inbusbout vast aan de stam (a laStanley/Veritas)
1D925778-53E9-4F3D-9F74-B85327037A57.jpeg


Zo uit de doos prima bruikbaar hendeltje achter los en linksom draaien voor dieper en rechtsom voor zoeter. Dat is we even wennen ben gewend dat rechtsom dieper is en linksom zoeter. Geen idee waarom de ontwerpers hier voor gekozen hebben. Zal wel een goede rede hebben.
9A06FBD6-8B15-4F28-A299-476E1E34AD0B.jpeg
Schaafmes met bij geleverde inbussleutel los gehaald om het mes eens te slijpen. Mes is zo al goed te gebruiken maar eens zien of het staal wat is.
23BF6EC5-DD92-420C-9F75-0714E70024BE.jpeg
Spiegel gevlakt en was dus al super vlak alleen de frees/slijp sporen eruit gevlakt. En vervolgens de vouw naar de snede toe geslepen. Uit de hand en dat ging verassend makkelijk.
64B83D23-6B11-4D09-887D-C993947BE3D4.jpeg
De boel weer gemonteerd en de “keep”bodem netjes op diepte geschaafd/gevlakt.
A126573C-005E-4FA4-84D9-3C358E8D0F53.jpeg

Het is een prima grondschaaf en qua grote zit deze schaaf tussen de Stanley en de Luban in.
Hier een fotootje van de Stanley, de China router en de Luban grondschaaf.
6676E534-A714-48FB-8E3E-9DB8B10B9438.jpeg
Overigens is China zich reuze snel en goed aan het ontwikkelen en vernieuwen op het houtbewerkings gebied met name moderne schaven. Ze hebben ook een grotere grondschaaf met fijn afstelling gemaakt alleen die is aanzienlijk duurder (vanaf 250,- euro)
Deze grondschaaf kost vanaf 32 euro duurste die ik gezien heb 57 euro inclusief verzenden.
Deze schaven komen volgens mij uit de zelfde fabrieken die Bridge City tools maken (is een aantal jaren geleden door de Chinezen overgenomen) De kwaliteit van de machinale bewerkingen van hun gereedschappen komen steeds hoger te liggen.
Al om al een mooi stuk gereedschap. Een aanrader als alternatief voor de Veritas en of Lie Nielsen grond schaven. Weliswaar ietsje kleiner.

Groetnis,
Roeland

Ps ik heb nog even gezocht op een vervangings schaafbeitel en die is er voor een 15 euro helaas nog niet in verschillende breedtes maar dat komt wellicht nog wel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Deze schaven komen volgens mij uit de zelfde fabrieken die Bridge City tools maken (is een aantal jaren geleden door de Chinezen overgenomen) De kwaliteit van de machinale bewerkingen van hun gereedschappen komen steeds hoger te liggen.
Al om al een mooi stuk gereedschap. Een aanrader als alternatief voor de Veritas en of Lie Nielsen grond schaven. Weliswaar ietsje kleiner.
Bridge City Tools is overgenomen door een bedrijf dat gevestigd is Taiwan — die maakten al een tijdje de grotere series voor BCT. Ze laten natuurlijk wel produceren in 'mainland' China, maar de specificaties en de kwaliteitscontrole is wel van Taiwanees niveau. Ik vermoed zelfs dat ze de QC op het eiland zelf doen.

Niet alles uit China is bagger, maar het namaken is voor mij wel een reden om veel van wat daarvandaan komt te vermijden. Ik weet dat veel houtbewerkers heel blij zijn met Woodpeckers tegen afbraakprijzen, maar die vergeten dan toch dat de lust tot innoveren en ontwikkelen er snel vanaf gaat als je intellectual property rights geen fluit betekenen in de Chinese Volksrepubliek. Ik zal deze rant nu beëindigen. : )
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Wat de oprichter van BCT mij vertelde was dat ze voor de amerikaanse markt zelf produceren dus in de USA en voor de rest van de wereld doet Harvey industries het. Voor de rest van het verhaal ben ik het met je eens.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Bridge City Tools is overgenomen door een bedrijf dat gevestigd is Taiwan — die maakten al een tijdje de grotere series voor BCT. Ze laten natuurlijk wel produceren in 'mainland' China, maar de specificaties en de kwaliteitscontrole is wel van Taiwanees niveau. Ik vermoed zelfs dat ze de QC op het eiland zelf doen.

Niet alles uit China is bagger, maar het namaken is voor mij wel een reden om veel van wat daarvandaan komt te vermijden. Ik weet dat veel houtbewerkers heel blij zijn met Woodpeckers tegen afbraakprijzen, maar die vergeten dan toch dat de lust tot innoveren en ontwikkelen er snel vanaf gaat als je intellectual property rights geen fluit betekenen in de Chinese Volksrepubliek. Ik zal deze rant nu beëindigen. : )
Tja je hebt deels gelijk. Maar heel vroeger was Japan de copycat totdat ze gingen innoveren! En het westen voorbij streven.

Het zelfde gebeurd nu in China van kopiëren (stelen leentje buur spelen) naar innoveren en zelf ontwerpen met hoogstaande technologie.

Over het regime (politiek/menselijk) zal ik mij op dit forum niet uitlaten.

Feit is dat men op industrieel en economisch vlak China de laatste jaren onderschat heeft.
Ze hebben zelfs een eigen ruimtevaart programma. Dus ontwikkelen en innoveren kunnen ze Denk alleen maar aan je telefoon of beveiliging camera..Eigenlijk op vele gebieden lopen de Chinezen momenteel voorop.
En zonder hun know how en fabrieken zouden grote tech bedrijven op hun gat liggen (bv Apple)

Groetnis,

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Niet alles uit China is bagger, maar het namaken is voor mij wel een reden om veel van wat daarvandaan komt te vermijden. Ik weet dat veel houtbewerkers heel blij zijn met Woodpeckers tegen afbraakprijzen, maar die vergeten dan toch dat de lust tot innoveren en ontwikkelen er snel vanaf gaat als je intellectual property rights geen fluit betekenen in de Chinese Volksrepubliek. Ik zal deze rant nu beëindigen. : )
Maar eh nergens om maar wat dacht je dat Lie Nielsen eind jaren zeventig begin jaren tachtig deed?
Niets anders als exacte kopieën maken van Stanley schaven uit vervlogen tijden.
Pas later ging meneer Nielsen pas wat eigen gereedschapjes ontwikkelen.
Maar het gros van zijn gereedschappen zijn exacte kopieë.
Bijvoorbeeld zijn socket beitel gejat van Stanley de 750 SW serie
Of de no 4 van Lie een exacte kopie van de Stanley Bedrock.

Beter goed gejat als slecht verzonnen! :)

Groetnis,
Roeland
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Er is wel een heel groot verschil tussen wat jij daar beschrijft en wat de Chinezen vaak (maar niet altijd) doen. Kopiëren an sich is niet het probleem, maar het wordt wel een probleem als het gebeurt zonder dat men zich daarbij houdt aan de internationale afspraken aangaande intellectueel eigendom. Het is eerste is voor mij storend, maar niet iets dat mij doet nopen een product per definitie niet te willen hebben. Het laatste is voor mij genoeg reden om iets niet aan te willen schaffen, ongeacht de mooie prijs op het prijskaartje. Ik wil dergelijk gedrag gewoon niet ondersteunen.

Toen LN de producten van Stanley ging nabouwen waren de betreffende patenten al lang en breed verlopen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Wat misschien heel erg off topic is, maar reuze interessant: Toen Nederland nog geen IP-wetgeving had, ging ene meneer Philips gloeilampen namaken van Engelse ondernemingen en verkocht die tegen scherpere prijzen dan zij konden (genoeg arme keuterboertjes in Brabant die aan de slag wouden in zijn fabriek - voor weinig). Die Engelsen hadden wel octrooi- en patentbescherming in eigen land, maar over de grens nauwelijks.
Op het moment dat Philips zelf aan het innoveren sloeg was er natuurlijk een goede reden om ook de IP-wetgeving in Nederland op orde te brengen. Wat dan ook gebeurde.
(Ik mocht lang geleden, ergens in de jaren 70, eens een kijkje nemen in het NatLab van Philips, waar ik ondermeer de eerste prototypes van 3-D TV mocht aanschouwen. En de laserdisc was toen ook in ontwikkeling. Het begin van de CD!)
 
  • Leuk
Waarderingen: StephanS

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Wat misschien heel erg off topic is, maar reuze interessant: Toen Nederland nog geen IP-wetgeving had, ging ene meneer Philips gloeilampen namaken van Engelse ondernemingen en verkocht die tegen scherpere prijzen dan zij konden (genoeg arme keuterboertjes in Brabant die aan de slag wouden in zijn fabriek - voor weinig). Die Engelsen hadden wel octrooi- en patentbescherming in eigen land, maar over de grens nauwelijks.
Op het moment dat Philips zelf aan het innoveren sloeg was er natuurlijk een goede reden om ook de IP-wetgeving in Nederland op orde te brengen. Wat dan ook gebeurde.
(Ik mocht lang geleden, ergens in de jaren 70, eens een kijkje nemen in het NatLab van Philips, waar ik ondermeer de eerste prototypes van 3-D TV mocht aanschouwen. En de laserdisc was toen ook in ontwikkeling. Het begin van de CD!)
Even ter aanvulling/correctie: De mensen die Philips uit het noorden haalden werden goed betaald. Beter dan de gemiddelde Nederlandse arbeider!!! De gebroeders Philips verzorgden hun medewerkers van de wieg tot het graf met kantines, soepkeukens, bakkerijen, levensmiddelenzaken, onderwijs, gezondheidszorg, cultuur en noem maar op.
En niet alleen Eindhoven, maar vele steden en landen hebben veel te danken aan de handelsgeest van Anton Philips en diens zoon, mijnheer Frits.
Was getekend, een geboren en getogen Eindhovenaar die net als zijn vader ook bij "De Kumpenie" heeft gewerkt in de 80er en 90er jaren. (Totdat mijn afdeling aan een energiebedrijf werd verkocht)
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi schaafje Roeland! Mooi om te zien dat het allemaal wat origineler wordt. Ben benieuwd wat je van de constructie van het losse beiteltje vindt.

De economie in China heeft het niet zo gemakkelijk en ook daar stijgen de lonen en de andere kosten, begint het milieu zwaarder te wegen etc.

Deze grondschaaf is dan ook al bijna net zo duur als zijn evenknie van Veritas. HONGDUI KM-17 Houtbewerking Router Vliegtuig voor Tuning Schrijnwerk Snijden Groeven Mortise

jaap
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
23BF6EC5-DD92-420C-9F75-0714E70024BE.jpeg
Door de manier waarop deze schaaf gemaakt is lijkt het me relatief eenvoudig om die groter te maken. Of een assymmetrische. Koop een grotere plaat aluminium, zaag op maat, maak een gat op maat en boor de potgaten. Je zou er bijna twee of drie voor kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roeland en Wim Kluck

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mooi schaafje Roeland! Mooi om te zien dat het allemaal wat origineler wordt. Ben benieuwd wat je van de constructie van het losse beiteltje vindt.



jaap
Constructie is goed met ingefreesde ribbels zodat het mes niet kan draaien ten opzichte van de stam.
Precies zoals de puntbeitel van de Stanley grondschaaf of de grotere schaafbeitels van de Veritas.

Groetnis,

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.