Chinese chamfer plane

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Hoi allemaal,


Geen vragen mijnerzijds maar gewoon wat informatie te delen. Ik koop eigenlijk nooit nep-spullen maar ik zat lekker eens op Youtube en bij gereedschappro te kijken naar een :

Woodpeckersr EZ Edge Corner Plane. Ik denk "oh tof ding daar heb ik wel wat tientjes voor over". Blijken ze 22 tientjes te zijn en ook niet goed verkrijgbaar...
Deze dus:

Daarom toch maar een chinese knock-off op Amazon gekocht voor 13E inc verzenden...


Gezien ik hier nog geen informatie over vond toch maar even een stukje review:




Het zit okayish in elkaar, eigenlijk beter dan gedacht. Het schaafbeiteltje is los te halen en (gelukkig...) te slijpen. Dat is nml ook wel nodig maar zo te zien een fluitje van een cent.
6 inibusschroefjes, het sleuteltje wordt ook bijgeleverd.
De kwaliteit van afwerken is wat pover, zie ook de foto's. Dieptepunt is wel een beetje dat de rode verf loslaat en op je werkstuk komt ... tsja dat betekent ook dat we de geleidegroef kunnen gaan schuren. Als die blank is geeft hij vast ook niet meer af.

Het stelmechanisme is simpel maar werkt okayish, beetje smeren en het werkt een stuk beter denk ik.
Schaaf-resultaat is met het botte beiteltje en wat vuren en MDF okay. Je moet net als bij het origineel in meerdere halen naar de juiste diepte komen. Met slijpen zal dat wat relaxter werken.


Eigenlijk niet heel slecht voor 13E dus, maar ik ken 'the real thing' niet. Die zal zeker beter zijn, maar ook 17x beter? Ik denk dat ik met wat liefde hier echt nog wel wat van kan maken :)


Foto's:

het doosje:
1627595246445.jpg



Afwerking is wat karig:

1627595246437.jpg

1627595246427.jpg






De beitel:
1627595246417.jpg1627595246392.jpg1627595246405.jpg





En de rode verf op het werkstukje:

1627595246378.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Het is voor dat geld zo te zien aan de krullen niet verkeerd. Wel eens ergens gelezen dat rode verf altijd makkelijk loslaat, al vraag ik me dan wel af hoe het dan met brandweerauto's wordt gedaan. Het exemplaar van woodpeckers zal geeloxeerd zijn. 220 euro is wel dik overdreven. Is Woodpeckers misschien een dochter van Apple? :)
Bedankt voor je review.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee, woodpeckers is een bedrijf dat in kleine series innovatieve zaken bedenkt en maakt. Het is idd aardig aan de prijs, maar vaak ook wel erg leuk/handig. Dat neemt niet weg dat ik geen 220 euri (of dollar) zou uitgeven aan een chamfer plane...

Overigens is dit wel een heel knullige knock-off, zeker als het rood gelakt is ipv geeloxeerd. B.v. op Banggood zijn duideljk betere knock-offs en op dit en andere merken geinspireerde tools te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Nee, woodpeckers is een bedrijf dat in kleine series innovatieve zaken bedenkt en maakt. Het is idd aardig aan de prijs, maar vaak ook wel erg leuk/handig. Dat neemt niet weg dat ik geen 220 euri (of dollar) zou uitgeven aan een chamfer plane...
True. ik ook niet, maar vind het wel mooi spul.

Overigens is dit wel een heel knullige knock-off, zeker als het rood gelakt is ipv geeloxeerd. B.v. op Banggood zijn duideljk betere knock-offs en op dit en andere merken geinspireerde tools te vinden.
De eerste knock-off die er een stukje beter uit ziet was dubbel zo duur en moet uit China komen. Heb ik nu geen tijd/zin voor/in. Daarom even kijken of we met/van dit prulding ook nog wat acceptabels kunnen maken. Vandaar deze post, gewoon puur ter leering ende vermaeck.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
True. ik ook niet, maar vind het wel mooi spul.


De eerste knock-off die er een stukje beter uit ziet was dubbel zo duur en moet uit China komen. Heb ik nu geen tijd/zin voor/in. Daarom even kijken of we met/van dit prulding ook nog wat acceptabels kunnen maken. Vandaar deze post, gewoon puur ter leering ende vermaeck.
Jonas Winkler heeft er een filmpje van gemaakt op zijn YouTube kanaal
 

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
51
10
Ik heb hem wel gekocht toen destijds.
Mooi ding, erg tevreden over.

Weegt ook wel wat, en geeft niet af ;)
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik had die Woodpecker schaaf ook gezien, maar gezien de kosten toch m'n eigen variant gemaakt van wat noten en hard maple:
IMG_20210806_230609012.jpg
Wel erg handig om te hebben zo'n schaafje. Merk dat ik hem vaak pak.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en Marijn

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik kwam deze tegen bij Banggood:

HONGDUI Houtbewerking Afschuining Schaafmachine met 3 Vervangende Carbide Insert Dubbele Cutter Rand Hoekschaaf Afschuining Schaafmachine voor Snel Rand Trimmen van Hout

Volgens deze (Nederlandse) review zeker zo goed als (misschien zelfs beter dan) Woodpeckers.


En rond 6 tientjes duidelijk een stuk goedkoper.
Die is door dat filmpje zo veelgevraagd geworden dat de levertijd ervoor flink opgelopen is. De mijne is al drie weken onderweg en komt over twee of drie weken aan. Hopelijk.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Ik heb die hongdui besteld omdat het rode ding uit de TS best wel wiebelschroefjes heeft gekregen na wat gebruik; je merkt dat de verstelling wat wil verlopen. Dat is onhandig als je veel platen op een zelfde wijze wil afronden.

Die van Hongdui is op het oog echt een 3x beter uitgevoerd product. Zwaarder, steviger, de verf laat niet los. Mooi ding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.