cellulose sanding sealer? Wat is dat? En waar te koop?

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Hi Jongens, totale Houtdraai kneus hier. Ik heb cellulose sanding sealer nodig,

Daar is vast gewoon een Nederlands naam voor, hoe heet dat?

En heeft iemad tips wat goed is en waar te koop?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hi Jongens, totale Houtdraai kneus hier. Ik heb cellulose sanding sealer nodig,

Daar is vast gewoon een Nederlands naam voor, hoe heet dat?

En heeft iemad tips wat goed is en waar te koop?
Chemisch gezien is het gewoon celluloselak - een oplossing van nitrocellulose in een vluchtig oplosmiddel - het enige potentiële verschil is dat een specifieke sanding sealer wat verdunder is. Maar dat kun je dan ook zelf doen ;-)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Gitaarbouwers (en ik bedoel die elektrische gitaren maken) gebruiken dergelijke sealers om de oppervlakte van het hout gladder te maken -- de opzet is om poriën en dergelijke te vullen.
Ergo zou je zulke sealers ook kunnen vinden bij bedrijven die aan gitaarbouwers leveren. Dat is een biz waar ik geen ervaring mee heb.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb een jaar geleden zo'n blik gekocht, wilde het inzetten voor de afwerking van handvatten voor m'n beitels. Vind het tot nu toe waardeloos spul. Kan ook zijn dat ik het niet goed gebruik, die kans is ook zeker aanwezig. Het op het hout zetten schijnt dik te moeten met een kwast, daarna drogen en schuren. Ten eerste loopt het papier binnen no-time vol, en daarna zit je direct op het hout en schuur je volgens mij het er direct weer af. Misschien dat het met hout met grovere poriën beter werkt, maar ik zie tot nu toe weinig voordeel.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Dank allemaal! Ik had idd gevond dat t wel te koop is maar ik vroeg me af of t iets super gangbaars was dat ook onder andere naam/merk te koop is en of t iets is dat iedere draaier in huis dient te hebben. Valt wel mee dus geloof ik. Gaan voorlopig wel zonder proberen.

Dank voor alle tips!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb een jaar geleden zo'n blik gekocht, wilde het inzetten voor de afwerking van handvatten voor m'n beitels. Vind het tot nu toe waardeloos spul. Kan ook zijn dat ik het niet goed gebruik, die kans is ook zeker aanwezig. Het op het hout zetten schijnt dik te moeten met een kwast, daarna drogen en schuren. Ten eerste loopt het papier binnen no-time vol, en daarna zit je direct op het hout en schuur je volgens mij het er direct weer af. Misschien dat het met hout met grovere poriën beter werkt, maar ik zie tot nu toe weinig voordeel.
Kweenie, maar volgen mij moet je sanding sealer niet dik opzetten, en is schuren tot op het hout de bedoeling. Het gaat echt om vullen van porien en wegschuren van opstaande vezels - het is in zichzelf geen afwerking, alleen voorbereiding.

Overingens voor handvatten - die je neem ik aan op de draaibank draait - is het gebruik van CA lijm als sanding sealer m.i. veel beter - nat schuren - als je dat goed doet is het gelijk ook afwerking...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Cellulose sanding sealer is geen porievuller, het is echt om het oppervlak te "verzegelen" en om de opstaande houtvezels weg te schuren. het vult wel kleine poriën, maar dat is niet het hoofddoel.
Porievuller is meestal dikker en dient idd dik aangebracht te worden en daarna helemaal weggeschuurd te worden
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Cellulose sanding sealer is geen porievuller, het is echt om het oppervlak te "verzegelen" en om de opstaande houtvezels weg te schuren. het vult wel kleine poriën, maar dat is niet het hoofddoel.
Porievuller is meestal dikker en dient idd dik aangebracht te worden en daarna helemaal weggeschuurd te worden
Ik denk dat we een beetje een semantisch 'verschil van inzicht' hebben hier ;-) Wat vooral belangrijk was (denk ik) is om aan te geven dat de opmerkingen van Wilco op een verkeerd gebruik/begrip van cellulose sanding sealer duiden.

Celluloselak is idd niet _zelf_ een porievuller. Je vult de porien met 'schuurstof' tijdens het schuurproces. Het heet niet voor niks 'sanding sealer' ;-) Dat gezegd hebbende is mijn persoonlijke mening dat CA lijm, of andere sealers die je _nat_ schuurt een veel beter (echt) porievullend effect hebben. De 'porien' in wenge bijvoorbeeld krijg je idd met celluloselak niet gevuld - althans niet zonder daar heel veel tijd en moeite in te steken. Met CA lijm, nat geschuurd (zeker op de draaibank) heb je die grove groeven op het oppervlak van een gedraaid stuk wenge in no time helemaal level met de rest van het hout - je blijft ze wel zien (het CA-schuurstof mengsel in de porien is iets lichter van kleur dan het 'omliggende' hout), en daarmee draagt het ook nog eens bij aan de cosmetische uitstraling van het wenge...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mathieu en jaap

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Dank voor de verduidelijking, @henkverhaar , het is inderdaad een verschil van inzicht... Ik heb het geprobeerd op mn laatste doosje met sanding sealer op wengé, is niet gelukt. Ben allang blij dat ik eerst een proefstukje geprobeerd heb. ik had de porievuller wel in huis, maar wilde wat methodes proberen de sanding sealer kende ik nog niet. Een licht verdunde porievuller (consistentie buitenverf) vult echt direct grote poriën en heeft iets langer nodig om uit te harden..
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Al eerder geschreven: ik gebruik de sanding sealer van chestnut om na de laatste schuurbewerking het hout te verzegelen met een dun laagje en fijn na te schuren. Daarna (spuit)lak maar geen olie. Ik gebruik de dikke Cellocol van Drencken met schuurstof om kieren ed op te vullen. De Cellocol is ook opgelost cellulose maar dan veel dikker. Zo doen parketteurs het ook.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb heel goede ervaringen met de sanding sealer van de Meubelrestauratieshop: Sanding sealer kopen kan hier gewoon online. We hebben altijd voorraad en kunnen snel leveren.
Deze sealer bevat fijn gemalen puimsteen die zorgt voor heel mooi glad afgewerkt resultaat.
Deze is op basis van schellak. Meestal is gewone schellak al goed genoeg. Schellak maakt je door in een potje ongeveer evenveel schellak vlokken als alchohol (ethanol ivm accijns niet geschikt voor consumptie). Als het opgelost is met een kwast aanbrengen, schuren en nog 1 of 2 keer. Over schellak kun je elke andere afwerking aanbrengen. Ik ben er geen groot fan van.

jaap
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik zal het nog eens wat pogingen wagen, met de tips die hierboven beschreven zijn. Uiteraard is het me duidelijk dat het geen eindafwerking is, maar een (begin)deel van de afwerking. Ik merkte bij het wel en niet gebruiken geen verschil, maar ik ga het nog eens proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.