ceder sterk genoeg voor dit?

Kraanman

Nieuw lid
5 nov 2012
12
0
Ik heb een nieuwe werkkoffer nodig en vond dit plan wel mooi.

http://books.google.be/books?id=tvYDAAAAMBAJ&pg=PA78&safe=active&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Mijn vraag is of ceder daarvoor sterk genoeg is. Ik zou het gebruiken omdat ik het heb liggen van mijn gevelbekleding met mooie tekening en kleuren. Eventueel kan ik het versterken met een triplex binnenin, maar misschien blijft ceder te gevoelig voor deuken en krassen om een materiaalkoffer te maken?

Ik heb ook nog oregon, yellow pine en een beetje beuk (wil ik eigenlijk bewaren voor speelgoed voor de kleintjes).
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
misschien blijft ceder te gevoelig voor deuken en krassen

Ik denk dat je in je vraag ook al meteen een beetje het antwoord geeft. Red cedar is een van nature nogal zachte houtsoort. Ik persoonlijk denk dat het minder geschikt is materiaal voor een werkkoffer, tenzij je van mening bent dat butsen en deuken een kist als deze meer charme geeft. Daarnaast lijkt het mij ook raadzaam om het geheel inwendig te versterken met triplex.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Versterken met triplex is inderdaad wel verstandig, ook omdat je dat dan met flinke schroeven en lijm vast kan zetten.
Dan komt er niet zoveel druk op de Cedar buitenkant.
En die krasjes en deukjes, dat hangt er vanaf wat voor werk er met die koffer wordt gedaan. Met naaiwerk zullen het hooguit speldenprikjes zijn, maar als je ze voor steigerkoppelingen gaat gebruiken....

Wat Ocean's 11 zegt, met wat krasjes en deukjes krijgt zo'n kistje wel wat charme.
 

Kraanman

Nieuw lid
5 nov 2012
12
0
merci voor de antwoorden. Ik neem er idd de blutsen en builen graag bij. Ik speel wat met de idee die ceder in dunne repen te zagen (1cm), kleuren wat dooreengooien en op een triplex lijmen zodat de latjes rondomrond volgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.