ceder schaal - raad nodig

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Allen ik ben een schaal (35cm diameter) van atlas ceder aan het afwerken en heb wat raad/inspiratie nodig.
Zoals je kan zien op de eerste foto zat er een dikke sappige bezoeker in die heel wat schade heeft aangericht.
Vooral de onderzijde is bijna vermolmd (links onder op de eerste foto). Ik heb deze gedraaid met een holte die ik dus al heb verwijderd, die is ook een paar keer gescheurd en gebroken. doorhet schuren van de onderkant zie je goed dat al dat zachte hout snel verdwenen is waardoor er wat bulten zijn ontstaan.

met een aantal lagen sanding sealer er op is dit zachte hout al een pak steviger. mijn vraag is nu zouden jullie die onderkant nog verder bijwerken met milliput of iets dergelijks om de oneffenheden bij te werken of het zo laten als karakter :)
Idem voor de wormgaatjes. ik had er enkele al gevuld met zwarte milliput, maar vind het best wel mooi zonder een vulling.


PS: de onderkant is nog niet afgewekt, enkel wat geschuurd.

20200622_072517.jpg
20200622_072526.jpg
20200622_072554.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.159
348
Etten-Leur
Artistiek advies is best lastig van een foto. Ik denk dat ik het gladder zou proberen te krijgen.

Ik heb een paar maanden terug zign Cellucol gebruikt , zeg maar dikke sanding sealer, met houtmeel om gaten op te vullen / te verstevigen bij twee iepen vazen. Dat zou je kunnen proberen als je er van af wilt. Het Cellucol wordt door parketleggers gebruikt om gaatjes e.d. op te stoppen voor het schuren. Ik meen afkomstig van Frencken.

In die diameter is stabiliseren met Stabicure of Cactus Juice al weer wat lastig en die fase ben je nu al voorbij.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Dag Hans,

het stabiliseren zal inderdaad niet meer gaan (heb ik trouwens ook het materiaal niet voor). het blok zag er aan de buitenkant best ok uit, dus daar heb ik op dat moment niet aan gedacht.

Ik ga dat product een opzoeken, bedankt voor de input.
Ik was ook aan het bekijken of opvullen met een epoxy lijm gemengd met zaagsel of koffie gruis met CA lijm een optie zouden zijn. het is een behoorlijk oppervlak.
Op zich vind ik het niet lelijk als het maar niet verder gaat barsten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
950
Riemst
Ik heb jaren geleden een product zoals de Cellucol gekocht bij Oben in Bilzen om mijn plankenvloer bij te werken. Vermengt met houtstof krijg je een Guppa-achtig produkt. De geur was het zelfde.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.589
539
Steenbergen, Noord Brabant
Ik denk dat je hoe dan ook kleurverschillen houdt bij het vullen van die gaten/gaatjes. Door iets met een sterk conrasterende kleur te gebruiken versterk je het effect en geef je de gaatjes meer aandacht. Die gaten horen tenslotte bij het verhaal dat het hout verteld. Waar wil je de nadruk op leggen is de vraag. In plaats van met zwart of bruin te werken, zou je dan kunnen overwegen om bijv. Blauw of groen te gebruiken. In een niet al te dunne epoxy die je in de gangen spuit.....’t is maar een idee he?
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
hars had ik ook aan gedacht, maar dat gaat niet passen bij de eerder rustieke uitstraling van de schaal denk ik.
het zal een inspiratie op het moment worden waarschijnlijk.
bedankt voor de ideetjes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.