Cedar strip kano

Rene_V

Nieuw lid
9 dec 2013
6
5
Hallo allemaal,
ik ben bezig met het bouwen van een houten kano volgens een ontwerp van Ted Morres uit zijn boek canoecraft. John Muis, Johan woont een paar huizen verderop, stelde voor dit op het Forum te delen. Dit wordt dus mijn eerst onderwerp op het forum. ik had het Forum al wel doorgezocht op het bouwen van kano's en zag dat het er niet veel zijn. daarom wil ik ook mijn ervaring delen. De kano wordt een prospector en gemaakt van red cedar strips die met een hol en bol profiel in elkaar vallen.

Vorig jaar eerst begonnen met het loften van het ontwerp in autocad. Omdat de tabel in het boek in inches was die toch maar terug gerekend naar mm, dat werkt een stuk makkelijker.

Daarna de mallen uitgetekend en op ware grote geprint. Die prints op multiplek geplakt en uitgezaagd. om de mallen op te stellen een "strong back" gebouwd van multiplex. de kano is 4.90 lang en de strongback iets korter. alles bij elkaar een aardig gevaarte.

Voor de strips ben ik op zoek gegaan naar red cedar planken. Geschaaft moeten die ongeveer 20mm zijn, ruw dus wat dikker. bij de houtsnuffelhal in waddinxveen vond ik planken van 25x250x4900. Dat is voor het mooie te kort maar ander hout is een stuk duurder en voor een eerste keer wel een mooie oeffening. de planken hadden wel wat valbreuk en stonden wat bol dus ook dat gaf extra werk.

De scheuren in planken eerst gelijmd, daarna in 3 stroken gezaagd om ze daarna op dikte te schaven. als zaag een dun zaagblad van 2,2mm van CMT aangeschaft. dat geeft minder verlies en zaagt makkelijker. zeker in red cedar wat erg zacht is. Daarna rippen in stroken van 8 a 9 mm. om toch strips van voldoende lengte te krijgen heb ik de gezaagde strips met een las van 1:4 aan elkaar gelijmd tot strips van ongeveer 6 meter. doordat de planken valbreuken hadden zaten er zwakke plekken in de strips dus die heb ik er uitgehaald en de stukken weer aan elkaar gezet.
Daarna alles strips weer door de vandikte bank om ze op 6,4mm te krijgen. Dat is best wel een lastige klus omdat je met lange dunne strips werkt. Daarom bij het zagen en schaven lange invoer en uitvoer tafels gebruikt. deze gemaakt van MDF met een melamine laag.

toen al die strips eindelijk op de juiste maat waren kon de volgende stap gemaakt worden, dat is het hol en bol frezen van de strips.

De kano is volledig symetisch een heeft boegjes gemaakt van essen. Daarvoor heb ik bij Hard en zachthout in Loenen een lang essen schaaldeel gekocht. Omdat het essen ook voor de boorden gebruikt wordt en je daar voor het beste resultaat geen lassen in wilt hebben moet je dus een plank van 6 meter vinden. En die hebben ze daar. Dat hout ook gebruikt voor de boegjes. Die maak je van 1/4" bij 23mm strips. met 6 stuks gestoomd en om de boeg-mal heen gebogen. Nadat die droog waren aan elkaar gelijmd met epoxy. Er dan met plakband voor zorgen dat je een binnen en een buiten boegje maakt. Dus een stapel van zes met een setje van 3 voor de binnen boeg en de andere 3 voor de buitenboeg. De binnen boeg wordt op de boegmal bevestigd. Ik heb schroeven, dubbel zijdig plakband, lijmklemmen en ty-raps gebruikt om ze op hun plek te houden tijdens het bewerken. Ik wilde vooral geen schroef of spijker gaten in de boegjes die later zichtbaar zouden zijn. De boegjes moeten in de vorm van de kano geschaaft worden zodat de latten er mooi vlak tegen liggen. Dat is veel werk met de spookschaaf, beitel, blokschaaf maar ook de bandschuurmachine bood uitkomst.

tot zover mijn eerste bericht. de kano vorder al wel lekker.
groeten Rene
 

Bijlagen

  • 20181104_113732.jpg
    20181104_113732.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 440
  • 20190205_135204.jpg
    20190205_135204.jpg
    97,7 KB · Weergaven: 431
  • 20190409_140515.jpg
    20190409_140515.jpg
    100,7 KB · Weergaven: 427
  • 20190410_185234.jpg
    20190410_185234.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 427
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
358
41
N.O Veluwe
Mooi project... Over de Cedar-strip canoe's zijn vele filmpjes van te vinden op You Tube.
Ik wil er zelf ook ooit nog eens een maken, staat nog op mijn to do list!
Ga dit volgen, graag ook veel foto's van de bouwtechnieken!:eek:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
3.520
159
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
4.90 strip plank van red cedar met essen kiel en dolboorden - dat wordt wel een zware boot. Die ga je vast niet in je eentje varen...

Maak je rieten zitjes, webbing zitjes, of kniel(kont)-thwarts?
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
111
7
Haarlemmermeer
Hoi René,

Gaaf project, bedankt voor het delen.
Ik heb hem even toegevoegd aan mijn favorieten. Ergens in de komende twee jaar wil ik een houten kajak gaan bouwen.
Dit als opstap naar een houten sloep in de verre toekomst.

Kom maar door met alle foto's, tips, trucs, foutjes en successen.
 

johan muis

Nieuw lid
29 dec 2012
4
0
René wat goed dat je dit deelt! Leuk om te volgen! Een stukje vakmanschap!
Hoop een keertje met je uit varen te gaan.
Groet Johan Muis
 

Rene_V

Nieuw lid
9 dec 2013
6
5
Hoi Henk. Het gewicht van de kano zal ergens tussen de 20 en 25 kg uitkomen is de schatting.je moet natuurlijk zorgen dat overtollig gewicht vermeden wordt. De kano heeft geen kiel maar allen essen boegjes. Boegjes en ook de dolborden worden zu dun als mogelijk gemaakt maar dat zal je wel zien in het vervolg.
De zitjes worden waarschijnlijk met webbing uitgevoerd.

Groeten Rene
 

Rene_V

Nieuw lid
9 dec 2013
6
5
Het is ondertussen al weer een tijd geleden dat ik aan dit verslag begon. daarom is het tijd om er weer mee verder te gaan. nu gaat dat ook weer wat makkelijker omdat ik meer tijd heb want de kano is bijna klaar.



Nadat de strips op dikte waren kon het frezen van de hol en bolle kant starten. Het invoeren van de lange en dunne stroken cedar is een lastig iets. Met de hand heb je altijd last van start en stop bewegingen. Dat geeft geen goed resultaat want je ziet dat tijdens het bouwen. Je krijgt dan geen nette aansluiting met de naast liggende lat. Om dat beter te doen heb ik van een oude skeeler de wielen afgehaald en met wat tandwiel, ketting en een oude rolstoel motor een doorvoer machine van gebouwd. Die voert de latjes nu netjes met perfecte regelmaat langs de frees. Voordeel is dat je dit nu zonder hulp kan doen en het gaat heel vlot. In een dag meer dan 1200 meter aan latjes aan beide kanten gefreesd. je freesd eerst de bolle kant want die is beter bestand tegen beschadigen dan de holle kant. een hol gefreesde strip nog een keer doorvoeren om de bolle kant te frezen gaat niet goed. Toen dat allemaal klaar was moest de mal gebouwd worden. Daarvoor heb je een basis nodig die in het engels strongback genoemd wordt. Die bestaat uit 18 en 15 multiplex stroken die tot een koker samen gelijmd worden. De bovenzijde is 30 cm breed de rest 22cm. Iedere 30cm zit er een schotje in en omdat je strongback bijna net zo lang moet zijn als de kano bestaat hij uit twee stukken van 244cm lang.kano 1.jpg
de stongback moet niet alleen sterk zijn als mogelijk zijn maar ook stijf, hij mag niet kunnen torderen. een koker is daar dus de perfecte vorm voor. op de strong back komen de mallen te staan. daarvoor op elke 12" een blok geschroef. Wel even opletten dat je de dikte van de mal mee neemt in de onderlinge afstanden. de mal-0 staat in het midden en dus de mallen 1 (stations in het engels) moeten dus met een van de vlakken op 12" vanuit het midden van ST-0 komen te staan. beetje puzzelen en meten en dan komt het goed. De boeg mallenkomen haaks op de ST 6 te staan en hangen wat over de strong bak heen. Ik heb de strongback later nog ingekort omdat het erg krap werd rond de boeg. Om te zogen dat alle goed staat heb ik ze eerst geklemd voordat ik ze vast heb geschroefd. Nadat eerst de strongback waterpas gesteld was kon ik verder met uitlijnen. Met een dunne draad die van boeg tot boeg was gespannen de hele uitlijning gecontroleerd en aangepast tot ik tevreden was.
om te voorkomen dat de mallen bewegen of vervormen tijdens de bouw heb ik nog wel wat steun latten er tegen aan geschroef bij sommige mallen. Ook heb ik alle mallen onderling vast gezet om bewegen te voorkomen. De randen van de mallen heb ik daarna met de bandschuurmachine afgeschuind zodat de latten plat liggen in plaat van op een hoek van de mal vallen. Dat was mede noodzakelijk door de manier waarop ik de latten ging vast zetten. de simpelste manier van vast zetten is met nietjes die je later als de romp klaar is weer verwijdert. Maar dat levert allemaal gaatjes op en dat vind ik niet mooi. dus wat anders verzonnen. korte stukjes strip (afzaagsel van de lange strips) met een schroef vast zetten op de mal. Dat werkt goed want de houdt de strip netjes op zijn plek. het werkt alleen niet zo snel. maar voor een eerst keer werkt het.
De strongback moet daarna opgesteld worden op de werkplek, in mijn geval de werkplaats die net groot genoeg is. ik doe veel buiten als het kan maar dat betekend heen en weer slepen van spullen. maar als de strongback staak kan je die niet meer verplaatsen tot je klaar bent. Of je moet deze ieder keer weer water pas stellen.
kano 2.jpg
en dan begint het bouwen pas echt.
Als eerste de binnen boegjes plaatsen. je kan ze vast scroeven maar dat levert gaten op die je blijft zien. ik heb ze dus met tyraps vast gezet. die moet je dan we steeds verwijderen als je verder komt. maar dat is beter dan met je schaaf tegen een schroef aan zitten. kano 3.jpgen die moet jet toch ook verwijderen als je verder komt. omdat je niet precies weet wat de vorm moet worden van de V van de boegjes is dat een lastig klusje. veel schaaf en schuurwerk en dan kan de eerste strip er op. omdat die nergens tegen aan valt heb ik daar wat voor moeten maken. van wat afval multiplex steun blokjes gemaakt. De eerste lat steekt uiteindelijk iets tussen de latten van de boorden uit nadat die gemonteerd zijn en moet dus iets lager zitten dan da rand van de mal, Daar moet je dus even rekening mee houden.De eerste latbepaalt ook de kromte van alle latten op de boot. Bij sommige modellen kano kan die netjes parralel aan de boorden lopen. bij ander is dat geen gezicht. Bij dit model kano is dat ook niet mooi. dus in het midden volgt de eerst strip nog de boord lijn (shear line) daarna buigt deze minder door. Het is aan de bouwer wat hij mooi vindt.kano 4.jpg
de eerste strip met kegjes vast geklemd en er ook kegjes onder gezet om de hoogte af te stellen. als de eerste strip op zijn plek zit moet die van de andere kant er ook op. want alleen dan kan je zorgen dat de beide kanten op gelijke hoogte zitten. met een waterpas meet je de strip verder uit. de strippen liggen vlak tegen de boegjes en worden daar met een druppel lijm vast gezet. Oppassen dat je geen lijm in de groef van de strip laat zitten. daar heb je dan later weer last van. ik bouw de kano trouwen bead-up. dus bolle kant naar boven. dat heeft voor en nadelen. voordeel is wel dat de kwetsbare kant van de strip al op de volgende zit als je aan het monteren bent en de minde kwetsbare (de bolle) kant goed bestand is tegen aandrukken ed. Wat wel lastig is met bolle kant boven is het aanbrengen van de lijk jn de groef. ik heb daarvoor een paar steunen gemaakt die ik op de mallen klem en waar een strip in gezet kan worden. daar breng ik dan de lijm in de groef aan voor het montern. als lijm heb ik gewone Woodfix hout lijm van den Braven gebruikt. dat heb ik wel wat verdund met water zodat het langer vloeibaar bleef. Red Cedar zuigt namelijk heel snel het vocht uit de lijm waarna het minder makkelijk in het holle en bolletje verdeeld wordt. Nadat de eerste paar latten er op zitten. de latten klem ik vast met een schroef en een kort stuke strip op elke mal. Daar tussen gebruik ik snel klemmen met een stukje rubber. het rubber heb ik met een stukje ijzerdraad vast gemaakt in het voetje van de klem. bij de boegjes is vaak meer dan een klem nogig en gebruikte ik afplak tape om de latten vast te zetten.
De vijfde lat is er een van Amerikaans noten. die latten zijn gelijk met de andere gemaakt en dus gelijk van maat. het notenhout geeft een mooi contrast en benadrukt de lijn van de strips erg mooi.

tot zover weer een updat. de volgende zal hopelijk sneller volgen.
groeten en bedankt voor de reacties
 

Timon

Nieuw lid
31 jul 2015
7
0
+1
Wat meer foto's bij de tekst maakt het allemaal een stuk duidelijker en leuker. Zo te lezen (helaas nog niet te zien ;)) gaat het een hele mooie kano worden.
 

johan muis

Nieuw lid
29 dec 2012
4
0
Hoi René, wat een fantastisch project. Mooie creatieve oplossingen. Vakmanschap!,,! Kom een keer bewonderen!
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
279
65
Apeldoorn
Ik ga dit draadje volgen! Wellicht een leuke "zij-draadje" is de bouw van het doorvoer apparaat ;) Geniaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jelmer

Post veel
10 jan 2009
2.020
583
Fryslân
Ik ga dit draadje volgen! Wellicht een leuke "zij-draadje" is de bouw van het doorvoer apparaat ;) Geniaal.

Inderdaad. Precies wat ik dacht! Je maakt me heel nieuwsgierig hoe dat in elkaar zit.

En dit kano draadje ga ik ook volgen hoor ;) Het begin ziet er al goed uit!
 

Saskatoon

Nieuw lid
4 feb 2021
2
1
Ik woon in Canada en ik kwam toevallig op jou blog terecht. Leuk om te zien dat ook in Nederland mensen zelf kano's bouwen. Veel succes met je project en ik ben benieuwd naar het resultaat.

Afgelopen voorjaar heb ik zelf ook de sprong gemaakt om een kano te maken. Een aardig corona project dacht ik zo. Ik heb er de hele zomer hard aan gewerkt en ik heb net voordat de vorst inviel de binnenkant met glasvezel kunnen afwerken. Hopelijk kan ze dit voorjaar het water in.

De boot is een solo racing kano naar een ontwerp van Gene Jensen (Wenonah Canoe :: J-203) en volgens een plan van Bear Mountain Canoes (C1 Marathon Racing Canoe 18'6). De vorm van deze boot was zeer moeilijk te strippen maar met veel geduld is het toch gelukt om de romp te maken. Een kennis had een overschot van ruw gezaagde 7/8" x 20' cedar strippen die ik op 3/8" dikte heb geschaafd om het gewicht laag te houden. Daarna met een 1/4" hol/bol frees de randen afgewerkt. Ik had geen automatische doorvoer maar met 3 feather boards had ik geen problemen. Het is inderdaad belangrijk dat de strips perfect zijn en dat ze precies op elkaar passen. Ik had de groef aan de bovenkant, waardoor het makkelijker was om de lijm aan te brengen. Ik had geen problemen met beschadegingen. Een probleem waar ik tegenop liep waren de 'chines' aan beide zijkanten. Voor de sterke ronding moest ik dunnere strippen gebruiken en de aansluiting met een schaaf aanbrengen. Naar het idee van Nick Shade (Robo-Bevel - Strip built boat beveling tool | Guillemot Kayaks) heb ik zelf een schaaf gemaakt en die werkte inderdaad erg goed.

Vanwege de vorm van deze kano zag ik geen andere oplossing dan het vastnieten van de strippen. Sommige strippen hadden zoveel 'torque' dat ze in het midden moesten worden gestoomd en dan om de 4.5" moesten worden geniet. De mallen stonden 9" uit elkaar en in het midden 4.5"! Ondanks de meer dan 1000 nietjes, viellen de gaatjes in de donkere cedar niet echt op.

Eddy
 

Bijlagen

  • IMG_0709[1].JPG
    IMG_0709[1].JPG
    203,5 KB · Weergaven: 57
  • IMG_0826[1].JPG
    IMG_0826[1].JPG
    195,3 KB · Weergaven: 60
  • MQOV5112[1].JPG
    MQOV5112[1].JPG
    190,2 KB · Weergaven: 59
  • IOLB2345[1].JPG
    IOLB2345[1].JPG
    233,8 KB · Weergaven: 57
  • AZPV8023[1].JPG
    AZPV8023[1].JPG
    196,1 KB · Weergaven: 60
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Rene_V

Nieuw lid
9 dec 2013
6
5
Hoi Eddy, Leuk om je reactie te lezen. er wordt hier inderdaad niet veel gebouwd. Komt deels ook omdat de materialen zoals de red cedar wat lastiger dus duurder te verkrijgen zijn. jouw kano ziet er goed uit, de chines zijn inderdaad flink lastige stukken geweest met die extreme vormen. resultaat ziet er alvast goed uit. mijn kano is ondertussen al wel klaar en er is al flink mee gevaren. ik loop achter met het blog dus daar zal ik ook weer eens wat tijd aan besteden. hou ons op de hoogte hoe het verder gaat.

groeten Rene
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Saskatoon

Nieuw lid
4 feb 2021
2
1
Hoi Rene,

Een corrective: mijn strippen waren 3/16” dik en niet 3/8”. ¼” is standaard dikte.

Cedar hout langer dan 16’ zonder kwasten is ook hier op de prairies moeilijk verkrijgbaar. Het meeste material inclusief de mallen kon ik gelukkig bij een locale kanobouwer, Kisseynew Canoe, verkrijgen. Hij heeft zelfs de mallen gegeven voor zijn nieuw ontworpen SK2 tandem kano (Kisiskâciwan Canoe | Kisseynew Canoe Company), dus dat wordt mijn volgende project. Hier nog een aantal tips voor de lezers

  • Voor de beginnende bootbouwer raad ik iedereen sterk aan om naast Canoecraft van Ted Moores ook het boek “Build a wooden boat” van Nick Schade door te spitten. De twee boeken zijn erg aanvullend en geven een zeer goed beeld van het hele process. Dit voorkomt later tijdens de bouw veel fouten en bespaart veel tijd en frustratie voor de nodige correcties. Het boek “The strip-built sea kayak” ook geschreven door Nick Schade illustreert nog meer tips voor geavanceerde constructies.
  • Geduld: een kano bouwen is een langdurig maar afwisselend process. Telkens kom je nieuwe problemen tegen. Neem de tijd om de beste oplossing te vinden. Dit bespaart later erg veel tijd. Ik vond het een geweldig project en ik heb erdoor veel nieuwe vaardigheden geleerd zoals het werken met handschaven en ander gereedschap, buigen van hout met behulp van stoom, het aanbrengen van glasvezel en epoxy, enz.
  • Gereedschap: zelf strippen maken is tijdrovend, maar uiteindelijk is het is niet de tijd maar de kwaliteit van de strippen wat belangrijk is. Mijn zaagtafel is een piece of crap, maar met de investering in een dikteschaafmachiene kon ik alle latjes precies op dezelfde dikte brengen. Voor de frees heb ik zelf een tafel gemaakt met een geleider en feather boards. Zorg ervoor dat de mes en groeve PRECIES in het midden liggen. Dit kan alleen als de strippen een egale dikte hebben. Nogmaals volg de instructies in de boven genoemde handboeken. Je kunt ook de tijd, moeite en investering besparen door de strippen kant en klaar te kopen. Het nadeel is wel dat je minder vrijheid hebt over het patroon, de dikte en de keuze van het hout.
  • De boegen maken vond ik een hele klus. Ik had 12 ¼” x 7/8” essen strippen gezaagd op de crappy zaagtafel en nu bleek dat de geleider teveel had geklemd met het gevolg dat de strippen aan een kant dikker waren. Ik had op dat moment nog geen dikteschaaf machine omdat door de corona alles was uitverkocht. Ik dacht, geeft niks, ik draai er een paar om zodanig dat de stapel aan beide zijden even dik is. Na het buigen en lijmen bleek het bijna onmogelijk om ze schaven. De nerven liepen in de tegenovergestelde richting. Gelukkig vond ik bij de woodwork winkel een hele handige houtvijl/rasp (https://www.leevalley.com/en-ca/sho...rasps/files/63451-japanese-milled-tooth-files) en daarmee was het werk zo gebeurd. Een echte aanrader. De strippen had ik gestoomd in een stuk regenpijp die ik met tape aan de spuit van een oude snelkoker had geplakt. Door het aanbrengen van een trechter door het deksel, kon tijdens het stomen de snelkoker continue met water worden opgevuld. Na 45 minuten stomen werden 6 strippen tegelijk (buiten en binnenboeg) op de boegvorm geklemd. Dit moest binnen 45 seconden gebeuren, dus zorgen dat alles klaar lag. Vanwege de sterke kromming braken een aantal strippen en die moest ik vervangen. Achteraf had ik beter 8 strippen van 3/16” gebuikt. Een andere fout was dat ik geen gat in de hoeken van de boegvormen had geboord. Daardoor kon ik de strippen niet midden op de kromming vastklemmen. Daardoor ontstonden een paar spleten die ik later met epoxy moest vullen. Kortom bij de eerste bouw maak je gegarandeerd fouten, maar de meeste kunnen gecorrigeerd worden.
Eddy
 

Bijlagen

  • EFWB2541[1].JPG
    EFWB2541[1].JPG
    151,7 KB · Weergaven: 29
  • IMG_0714[1].JPG
    IMG_0714[1].JPG
    223 KB · Weergaven: 27
  • IMG_0729[1].JPG
    IMG_0729[1].JPG
    218,5 KB · Weergaven: 26
  • IMG_0743[1].JPG
    IMG_0743[1].JPG
    160,3 KB · Weergaven: 25
  • IMG_0757[1].JPG
    IMG_0757[1].JPG
    166,2 KB · Weergaven: 26
  • IMG_0756[1].JPG
    IMG_0756[1].JPG
    205,7 KB · Weergaven: 25
  • YCWO4174[1].JPG
    YCWO4174[1].JPG
    225,2 KB · Weergaven: 29
  • IMG_0737[1].JPG
    IMG_0737[1].JPG
    193,5 KB · Weergaven: 29
  • IMG_0795[1].JPG
    IMG_0795[1].JPG
    147,6 KB · Weergaven: 30
  • IMG_0799[1].JPG
    IMG_0799[1].JPG
    174,7 KB · Weergaven: 28

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.