Toen ik vorig jaar in Amerika was (waar ik nu woon met m'n vrouw) zag ik in het voorjaar een aantal bijen in de achtertuin. Dag in dag uit cirkelden ze rond. Ook zag ik bij de houten ondersteuning van het dak van de back porch mooie ronde gaten met wat zaagsel op de grond. Toen ik er naar vroeg bleken het carpenter bees te zijn. Normaal gesproken boren ze nesten in oud of onbehandeld hout maar deze palen waren netjes geverfd in de traditionele ossenbloed kleur. Via het Internet kwam ik te weten dat ze soms hele palen kunnen uithollen dus actie was geboden. Ik heb toen met anti-ongedierte middel gespoten en de bijen verdwenen.
Dit jaar kwamen ze terug en verschenen weer de hoopjes zaagsel. Ik heb weer gespoten en tevens heb ik de gaten geplugd. Alleen op een plaats hadden de boeven hun nesten geboord achter een aan een paal bevestigde regenpijp. Dus de regenpijp gedemonteerd. Maar daarachter zat een lat met een schuine zijde die precies over de nestingangen zat. Daar kon dus geen plug in. Met de Forstnerboor een gat in die lat geboord en vervolgens de gaten geplugd. Nu nog even een beetje verf erop en dan hoop ik van de plaag verlost te zijn. In totaal heb ik 8 gaten behandeld.
Attached files .jpg]

Dit jaar kwamen ze terug en verschenen weer de hoopjes zaagsel. Ik heb weer gespoten en tevens heb ik de gaten geplugd. Alleen op een plaats hadden de boeven hun nesten geboord achter een aan een paal bevestigde regenpijp. Dus de regenpijp gedemonteerd. Maar daarachter zat een lat met een schuine zijde die precies over de nestingangen zat. Daar kon dus geen plug in. Met de Forstnerboor een gat in die lat geboord en vervolgens de gaten geplugd. Nu nog even een beetje verf erop en dan hoop ik van de plaag verlost te zijn. In totaal heb ik 8 gaten behandeld.
Attached files .jpg]