Camvac afzuiging in kleine werkplaats

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
Geïnspireerd door Hooked On Wood Dennis overweeg ik de volgende set-up voor mijn werkplaats (zie hier en hier zijn filmpjes op youtube).

Afgezogen dient te worden (zelden gelijktijdig):
- een HBM 200 VlakVanDikte (2eH, heeft nog niet gedraaid bij mij) = kan ø100mm afzuigingsbuis op geschoven worden
- een Mafell Erika 85 cirkelzaagtafel (niet de nieuwste, waarvan ik overigens de bovenste nooit aangesloten heb (foei!)) = afzuiging via Y-splitter ø63mm, naar ±45 en 40mm
- een Yeti CNC (die ik zelden langer dan 2 uur continu laat draaien) = ø±45mm (mogelijk dat ik hier nog 'ns een grotere afzuig-mond hier op ga fabriceren)
- Mischien later nog 'ns een klein lintzaagje en/of houtdraaibankje.
Mijn kapex wordt al met een oude Festool Midi en een kleine cycloon afgezogen, en ik heb een nieuwe Midi voor het handgereedschap.

Dit wil ik doen met:
A. een Record Power CGV286-4 CamVac stofafzuiging 36 liter 2000 Watt (€479) (dus de kleinste 2 motorige) of de (kleinste 3 motorige) Record Power CGV386-6 CamVac stofafzuiging 90 liter 3000 Watt (€799!!!)
B. i.c.m. een cycloon, te weten deze Oneida-Air Super Dust Deputy 4/5 Cycloon van kunststof (€290!!! + 80 dagen wachten) (met inwendig ø89mm in/uitlaat) of een goedkopere rip-off Cycloonfilter model L €89 (inwendig ø75) of dezelfde maar dan XL €170) (inwendig ø100).
C. E.e.a. verbinden met spiraalbuis en blast-gates, zoals in dit filmpje, waarvoor ik de geschikte winkel nog moet vinden.
D. Wellicht dat ik later deze dure NanoMax CV Cartridge FIlters for Camvac Dust Extractors koop ($219 of $329, ex. opsturen vanuit Canada), of weet jij toevallig een (liefst goedkoper) adresje in de buurt voor iets met dezelfde specs, @kiesvoorhout?
E. En dan - als ik weer 'ns tijd over heb - misschien nog 'ns zo'n silent box zoals Hooked on Wood met HEPA filters.

Dan mijn vragen:​

1. Wat zijn jullie op- en aanmerkingen of tips voor dit plan?
2. Qua A neig ik naar de goedkopere 2 motorige - goeie keuze of niet?
3. Qua B - hebben jullie nog betere of goedkopere voorafscheiders?
4. Qua C - waar koop ik goed(kope) spiraalbuis, evt. ronde bochten en blastgates?
5. Is er een lokaler en goedkoper equivalent voor de NanoMax filters (D)?

Eerder vandaag kaapte ik trouwens dit draadje hierover ook al ietsje. ;)
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik heb de 2 motorige camvac 386-5 en gebruik hem voor mijn dewalt zaagtafel en Hammer A31 vlakvandiktebank. Ik heb geen buizensysteem aangelegd omdat onze garage ook als werkplaats dient. De camvac staat op een verrijdbaar plateau'tje en zo rij ik hem steeds bij de machines. Wellicht zou een afzuiger beter zijn voor de VVD maar de camvac werkt voor mij op deze manier goed. Wel heb ik extra slangenklemmen om de slangen gezet omdat die er wat gemakkelijk uitdraaien.

Succes met je keuze
 
  • Leuk
Waarderingen: sibejan

dvherk

Nieuw lid
1 mrt 2020
5
0
In plaats van de NanoMax filter kwam ik deze per toeval tegen. Zien er bijzonder goed uit.
3D printed houder. Kan je zelf filter kopen in de klasse die jij wil.
Die NanoMax dindgen zijn maar MERV15, dat is geen HEPA niveau. Dat begint pas bij MERV17 en hoger.
Deze filters gebruikt Dennis van Hooked on Wood voor zijn fluiterbox en lijken passend te maken te zijn voor ook de CamVac; link

Helaas is dat ding nog steeds niet in zijn webshop gepubliceerd. Wat me deed zoeken op 3D printing modellen.... en gevonden.
Doe er je voordeel mee. Scheelt flink knaken vs de NanaMax filter ->

Hij heeft btw ook een hele aardig dubbel drukventiel voor 2 motorige Camvac gemaakt; Demo druk ventiel
 

dvherk

Nieuw lid
1 mrt 2020
5
0
Dit wil ik doen met:
A. een Record Power CGV286-4 CamVac stofafzuiging 36 liter 2000 Watt (€479) (dus de kleinste 2 motorige) of de (kleinste 3 motorige) Record Power CGV386-6 CamVac stofafzuiging 90 liter 3000 Watt (€799!!!)
B. i.c.m. een cycloon, te weten deze Oneida-Air Super Dust Deputy 4/5 Cycloon van kunststof (€290!!! + 80 dagen wachten) (met inwendig ø89mm in/uitlaat) of een goedkopere rip-off Cycloonfilter model L €89 (inwendig ø75) of dezelfde maar dan XL €170) (inwendig ø100).
C. E.e.a. verbinden met spiraalbuis en blast-gates, zoals in dit filmpje, waarvoor ik de geschikte winkel nog moet vinden.
D. Wellicht dat ik later deze dure NanoMax CV Cartridge FIlters for Camvac Dust Extractors koop ($219 of $329, ex. opsturen vanuit Canada), of weet jij toevallig een (liefst goedkoper) adresje in de buurt voor iets met dezelfde specs, @kiesvoorhout?
E. En dan - als ik weer 'ns tijd over heb - misschien nog 'ns zo'n silent box zoals Hooked on Wood met HEPA filters.

Dan mijn vragen:​

1. Wat zijn jullie op- en aanmerkingen of tips voor dit plan?
2. Qua A neig ik naar de goedkopere 2 motorige - goeie keuze of niet?
3. Qua B - hebben jullie nog betere of goedkopere voorafscheiders?
4. Qua C - waar koop ik goed(kope) spiraalbuis, evt. ronde bochten en blastgates?
5. Is er een lokaler en goedkoper equivalent voor de NanoMax filters (D)?

Eerder vandaag kaapte ik trouwens dit draadje hierover ook al ietsje. ;)
1. wil ik ook gaan doen
2. ik zou voor de kleinste 2 motor gaan (286-4) - geen capaciteit in dat ding nodig
3. Deze Axminister is van metaal, kan je direct aarde. Zou iig zelf voor de 100mm poort gaan.
4. hier mooie/die blast gates gevonden, maar prijzig.
5. ja - 3D printing. Zie mijn andere/eerdere post
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.