burijnen: de hoeken

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Engeland was een land dat bekend stond voor zijn beitels en gutsen. Vooral Sheffield en Londen leverde beroemde houtsnijwerktuigen. Omdat dit om een erg ambachtelijk industrie ging waarbij werk ook uitgevoerd werd door kleine familiale berdrijfjes (zelfstandigen zouden we nu zeggen) was er nood aan een gestandaardiseerde lijst zodat iedereen wist wat er besteld werd, en wat er moest gemaakt worden: de Sheffieldlijst (of London Pattern ) . Deze wordt er nog steeds gebruikt.

Volgens de Shefffield (London Pattern) lijst heeft
Burijn 39 een hoek van 60°,
Burijn 41 een hoek van 45°
burijn 45 een hoek van 90°

De Duitse merken en het Oostenrijkse Stubai hanteren een andere nummering voor de Burijnen. De nummering voor de rechte gutsen is wel gelijk die van dan Engelsen .
Duitse burijnen:
Nummer 41 heeft een hoek van 60°
nummer 39 heeft een hoek van 75°
nummer 45 heeft een hoek van 100°

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Lekker handige nummering van die lui, waren vast knap aangeschoten toen ze dat bedachten.

Maar bedankt voor de info!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
België had vroeger ook twee belangrijke centra van houtsnijden, namelijk Mechelen en Luik. Heeft er iemand enig idee welke maatvoering zij gebruikten, of dat er in deze regio's ook fabrikanten van beitels waren?
De twee sculpteurs die ik ken, gebruiken beiden de Duitse Dastra.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
In Mechelen circuleerden heel wat Engelse gutsen van merken als Henry Taylor , Herring bross, C Hill, enz. Ik zag ook reeds enkele enkele gutsen met de naam van enkele Brusselse en één Antwerpse handelaars erop. Had je later ook nog Scharwaechter uit de Elzas. hizer en daar zal een smid of een slotenmaker wel eens een guts hebben gemaakt, maar ik heb geen weet van een echte productie.

groeten,
Ornament,
http://www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Het Zwitserse merk Pfeil hanteert een eigen nummering voor de burijnen

Nummer 12 heeft een hoek van 60°
nummer 13 heeft een hoek van 90°
nummer 15 heeft een hoek van 45°
nummer 16 heeft een hoek van 35°, ik ken geen ander merk dat dit heeft.
nummer 14 heeft een hoek van 55°, de benen gaan over in een guts, de wat grotere maten zijn zeer handig bij beeldhouwwerk, ruimtelijk werk.
De Schaller burijn is gelijkaardig aan nr 14maar heeft gebogen benen.
De Stähli burijn heeft gebogen benen die scherp bij elkaar komen zoals een klassieke burijn.

groeten,
Onament
http://www.houtsnijden.eu
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb gevraagd aan een houtsnijder welke beitels er in het Luikse gebruikt werden. Het was volgens hem voornamelijk Dastra. De beitels werden geleverd door een winkel in Aken. Misschien ook w<el logisch, want de afstand van Luik tot Aken, en van Aken tot Wuppertal is niet zo groot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.